مشهد- اگر چراغ دیدگانمان رو به خاموشی رود و تنها راه روشن نگه داشتن آن عمل جراحی باشد اما توانایی تأمین هزینه آن را نداشته باشیم به کجا و چه شخصی پناه خواهیم برد؟با ما به انجمن چشم پزشکان خیر خراسان بزرگ بیایید تا با انسان‌های شریفی آشنا شوید که نور و روشنایی را به زندگی محرومان برده و بیماران نیازمند را با هزینه خود درمان می‌کنند.

جراحان مشهدی «چشم و چراغ» روستائیان محروم شدند

قدس آنلاین-گروه استان ها-پروین محمدی: وقتی به چشمان مردی نگاه می‌کنی که از وحشت نابینا شدن غرور مردانه‌اش را فراموش کرده و اشک می‌ریزد.
هنگامی که یک کاتاراکت ساده (آب مروارید) به خاطر بی‌پولی و نداشتن هزینه درمان سرانجامی جز کوری ندارد.
زمانی که کرامت انسانی با درد نداری همراه شده و بیمار فقط منتظر یک معجزه است تا هزینه درمان چشمش جور شود و او بتواند باز هم ببیند، کار کند و نان آور خانه‌اش باشد. و صدها اگر و امای دیگر که قلب هر انسانی را می‌لرزاند...
به این فکر می‌کنی که اگر این اتفاق برای تو بیفتد چه خواهی کرد.
راستی اگر چراغ دیدگانمان رو به خاموشی رود و تنها راه روشن نگه داشتن آن عمل جراحی باشد اما توانایی تأمین هزینه آن را نداشته باشیم به کجا و چه کسی پناه خواهیم برد؟
با ما به انجمن چشم پزشکان خیر خراسان بزرگ بیایید تا با انسان‌های شریفی آشنا شوید که نور و روشنایی را به زندگی محرومان برده و بیماران نیازمند را با هزینه خود درمان می‌کنند....
در اتاق انتظار انجمن چند بیمار زن و مرد، پیر و جوان نشسته‌اند و منتظر نامه ارجاع مددکاری به مرکز جراحی‌های چشم می‌باشند.
مردی که نسخه‌ای در دست دارد و سرش را پایین انداخته و به زمین نگاه می‌کند تا چشمان اشک آلودش را نبینم؛ او می‌گوید: دیابت دارم و باید به چشمم آمپول تزریق کنم اما ۹ میلیون تومان قیمت آمپول‌ها می‌شود و با حقوق کارگری نمی‌توانم دارویم را تهیه کنم. بیمه هم نمی‌دهد. آمدم اینجا تا شاید با کمک این انجمن نسخه‌ام را بگیرم وگرنه کور می‌شوم!

