اراک- با حضور جمعی از مسئولان پروژه آبیاری زیرسطحی منطقه ۲۲۸ هکتاری چقا و پروژه راه‌های دسترسی به این منطقه در اراک به بهره‌برداری رسید.

پروژه آبیاری زیرسطحی در اراک افتتاح شد

به گزارش قدس آنلاین، پروژه آبیاری زیر سطحی ۲۲۸ هکتاری چقا و احداث راه‌های دسترسی به این منطقه با حضور مسئولان استانی و شهرستانی به بهره‌برداری رسید.

عزیز فیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در این مراسم افزایش ۷۵ درصدی راندمان آب را از مزایای استفاده از آبیاری زیرسطحی دانست و گفت: استفاده از این روش نوین آبیاری با توجه به کم آبی موجود اقدامی موثر محسوب می‌شود.

وی با اشاره به یک‌هزار هکتار فضای سبز در نظر گرفته شده برای شهر اراک به منظور کاهش آلودگی هوا، گفت: ایجاد این مزیان فضای سبز برای شهر اراک بخشی در منطقه چقا و میزان ۷۰۰ هکتار در محدوده سیبک تعریف شده است.

افزایش سرانه فضای سبز اراک به ۵ و ۶ دهم متر

عباسی شهردار اراک نیز در این مراسم افزایش ۳۰۰ هکتار فضای سبز جدید را از دستاوردهای شورای شهر چهارم برشمرد و گفت: در دوره چهار ساله اخیر اقدامات شاخص و کم نظیری در بخش فضای سبز اراک انجام شده که افزایش ۳۰۰ هکتار به فضای سبز اراک از جمله این اقدامات ارزنده در راستای کاهش آلودگی هوای شهر اراک است.

وی افزود: پیش از این وسعت فضای سبز اراک ۸۰۰ هکتار بود که با احتساب اقدامات انجام شده در مدت چهار ساله این فضا به یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار افزایش یافت. همچنین در این مدت سرانه فضای سبز اراک به ۵.۶ متر افزایش یافته است.

عباسی با تاکید بر ضرورت استفاه از روش‌های نوین آبیاری در شرایط موجود که با کاهش منابع آبی مواجه هستیم، گفت: باتوجه به مشکل کم آبی در این شهر، شبکه آبرسانی فضای سبز برای حذف آب شرب در بخش فضای سبز در دستور کار قرار گرفت و ۳۸۰ کیلومتر آبرسانی به فضای سبز اراک از محل آب غیر شرب انجام شد.

وی به استفاده از آبیاری زیر سطحی برای اولین بار در منطقه چقا اشاره کرد و گفت: در منطقه چقا برای اولین بار از سیستم آبیاری زیرسطحی استفاده شد که برای این منظور در منطقه ۲۲۸ هکتاری چقا در عمق ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتری کار لوله‌گذاری انجام شد.

عباسی با اشاره به اینکه در این روش نوین آبیاری از طریق پمپ آب به حد نیازِ درخت و گیاه به ریشه منتقل می‌شود، گفت: در این روش ۲۵ درصد نسبت به سایر روش‌های آبیاری صرفه‌جویی در مصرف آب صورت می‌گیرد.

شهردار اراک با بیان اینکه ۱۰۰ هکتار از منطقه چقا به سیستم آبیاری زیرسطحی مجهز شده و مابقی مساحت این محدوده نیز به این سیستم مجهز می شود، گفت: تاکنون ۹۰ درصد محدوده چقا درختکاری شده است و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص استفاده از درختان مثمر ۱۰ درصد از مساحت درختکاری شده به درختان مثمر تعلق گرفته و و ۱۰ درصد باقی مانده نیز تا پایان امسال انجام خواهد شد که این مساحت نیز برای کاشت درختان مثمر در نظر گرفته شده است.

ابراهیم تاج‌آباد رئیس شهر اراک نیز در این مراسم گفت: طبق مصوبه سفر رئیس جمهور به استان مرکزی باید ۷۰۰ هکتار از منطقه سیبک برای درختکاری و مقابله با آلودگی هوا در اختیار شهرداری اراک قرار بگیرد که متاسفانه علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته راه و شهرسازی تاکنون برای تخصیص زمین این منطقه همکاری لازم را نداشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.