مشهد- راه اندازی اولین مزرعه و نمایشگاه کروکودیل ایران در محیط بسته تمام مضمون خبری است که از سال ۹۳ فقط بر روی کاغذ جا خوش کرده است مزرعه‌ای که قرار بود برای نخستین بار در شمال شرق کشور و در خراسان رضوی راه اندازی شود.

کروکودیل های خراسانی در دام بروکراسی اداری

قدس آنلاین-گروه استان ها-مهناز خجسته نیا: آن روز در بوق و کرنا خبرها پیچید که تمام مراحل صدور فعالیت این مزرعه از مجاری قانونی انجام شده و با آغاز فعالیت این مزرعه در بخش احمدآباد، پرورش کروکودیل به عنوان یک حرفه کارآفرین و سودآور در منطقه ملک اباد شاهراه اصلی ورود به کلانشهر مشهد کلید خواهد خورد.

این خبر سه سال در بایکوت ماند تا اینکه دوباره هفته پیش خبری به نقل از مدیر امور شیلات خراسان رضوی مبنی بر راه اندازی اولین مزرعه کروکودیل استان منتشر شد.

وقتی برای واکاوی این خبر به سراغ مهدیزاده، مدیر امور شیلات استان می‌رویم او از جزئیات زمان راه اندازی این مزرعه اظهار بی اطلاعی می‌کند و پاسخ در این خصوص را به سرمایه گذار پروژه موکول می‌کند.

طرح روی زمین مانده

علی میرزایی، سرمایه گذاری که سال‌هاست اجرای طرح او معطل مانده در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه حدود پنج سال است که داریم با ۱۰ اداره می‌جنگیم.

وی با بیان اینکه در تمام این سال‌ها سازمان محیط زیست بیشترین سنگ اندازی را داشته است، می‌افزاید: این سنگ اندازی‌ها به جایی کشیده شده که کار میانجیگری ما به مداخله استاندار خراسان رضوی و تشکیل کمیسیون ماده ۸ رسیده است.

به گفته وی قرار شده که این بار خود استاندار پا در میانی کند، چراکه نظر این مقام مسوول مساعد است و دستور او مبنی بر انجام کار می‌باشد.

این سرمایه گذار به موافقت نامه سه سال پیش سازمان محیط زیست اشاره می‌کند و می‌گوید: این در حالی است که سازمان محیط زیست پس از سه سال مدعی شده حریم این مزرعه رعایت نشده است.

وی می‌افزاید: سازمان محیط زیست مدعی است حریم این مزرعه ۱۵۰۰ متر است، درحالی که فاصله فعلی ملک مورد نظر تا روستای همجوار ۱۴۰۰ متر است.  

وی با بیان اینکه اختلاف ۱۰۰ متری باعث شده تا اجرای این پروژه به دلیل کلمه «موافقت نمی‌شود»  همچنان معطل بماند، اظهار می‌دارد: این در حالی است که سازمان جهاد کشاورزی و شیلات خراسان رضوی همکاری خوبی دارند اما دستشان در اختیارات باز نیست.

وی همچنین به صدور پروانه در سال ۹۳ براساس موافقت اولیه اشاره می‌کند و می‌گوید: اما اکنون اعلام می‌کنند موافقتی درکار نیست.

این سرمایه گذار از برخی برخوردها از سوی دستگاه‌های مسئول بشدت گلایه می‌کند و می‌افزاید: متأسفانه در این مدت حتی اجازه نداده‌اند ما کار اجرایی پروژه را نیز پیش ببریم.

علی میرزایی با بیان اینکه در ابتدای شروع بکار این پروژه شهرداری برای مشارکت اعلام آمادگی کرد، اظهار می‌دارد: اما شهرداری وقتی دید روند کار بشدت کند است از مشارکت کنار کشید و اکنون شهرداری نیز خودش یکی از موانع کار ما شده است.

وی اجرای این پروژه را یک سرمایه گذاری کاملاً خصوصی اعلام می‌کند و می‌گوید: سال ۹۱ که فکر اجرای این پروژه استارت خورد، برآورد هزینه حدود ۸۰۰ میلیون تومان بود اما در حال حاضر برآوردها به بیش از ۲ میلیارد تومان رسیده است.

او با بیان اینکه برای اجرای این پروژه با تمام توان و سرمایه زندگی ریسک می‌کند می‌افزاید: این در حالی است که حتی بانک‌های عامل نیز برای حمایت از صنعت پرورش کروکودیل هیچ ردیف حمایتی ندارند.

به گفته وی در شرایط فعلی جدا از تورم و تحریم، سنگ اندازی و کاغذ بازی‌های اداری بارها اجرای این پروژه را تهدید به شکست کرده است.

وی با بیان اینکه با وجود همه سنگ اندازی ها، عزمم برای شروع کار جزم است، می‌گوید: من آمادگی دارم اما نمی‌گذارند.

او که قصد دارد این مزرعه را در موقعیت جغرافیایی منطقه مُلک اباد و ابتدای جاده دهسرخ در عوارضی باغچه بسازد، می‌افزاید: ایده پرورش کروکودیل خیلی اتفاقی شد.

وی ادامه می‌دهد: در سفری سیاحتی که به استان سیستان و بلوچستان داشتم، متوجه شدم تمام مسافران این استان برای تماشای سایت مزرعه تمساح حاضر می‌شوند مسیر فرعی ۵ تا ۶ کیلومتری را طی کنند در حالی که شاید خیلی از آن‌ها برای بازدید از باغ وحش با این همه حیوان شاید راضی نشوند وارد این مسیر فرعی شوند.

