سازمان بهزیستی، وزرات رفاه وتعاون و مددکاری اجتماعی باید بیش از پیش نسبت به موضوع کودک آزاری در قالب های مختلف حساسیت به خرج دهند.اینکه هنوز قادر به ارائه یک شماره تلفن در راستای حمایت از کودکان و دختران فراری نیستند بسیار ناراحت کننده وتاسف آور است.بی شک بهزیستی باید در خیابان ها بیلبوردهای آگاهی دهنده را در معرض دید عموم مردم قرار دهد و انواع مختلف کودک آزاری وراهکارهای افزایش ایمنی را هم به اطلاع عموم برساند تا کودک آزاری کاهش بیابد.

افزایش کودک آزاری در جامعه به دلیل کمرنگ شدن معنویات و باورهای سنتی در میان مردم است

دکترامان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت و گو با قدس آنلاین با بیان اینکه امروزه شبکه های اجتماعی منعکس کننده بسیاری از کودک آزاری های رخ داده در جامعه هستند اظهار داشت:مساله کودک آزاری موضوع امروز و جدیدی برای دنیای ما نیست بلکه کودکان از قدیم الایام در خانواده یا خارج از خانواده مورد آزار واذیت از جمله کتک خوردن و کار کشیدن هایی که منجر به آسیب رسیدن به جسم  و روح  آنها بود قرار داشته و دارند. اما اینکه مسئله کودک آزاری در سال های اخیر بیشتر مطرح شده و به چشم می آید به دلیل گسترش و استفاده افراد از شبکه های اجتماعی و رسانه های فراگیر است. وی ادامه داد: هر چند موضوع کودک آزاری مسئله همه عصرها و قرن ها بوده است اما یکی از مهمترین مسائل آن در حال حاضر کمرنگ شدن معنویات، ارزشها، هنجارها، اعتقادات و باورهای سنتی در میان مردم است.

وی درباره دلایل افزایش کودک آزاری خاطر نشان کرد: براساس گزارش ها و پژوهش های صورت گرفته افرادی که در کودکی مورد آزار بخصوص آزار جنسی قرار می گیرند در بزرگسالی بیشتر از سایرین به فساد و فحشا روی می آورند بنابراین تقویت معنویات در همه افراد و پیشگیری از تحمیل آزارهای جنسی به کودکان مسئله مهمی است که در عصر ماهواره باید بیش از پیش بدان اهمیت داده شود. این جامعه شناس تصریح کرد: خلاء محبتی و رواج روابط مادی منجر به فرو ریختن تقدس ها شده و این کودکان هستند که در چنین فضایی بیشترین لطمه وآسیب به آنها وارد می شود.

قرایی مقدم با تاکید بر افزایش آگاهی دهی به کودکان از طریق مراکز مربوطه به قدس آنلاین گفت: در موضوع تجاوز، آگاهی بخشی به کودکان و نوجوانان مسئله بسیار مهمی است که باید از طریق خانواده و آموزش و پرورش دنبال شود. نقش آموزش و پرورش در آگاهی دهی به کودکان و نوجوانان از همان دوران دبستان بسیار مهم است چرا که کودکان به دلیل نادانی های جنسی در معرض چنین مسائلی قرار می گیرند. لذا آموزش وپرورش باید در قالب استفاده از مشاوران و کتابهای درسی به کودکان و نوجوانان بیاموزد که در مواجهه با تجاوز و رفتارهای خارج از عرف نباید این موضوع را از دیگران پنهان دارند. وی ادامه داد: یقینا باید کودکان با حقوق خود در خانواده و جامعه آشنا شوند و این آموزش  به آنها داده شود که نباید از مطرح کردن آن خجالت بکشند و بالعکس باید در موارد تجاوز و مشاهده رفتارهای خارج از عرف آن را سریعا با والدین، پلیس و مشاورین در میان بگذارند. این استاد دانشگاه تصریح کرد: این مساله امروز به قدری مهم است که حتی روحانیون در منابر باید به آن بپردازند وخانواده ها را نسبت به این موضوع آگاه کنند.

قرایی مقدم در خاتمه خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی، وزرات رفاه وتعاون و مددکاری اجتماعی باید بیش از پیش نسبت به موضوع کودک آزاری در قالب های مختلف حساسیت به خرج دهند. این موضوع که این نهادها هنوز قادر به ارائه یک شماره تلفن در راستای حمایت از کودکان و دختران فراری نیستند بسیار ناراحت کننده و تاسف آور است. بی شک بهزیستی باید در خیابان ها بیلبوردهای آگاهی دهنده را در معرض دید عموم مردم قرار دهد و انواع مختلف کودک آزاری و راهکارهای افزایش ایمنی را هم  به اطلاع عموم مردم برساند تا ناهنجاری های مانند کودک آزاری کاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.