تربت جام - ۲۴کلیومتری شرق تربت جام زادگاه خاتم شعرای ایران و هاتفی خرگردی در خرگرد جام در مجاورت روستای لنگر واقع شده است که وضعیت ظاهری و شرایط آرامگاه قاسم انوارهیچ همخوانی با زادگاه مفاخر فرهنگ وتمدن ندارد. آرامگاهی که از ۴۰سال است که در برزخ میراث فرهنگی و اداره اوقاف قرار گرفته اما کوچکترین اقدامی که نشان از ایجاد تحول و توسعه داشته باشد به خود نمی بیند.

زادگاه«هاتفی خرگردی» رنگ فرهنگ و تمدن ندارد

به گزارش قدس آنلاین، در کنار همایش هاتفی خرگردی که قرار است ۵ مرداد ماه در فرهنگ شهر تربت جام برگزار شود، اما محرومیت وچهره نامناسب زادگاه هاتفی خرگردی، عبدالرحمان جامی و آرامگاه قاسم انوار در خاطرات بازدید کنندگان نقش خواهد بست و انگار این مجموعه تاریخی کم نظیر و ارزشمند از تیررس برنامه ریزان و مسئولان شهرستان جامانده اند.

بی تردید رفع مشکلات آرامگاه قاسم انوار که بعنوان یکی از مکانهای زیارتگاهی منطقه به شمار می آید در گروه همکاری و هماهنگی تمام مسئولان دستگاههای اجرایی شهر است.

عاملی که متاسفانه طی چند سال اخیر به عنوان مهم ترین مانع برای اجرای طرح ساماندهی آرامگاه قاسم انوار و زادگاه بیش از ۱۲ مفاخر ارزشمند ادبیات ایران دراین منطقه بدلیل عدم برنامه و بودجه در میان کشمکش ها و احتلاف نظرها سازمان و ادارات مربوطه گم شده است.

وجود مشکلات ریز ودرشت در این مجموعه تاریخی و مسکونی خرگرد جام به هیچ عنوان زیبنده منطقه فرهنگ وعرفان تربت جام نیست نه تنها از چشم گردشگران داخلی دورمانده است بلکه خود مسئولان در بازدیدهای گاه به کاه  از این منطقه و مشاهده وضعیت آرامگاهی بارها براسفناک بودن وضعیت این مجموعه اذعان کرده اند.

نیاز اجتماعی

رئیس اداره اوقاف شهرستان تربت جام با اشاره به جایگاه معنوی قاسم انوار را درتربت جام مهم ارزیابی کرد و افزود: آنچه را باعث مهجور ماندن این مکان مذهبی شده است عدم شناساندن این مکان تاریخی ومذهبی به منطقه است و متاسفانه این مکان مذهبی بدلیل مشکلات موجود  زائرپذیر نبوده و بایستی هیات امناء نقش پررنگی تری داشته باشند  وتنها مسئولین مقصر نبوده بلکه خود اهالی هم دراین مشکلات مقصر هستند.

نبود زیر ساخت های زیارتی دراین مکان معنوی سبب شده است که زائر یا  گردشگرمیل چندانی برای حضور مجدد نداشته باشدحجت الاسلام مهدوی گفت: نبود زیر ساخت های زیارتی دراین مکان معنوی سبب شده است که زائر یا  گردشگرمیل چندانی برای حضور مجدد نداشته و باید در این زمینه با هماهنگی هیات امناء این مکان شکل مذهبی به خود بگیرد و امید میرود با برگزاری جلسات مکرر و رفع مشکلات قبلی به یک هدف واحد در راستای توسعه داخلی قاسم انوار برسیم تا بتوانیم به نیازهای معنوی منطقه را پوشش دهیم.

رئیس اداره اوقاف شهرستان تربت جام درادامه تاکید کرد: برنامه های فرهنگی و ایجاد بسترهای لازم درصورت همکاری هیات امناء برای این مکان معنوی دور از انتظار نخواهد بود و امید می رود که توسعه و بازسازی قاسم انوار که به عنوان یک نیاز اجتماعی هرچه سریعتر شکل بگیرد.

مشکلاتی خارج از شان تربت جام 

بخشدار مرکزی تربت جام با تائید مشکلات روستای لنگر افزود: مشکلات موجود در روستاهای شهرستان همچون بیکاری، کمبود اعتبارات فرا استانی بوده و باید در رفع مشکلات  منطقه بخصوص روستاهایی همچون لنگر دارای پیشینه تاریخی است همت مضاعف می طلبد.

علیرضا داودیان مشکلات موجود در روستای لنگر را درشان  تربت جام ندانست و اظهار داشت : باید برای این روستا دید گاه استانی و کشوری داشت  و نمی توان به  این روستا را با این پیشینه تاریخی و عرفانی بی تفاوت بود.

وی درادامه از برگزاری اولین جلسه تخصصی روستای  با حضور " میراث فرهنگی، بنیاد مسکن و اداره راه " خبر داد و گفت: امیدواریم با برگزاری چنین جلسه شعارها تبدیل به عمل شود تا بتوانیم با دستگاههای متولی برای این موقعیت تاریخی تربت جام  کارهای خوبی انجام دهیم.

بخشدار مرکزی تربت جام پیگیرهای هیات امناء را دررفع مشکلات لنگر را مهم توصیف کرد و گفت : بزودی برای ماندگاری بیشتر زائران دراین مکان  پارک کودک ومحیط تفریحی  مناسبی ایجاد خواهیم کرد و نسبت به زیبا سازی محوطه اقدام خواهد شدولازم است که هیات امناء قاسم انوار با همکاری اعضاء شورای روستای لنگر در رفع مشکلات این مکان مذهبی تلاش کنند.

 وی همچنین برای تسریع در رفع مشکلات لنگر از رایزنی اعتبارات استانی خبرداد وتاکید کرد : برای اجرای طرح هادی روستا با هماهنگی اداره بنیاد مسکن  مذاکره و نسبت به اجرای این طرح تعیین تکلیف خواهد

میراث فرهنگی آماده واگذاری

 رئیس اداره میراث فرهنگی تربت جام در رابطه با مشکلات مجموعه تاریخی تربت جام گفت: این مجموعه دومین اثر ثبتی تربت جام درفهرست آثار تاریخی قرار دارد وضرورت دارد به این مکان توجه شود هرچند در سالیان گذشته مرمت انجام شده اما کافی نیست و امیدواریم با اعتبارات  ماده ۱۸۰سال جاری درصورت موافت کردن فرماندار بتوانیم بخش از مرمت های  اضطراری را انجام دهیم.

عبدالرحیم تاج محمدی گفت: در سال ۸۹ طرح مطالعاتی ایجاد فضای سبز بیرون محوطه با هزینه حدود ۶میلیون تومان انجام شد اما بدلیل نبود اعتبارات این طرح در بایگانی قرار گرفته که باید خیرین با همکاری هیات مناء قاسم انوار پیگیری شود.

وی به استهلاک این مکان مذهبی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در زلزله اخیر دچار صدمه شده است و ما امادگی داریم در صورت امکان فضای داخلی این آرامگاه با نظارت میراث فرهنگی به اداره اوقاف واگذار کنیم تا نسبت به این مکان مذهبی که بعنوان تنها بقعه شناشنامه دار تربت جام است همکاری کنیم.

 وی اعلام کرد: در سال جاری حدود ۶۰۰میلیون تومان به اعتبار به میراث فرهنگی تربت جام اختصاص پیدا کرده است که متاسفانه با این اعتبارات ناچیز نمی توان تحولی به این مجموعه تاریخی انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.