دولت پس از ناتوانی در گسترش جایگاه‌های «سی ان جی» و اعطای تسهیلات برای نوسازی ناوگان حمل و نقل، وهمچینن به بهانه مصرف بالای سوخت دردوره پیک ،گرانی سوخت ویا سهمیه بندی را به عنوان راحت‌ترین گزینه ها پیشنهاد می دهند.

مجلس اجازه گرانی سوخت را به دولت نمی دهد / تداوم جریان سازی دولتی‌ها برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی

به گزارش قدس آنلاین، دولت پس از ناتوانی در گسترش جایگاه‌های «سی ان جی» و اعطای تسهیلات برای نوسازی ناوگان حمل و نقل،  وهمچینن به بهانه مصرف بالای سوخت دردوره پیک ،گرانی سوخت ویا سهمیه بندی  را به عنوان راحت‌ترین گزینه ها پیشنهاد می دهند. بر اساس گفته مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های سوختی ایران، مصرف بنزین در کشور تیرماه امسال نسبت به ماه مشابه در سال قبل روزانه ۱۰ میلیون لیتر افزایش یافته است.

منصور ریاحی با اشاره به اینکه میانگین مصرف به روزانه ۷۹ میلیون لیتر رسیده که ۱۴ میلیون لیتر از تولید روزانه داخلی بیشتراست، می‌گوید: چنانچه نتوانیم روند صعودی مصرف بنزین را کنترل کنیم، دولت و مجلس باید مصوباتی درخصوص تغییر قیمت یا سهمیه بندی داشته باشند.

در همین راستا، داوود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری نیز به رسانه‌ها گفته است: چاره‌ای جز واقعی کردن قیمت گازوئیل نداریم و تا زمانی که گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان عرضه می‌شود، تغییری در نوسازی ناوگان حمل و نقل و بهینه سازی مصرف اتفاق نخواهد افتاد.

موضوع گرانی سوخت توسط متولیان این حوزه در حالی کلید خورده است که نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای هنوز محقق نشده و بخش قابل توجهی از ۸۰۰ هزارکامیون و تریلی درجاده ها، فرسوده هستند.

از سوی دیگر، تولید خودرو از ۹۹۰ هزار دستگاه در سال ۹۴ به یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه در سال گذشته رسید و واردات خودروهای بنزین سوز نیز ۲۱ درصد افزایش یافته است.

وزیر راه وشهرسازی می‌گوید: تعداد خودروها از سال ۵۷ تاکنون از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه به ۱۷ میلیون دستگاه رسیده است. عباس آخوندی پیش بینی کرده است در دو دهه آینده، ۵۰ میلیون خودرو در ایران تردد می‌کنند. روشن است با این سیاست همیشه دو راه سهمیه بندی یا گرانی قیمت سوخت در کشور مطرح است که این گزینه‌ها روی همه کالاها و اقتصاد کلان تأثیر می‌گذارد.

واکنش نمایندگان مجلس

کوروش کرم پور حقیقی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در این باره می‌گوید: نمایندگان در برنامه ششم با استفاده از نقطه نظرات متخصصان تصمیم‌های لازم را درباره سوخت گرفتند و تمام موارد مربوط به آن را پیش بینی کردند، قاچاق سوخت، افزایش خودروها، سفرهای تابستانی و اینکه مصرف در گذشته به چه صورت بوده، رشد آن هر سال به چه میزان اتفاق افتاده را برای پنج سال آینده لحاظ کردیم و در نهایت مصوبه مربوط به آن را تصویب کردیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر شنیده شدن زمزمه‌های گرانی بنزین و سوخت در کشور، تصریح می‌کند: همان طور که گفتم نمایندگان همه موارد را پیش بینی کردند و امروز چیز جدیدی اتفاق نیفتاده که ما در برنامه ششم آن را ندیده باشیم، اگر واقعاً اتفاق جدیدی افتاده نمایندگان باید توجیه فنی آن را بپذیرند، ما به مجلس نرفتیم که مردم را رها کنیم تا دولت همه فشارها را بر مردم تحمیل کند.

وی تأکید می‌کند: ما مخالفیم که هر مشکلی پیش بیاید به جای اینکه دستگاه‌های مربوطه وظایف خودشان را با دقت انجام بدهند، برای حل مسئله به مردم فشار بیاورند، تحمل فشار هم اندازه‌ای دارد و مجلس این اجازه را نمی‌دهد که کم کاری دستگاه‌های دیگر به دوش مردم بیفتد.

احمد صفری، عضو کمیسیون انرژی نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه افزایش قیمت سوخت اثر تورمی بر روی کالاها و خدمات در جامعه دارد، می‌گوید: در روزهای اخیر گفته شده که در صورت ادامه روند صعودی مصرف، سهمیه بندی یا گرانی سوخت را در پیش خواهیم داشت، باید گفت که افزایش مصرف دلیلی برای گران کردن سوخت به شمار نمی‌آید و کمیسیون انرژی اجازه این کار را به دولت نخواهد داد؛ زیرا با افزایش قیمت بنزین بهای تمام اجناس بالا رفته و بر معیشت مردم تأثیر خواهد گذاشت.

وی تأکید می‌کند: اگر دولت افزایش بهای حامل‌های انرژی را مدنظر داشته باشد به طور قطع به فکر افزایش درآمدهای خویش است ولی نمایندگان تغییری در مصوبه خویش نخواهند داد و دولت بهتر است به جای گرانی به فکر روشهای بهینه دیگری برای نظارت و صرفه جویی در حاملهای انرژی باشد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.