او با بیان اینکه در این مزرعه فقط حفظ گونه محلی گاندی آن هم به صورت یک کار دولتی پیگیری می‌شود، می‌گوید: فقط کشورهای  مالزی و تایلند این حیوان را پرورش می‌دهند.
وی می‌افزاید: سال ۹۲ مفتخر به حضور در یک دوره ۳۱ روزه آموزشی در کشور مالزی با هزینه شخصی که تقریباً ۱۰ هزار دلار بود، شدم اما به دلیل سنگ اندازی‌ها از حضور در ادامه این دوره‌های آموزشی ناامید شدم.

او که حمایت از سرمایه گذاری در این صنعت را در کشورهای دیگر غیر قابل مقایسه با ایران عنوان می‌کند، می‌گوید: باز شرایط استان خراسان رضوی نیز در مقایسه با سایر استان‌های کشور بغرنج‌تر است.
علی میرزایی معتقد است اگر این کار را در استان‌های دیگر شروع کرده بود، قطعاً تا کنون به نتیجه رسیده بود.

وی پیگیری شهردار اصفهان برای اجرای این پروژه در کنار پروژه اولین آکواریوم سرپوشیده ایران و پیشتازی سرمایه گذار قم با وجود استفاده از تحقیقات او را گواه این ادعا عنوان می‌کند و می‌گوید: واقعاً توقع هیچ حمایتی ندارم، فقط می‌خواهم سنگ اندازی نکنند.

این سرمایه گذار در تشریح برنامه‌های راه اندازی این مزرعه هم می‌گوید: در برنامه راه اندازی این مزرعه ۳۰۰ کروکودیل دیده شده اما در مرحله اول به ۱۰۰ کروکودیل بسنده خواهم کرد.

وی با بیان اینکه کروکودیل‌های این مزرعه باید از مالزی یا تایلند آورده شود، می‌افزاید: مشکل دیگری که وجود دارد، چگونگی آوردن این حیوانات است؛ چراکه اکثر شرکت‌های هواپیمایی حمل آن‌ها را قبول نمی‌کنند.

علی میرزایی در خصوص قیمت تمام شده هر کروکودیل هم اظهار می‌دارد: قیمت‌ها چون براساس دلار است، بنابراین از سال ۹۲ ثابت مانده با این احتساب که هر نوزاد کروکودیل تا یک کروکودیل بالغ بین ۳ تا ۱۲۰ میلیون تومان قیمت گذاری می‌شوند.

او راه اندازی این مزرعه در محیط بسته را از ویژگی‌های این پروژه یاد می‌کند و اظهار می‌دارد: با توجه به اینکه پرورش کروکودیل به دلیل کیفیت پوست او باید در شرایط دمای ۳۰ تا ۳۲ درجه گرمای ثابت و هوای شرجی باشد، بنابراین تنها راهکار تدارک محوطه بسته است.

وی در پایان از پیشرفت ۴۰ درصد عملیات اجرایی این پروژه خبر می‌دهد و می‌گوید: امسال ساخت و ساز را تمام می‌کنم.

او که در زمان شروع پروژه دارای مدرک کاردانی بوده می‌افزاید: برای برطرف کردن همه موانع مجبور به گرفتن مدرک کارشناسی ارشد نیز شده‌ام.

ارزش تجاری کروکودیل

گفتنی است کروکودیل موجودی شگفت انگیز و باقیمانده از عصر دایناسورهاست. سنگواره‌های کشف شده نشان می‌دهد این موجودات بیش از ۶۵میلیون سال است که روی کره زمین زندگی می‌کنند.
ویژگی‌های منحصربه فرد آن‌ها نظیر پوست با دوام و زیبای آن‌ها و خواص پزشکی گوشت آن‌ها باعث شده تجارتی برای این حیوان در جهان شکل بگیرد که گردش مالی سالانه آن افزون بر ۳۵۰میلیون دلار است.‌
مهم‌ترین چیزی که در تمساح مورد استفاده قرار می‌گیرد، پوست تمساح است که دباغی شده و برای درست کردن بسیاری از وسایل چرمی مانند کفش و کیف دستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین تمساح خاصیت دارویی هم دارد، همچنان که عامل قوی و نیرومندی، در خون تمساح‌ بنام کروکودیلین یافته‌ شده است که می‌تواند مانند آنتی بیوتیک‌های استاندارد به سیستم ایمنی درمقابله با عفونت کمک کند.
همچنین پودر استخوان کروکودیل برای معالجه سرطان‌ها و تقویت قوای جنسی و از بین بردن دردهای مفصلی استفاده می‌شود. در نتیجه در صورت بهره‌گیری از دانش پزشکی در این زمینه، پرورش دهندگان کروکودیل می‌توانند به فکر همکاری با تولیدکنندگان دارو نیز باشند.
علاوه بر این گوشت تمساح نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرچه مصرف گوشت تمساح در ایران حرام است، ولی در بعضی از کشورها مانند آمریکا، استرالیا، چین، ژاپن، تایلند و آفریقای جنوبی و همچنین کوبا از گوشت تمساح به عنوان غذا استفاده می‌شود.
گفتنی است کروکودیل برای اولین بار، در سال ۸۶ توسط یک زن کارآفرین به ایران وارد شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.