تربت جام ـ دبیر همایش مفاخر تربت جام از برگزاری همایش هاتفی خرگردی در این شهرستان خبر داد.

همایش هاتفی خرگردی در تربت جام برگزارمی شود

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا قیامتی ظهر  یک شنبه در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به جایگاه هاتفی خرگردی در بین شاعران قرن نهم افزود: هاتفی خرگردی شاعر بزرگ ودرعین حال گمنام است که حتی  آثار اصلی او در کشور چاپ نشده است و امیدواریم به همت پژوهشکده علوم انسانی و میراث مکتوب بتوانیم آثاری چاپ شود.

وی گفت: هاتفی پیوند دهنده حماسه وعرفان بود و تنها شاعری است  که حماسه سرا و عارف بود و قدرت  کلام بسیار بزرگی داشت که تذکره ها و کتابهای تاریخی در مورد وی زیاد گفته اند  که امیر یوسف زرشتکی یکی از آنان است.

دبیر همایش مفاخر تربت جام درادامه اظهار داشت: آثار هاتفی خرگردی همچون لیلی مجنون و دیوان اشعارش در تاجیکستان چندین بار چاپ شده است واگر غفلت کنیم شاید این شاعر ایرانی توسط همین کشور و یا کشورهای مجاور خراسان مصادره شود و آنها علاقه زیادی به اشعار این شاعر و شعر عبدالرحمان جامی خاتم شعرای ایران دارند و حتی نام یکی از شهرهای خود را به نام این شاعربلند آوازه نامگذاری کرده اند.

وی گفت:کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان برای این همایش مقاله ارسال کرده وتاکنون ۳۷ مقاله علمی به دبرخانه ارسال شده است.

علیرضا قیامتی دلیل کاهش ارسال مقالها به دبیرخانه نسبت به همایش های قبلی گمنامی این شاعردانست و گفت: واقعا تعداد آثار مکتوب از این شاعر بزرگ در کشور به یک عدد میرسد و همین مورد درکاهش مقالات اثرگذاربوده است.

وی گفت: این همایش غبار فراموشی را از چهره مفاخر جام پاک خواهد شد و امیدواریم منتخبین دوره پنجم این همایش های علمی را ادامه دهند تا مفاخر تربت جام و شهرهای تاریخی این شهرستان همچون خرگرد جام و بوژگان که ابوالوفای جامی بزگترین ریاضیدان جهان را داشته بهتر به کشور و نسل جوان معرفی شود.

وی اعلام کرد: همایش هاتفی خرگردی جام ۵مردادماه در فرهنگ شهر تربت جام به مدت یک روز و با حضور بیش از یکصد پژوهشگر داخلی و خارجی درتربت جام برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.