به گفته برخی فعالان صنعت خودرو، با کنار رفتن پراید از چرخه تولیددریک سال آینده، پروژه خودروهای ارزان قیمت زیر ۳۰میلیون تومان در کشور عملاً تعطیل خواهد شد و ماندن تیبا با قیمت فعلی هم مستلزم اما واگرها و رعایت استانداردهای ایمنی جدید است.

تولید خودروهای ارزان قیمت به تاریخ پیوست

به گزارش قدس آنلاین، به گفته برخی فعالان صنعت خودرو، با کنار رفتن پراید از چرخه تولیددریک سال آینده، پروژه خودروهای ارزان قیمت زیر ۳۰میلیون تومان در کشور عملاً تعطیل خواهد شد و ماندن تیبا با قیمت فعلی هم مستلزم اما واگرها و رعایت استانداردهای ایمنی جدید است. بر اساس آمارها در صورت توقف تولید پراید با قیمتی حدود ۲۲میلیون تومان که در سال حدود ۱۱۲هزار دستگاه از آن تولید می‌شود وهمچنین جایگزینی تیبا با قیمت فعلی حدود ۲۵میلیون تومان (بدون در نظر گرفتن ۲۲ استاندارد اجباری جدید) به طور مشخص بیش از ۱۰۰هزار تقاضا در بازار خودرو از دست می‌رود، چرا که متقاضیان این خودرو را اغلب اقشار کم درآمد جامعه تشکیل می‌دهند و نبود استراتژی مشخص در صنعت خودرو بازار را با نوعی سردرگمی مواجه می‌کند. این در حالی است که هم اکنون نیز تولید خودروهای ارزان قیمت زیر ۳۰میلیون تومان محدود به دو محصول مذکور است و تاکنون هم هیچ شرکت خودروسازی برنامه واستراتژی مشخصی برای پوشش نیازهای مشتریان خودروهای ارزان قیمت ارائه نداده است که دلایل مختلفی برای این موضوع عنوان می‌شود.

از سویی با توجه به اینکه اکثر حقوق ودستمزد بگیران با سختی هزینه‌های زندگی خود را پوشش می‌دهند، تهیه یک خودرو ارزان ۲۲میلیون تومانی برای کارگری که در ماه حدود یک میلیون تومان درآمد دارد (بدون احتساب هزینه خوراک، مسکن و...) دو سال زمان می‌برد که با احتساب این شاخص‌ها اقشار کم درآمد برای تهیه این خودرو به بیش از پنج سال زمان نیاز دارند.   

* رابطه اعمال استانداردهای جدید و گرانی خودرو

در این زمینه دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه شرکت‌های خودروساز تنوع تولید را در دستور کار خود دارند به خبرنگار ما گفت: شرکت‌های بزرگ مانند ایران خودرو وسایپا وسایر شرکت‌ها این برنامه را در دستور کار دارند وبه عنوان مثال عرضه محصول خودرو کوییک به بازار تا اواسط امسال آغاز می‌شود و از سویی قرار است پروژه محصول مشترک این خودروساز با سیتروئن تا اواخر امسال روانه بازار شود.

احمد نعمت بخش درپاسخ به این پرسش قدس که خودروسازان چه برنامه‌ای برای تولید خودرو ارزان قیمت برای اقشار کم درآمد دارند، چرا که بیشتر مردم قدرت خرید خودروهای با قیمت گران را ندارند، تصریح کرد: شورای عالی استاندارد مصوباتی دارد که بر اساس آن استانداردهای روز وسختگیرانه‌ای برای تولید خودرو در نظر گرفته شده است که از تاریخ ۱/۱۰/۹۷ خودروهای تولیدی باید مجهز به ۲۲استاندارد جدید باشند که به احتمال زیاد خودروهای قدیمی مانند پراید و ۴۰۵ نمی‌توانند این استانداردها را پاس کنند.

وی ادامه داد: اما خودروسازان روی سایر تولیدات سرمایه گذاری خواهند کرد که به عنوان مثال ترمز اضطراری ویا سنسورهای تشخیص جاده جزو آپشن‌های اجباری خودروهای جدید است.

