ایلام- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان ایلام گفت: بحران آب از اصلی ترین بحران های کشور است و تبدیل به مبحث امنیتی شده و همه ساکنان کره زمین را تهدید می کند.

بحران آب کره زمین را تهدید می کند

احسان یارمحمدی روز یک شنبه در گفتگو با قدس آنلاین، با بیان اینکه ایران در یکی از خشک ترین مناطق جهان قرار گرفته است، اظهارداشت: هم اکنون در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی کمیته امنیت آب تشکیل شده و اگر برای حل موضوع آب دیر اقدام کنیم، ممکن است شاهد نزاع و مناقشات داخلی بر سر آب باشیم.

وی با تأکید بر ارائه برنامه های کوتاه مدت، بلند مدت و رفتار اصولی برای مقابله با بحران آب، افزود: در صورتی که الگوی مصرف چه در بخش کشاورزی و چه در بخش خانگی و ... رعایت نشود، دیگر اثری از سفره های آب و آبادی باقی نخواهد بود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان ایلام بحران آب را یکی از بحران های مهم کنونی بشر عنوان و تصریح کرد: بحران آب از اصلی ترین بحران های کشور است و تبدیل به مبحث امنیتی شده است.

احسان یارمحمدی با بیان اینکه سهم بالای مصرف آب در بخش کشاورزی یکی از بزرگترین چالش های بحران کم آبی است، خاطرنشان ساخت: کمبود آب در بخش کشاورزی از مهم ترین تنگاهای توسعه کشاورزی است و هم اکنون دوره استحصال آب ارزان قیمت به پایان رسیده و پتانسیل آبی کشور دیگر نمی تواند پاسخگوی نیازهای رو به رشد تقاضای آب خصوصاً در بخش کشاورزی باشد.

وی به لزوم بهینه سازی مصرف آب کشاورزی در کشور و استان ایلام اشاره کرد و بیان داشت: همه ما مکلف به بهینه سازی مصرف آب کشاورزی هستیم چرا که محدودیت منابع آب، رشد روز افزون جمعیت و مصرف بالای آب در بخش های مختلف خصوصاً بخش کشاورزی، رعایت الگوی مصرف و صرفه جویی را می طلبد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان ایلام مشکلات اقتصادی – جمعیتی ناشی از افت تولید محصولات کشاورزی، تخلیه روستاها، ناآرامی های اجتماعی، تنش های قومی – قبیله ای، کاهش قابلیت زیستی سکونت گاه های کشور، کاهش جذب سرمایه گذاری صنعتی و معدنی را از پیامدهای بحران آب عنوان و تصریح کرد: اختلال در امنیت آبی اقوام مرزی به علت عدم رعایت قواعد بین المللی حقابه ایران، کاهش استاندارد زندگی و طول عمر انسان و تولیدات گیاهی، اجبار به تأمین آب وارداتی یا شیرین سازی و کاهش قابلیت تأمین امنیت غذایی از دیگر پیامدهای ناشی از کمبود و بحران آب در کشور است که لزوم صرفه جویی در مصرف این مایع حیاتی را بیش از پیش جلوه می دهد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.