نعمت بخش با بیان اینکه زیرساخت‌های چنین مسائلی در کشور فراهم نیست، خاطرنشان کرد: این ۲۲استاندارد جدید از تاریخ مذکور اجباری می‌شود وبه همین علت شما نمی‌توانید خودرویی را در دنیا پیدا کنید که این استانداردها را داشته باشد، اما قیمت آن کمتر از ۳۰میلیون تومان دربیاید که با این استانداردها قطعاً چنین خودرویی وجود ندارد.

وی اظهارداشت: البته در این زمینه دو راه حل وجود دارد، یکی اینکه خودروهای تولیدی قدیمی این استانداردها را بگذرانند که نمی‌توانند و یکی دیگر اینکه مردم بتدریج از خرید خودروهای ارزان قیمت صرفنظر کنند، چرا که هرچقدر پول بدهید همان قدر هم آش می‌خورید.

وی افزود: به عبارتی تأمین این استانداردهای سختگیرانه هزینه دارد که با اعمال این مسائل عملاً تولید خودروهای ۲۰تا ۳۰میلیونی وارزان وجود نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: از سویی به تنهایی در ردیف خودروهای ارزان یک خودرو تیبا می‌ماند که قیمت آن نیز به دلیل به روز کردن استانداردهایش افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه یک مدل رنو کویید در بازار هند ۳۰میلیون تومان عرضه می‌شود، اما کلی از استانداردهای آن زده شده تصریح کرد: اما وقتی رعایت استانداردهای اجباری درباره همین خودرو مصوب شود قیمت آن در کشور بین ۴۰تا ۵۰میلیون تومان تمام می‌شود.

نعمت بخش راهکار ارائه خودروهای ارزان قیمت به بازار برای اقشار کم درآمد را کمک بانک‌ها ولیزینگ‌ها دانست وگفت: در این زمینه لیزینگ‌ها می‌توانند فعال شوند واز سویی بانک‌ها تسهیلات مناسب در اختیار خریداران قرار دهند تا مردم نیز به صورت نقد وقسط این محصولات را خریداری کنند واز طرفی باید در اقتصاد کاری کنند تا قدرت خرید مردم واقشار کم درآمد بالاتر برود.

* سود بالای بانکی برای خودروسازان

یکی از کارشناسان صنعت خودرو نیز با بیان اینکه سود بالای بانکی یکی از موانع تولید خودروهای ارزان قیمت در کشور است، تصریح کرد: هم اکنون از قیمت ۲۲میلیونی پراید ۶تا ۷میلیون آن بابت عوارض، بیمه، شماره گذاری، مالیات و... می‌رود که حدود ۲۵درصد این مبلغ شامل هزینه‌های مالی می‌شود واز سویی تولید کننده ۳۰درصد بهره بانکی پرداخت می‌کند.

داورپناه با بیان اینکه هم اکنون برخی خودروسازان برای یک خودرو ۳۰میلیون تومانی ۵/۴میلیون تومان بهره بانکی می‌پردازند، گفت: در نهایت با این هزینه‌های بالا، تولید خودروهای ارزان وبا کیفیت برای اقشار کم درآمد میسر نخواهد بود وهیچ خودورساز خارجی هم نمی‌تواند برای ما وبا وجود این مشکلات خودرو ۵۰۰۰ یا ۶۰۰۰ دلاری تولید کند و به عبارتی نمی‌توان خودرو ۲۰تا ۳۰میلیونی به دست مصرف کننده رساند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی خودروساز می‌تواند محصول ارزان به دست مصرف کننده برساند که سیاست‌های کلان هم در جهت افزایش قدرت خرید مردم واقشار کم درآمد اعمال شود که با این هزینه‌ها وقیمت‌های کم در نهایت باید به خودروهای بی کیفیت فعلی رضایت دهیم.

داورپناه اظهارداشت: هم اکنون هیچ حمایت مالی از خودروسازان نمی‌شود وهیچ بانکی نیز به غیر از وام سرمایه در گردش یک ساله وام بلندمدت پنج ساله‌ای به تولید کننده نمی‌دهد تا خودروساز نیز خود را به روز کند که به همین دلیل خودروساز هم سعی می‌کند با همین قیمت‌ها و کیفیت پایین خودرو تولید کرده وبه دست مصرف کننده برساند که در نهایت این مسئله برای تولیدکننده ومصرف کننده مشکل ساز است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.