درمان بیماران نیازمند

به اتاق رئیس انجمن می‌رویم تا با دکتر محمدرضا صداقت و اعضا گفت‌وگو کنیم: دکتر صداقت رئیس انجمن چشم پزشکان خراسان بزرگ با مرور تاریخچه انجمن به ساختار جدید این تشکل (سازمان مردم نهاد) اشاره و خاطرنشان کرد: انجمن چشم پزشکان خراسان سابقه‌ای ۳۰ تا ۴۰ ساله دارد اما از چهار سال قبل با هویت جدیدی که پیدا کرده پس از تأمین جایگاه فیزیکی که به کمک اعضای انجمن خراسان و همکاری انجمن چشم پزشکی ایران خریداری شد، براساس تصمیم تمامی اعضای درمان بیماران نیازمند در  اولویت قرار گرفت و مقرر شد با پرداخت ماهانه ۱۰۰ هزار تومان توسط جراحان چشم پزشک به انجمن، هزینه درمان بیمارانی که استطاعت مالی ندارند بسته به وضعیت بیمار از تخفیف تا پرداخت ۱۰۰ درصد صورتحساب به عهده انجمن باشد و درمان هیچ بیماری حتی بیماران تبعه خارجی که محدودیت استفاده از بیمه و خدمات دولتی دارند به علت مشکل مالی متوقف نشود.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در واقع مهم‌ترین هدف و برنامه انجمن رسیدگی به بیمارانی است که در مراکز دولتی به علت ازدحام پذیرفته نمی‌شوند و از طریق  انجمن چشم پزشکان با عقد قرارداد بین کلینیک‌ها و مراکز درمانی تخصصی چشم تحت درمان‌های لازم اعم از انواع جراحی، لیزر، تزریق چشم، تصویربرداری و... قرار می‌گیرند.
وی وجدان را جزو جدانشدنی طبابت دانست و گفت: در دوره پزشکی وجدان بیدار می‌شود و بر همین اساس شعار چشم پزشکان این است که هیچ بیماری به خاطر نداشتن هزینه نباید توقف درمان داشته باشد.
دکتر حمید قرایی چشم پزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه به نحوه ارجاع بیماران نیازمند به مراکز درمانی اشاره کرد و اظهار داشت: اولین کلینیکی که حاضر به عقد قرارداد با انجمن چشم پزشکان خراسان برای درمان بیماران نیازمند شده است کلینیک چشم پزشکی توس است که بیماران نیازمند از طریق پزشک معالج خود ابتدا به انجمن معرفی می‌شود و پس از تحقیق صحت و سقم مشکل مالی بیمار با برگه ارجاع به این کلینیک مراجعه می‌کند و نوبت دهی و جراحی و اقدامات لازم صورت می‌گیرد.
عضو هیئت مدیره چشم پزشکان خراسان تصریح کرد: در این فرآیند پول به طور مستقیم به بیمار داده نمی‌شود ولی مخارج درمان و لوازم چشم پزشکی (لنز و...) مورد نیاز از طریق انجمن به مرکز درمانی پرداخت می‌شود و به این وسیله بیمار با حفظ کرامت انسانی در کنار دیگر بیماران متمکن نوبت دهی و تحت عمل جراحی و درمان قرار می‌گیرد به طوری که حتی پزشک در اتاق عمل نمی‌داند که  این بیمار پولدار است یا فقیر و با این کار بیماران محروم هم در مراکز خصوصی با بهترین تجهیزات و روش‌های درمانی توسط بهترین جراحان چشم تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند و علاوه بر تخفیف جراح خدمات بیهوشی و اتاق عمل و... را نیز رایگان دریافت می‌کنند.

واحد حمایت درمانی بیماران نیازمند

دکتر مرتضی مرتضوی فرد چشم پزشک و عضو هیئت مدیره انجمن نیز با بیان اینکه کمیته رفاهی از ۶ ماه قبل فعالیت خود را بر اساس ساختار جدید آغاز کرده یادآور شد: در این کمیته تحت عنوان «واحد حمایت درمانی بیماران نیازمند» اولین قدم را جراحان چشم پزشک برداشته‌اند و از حق عمل خود به هر میزانی که باشد چشم پوشیده‌اند.

بر این اساس طبق قراردادی که با مرکز چشم پزشکی قدس منعقد شده طی ۶ ماه گذشته مبلغ ۱۱۰ میلیون تومان برای ۱۵۰ بیمار کاتاراکت، گلوکم، لیزر، تزریق اسکلرال با کلینگ+ بالون و تصویربرداری هزینه شده که ۷۰ درصد آن را چشم پزشکان عضو انجمن و ۳۰ درصد بقیه را کلینیک توس و متخصصان بیهوشی خیر پرداخته‌اند.
وی با تأکید به اینکه از این طریق بیماران محروم و نیازمند نیز از بهترین و جدیدترین امکانات درمانی برخوردار می‌شوند، اضافه کرد: تمامی کارهای بیماران از طریق مددکاری انجام می‌شود و بیمار با حفظ کرامت انسانی و بدون سرگردانی و بروکراسی به مرکز جراحی‌های چشم ارجاع می‌شود.
عضو هیئت مدیره انجمن چشم پزشکان خراسان با بیان اینکه بعضی از بیماران حتی توانایی پرداخت ویزیت پزشک را ندارند، خاطرنشان کرد: این بیماران بلافاصله از مطب پزشک به انجمن معرفی و با یک فرآیند بسیار منظم به مراکز درمانی معرفی می‌شوند که در حال حاضر تنها مرکز جراحی‌های چشم پزشکی توس طرف قرارداد انجمن است و با کلینیک‌های نویددیدگان، آفتاب و بیمارستان بنت الهدی نیز در حال هماهنگی و انعقاد قرارداد هستیم و به زودی بیماران به این مراکز نیز معرفی خواهند شد.

الگوسازی در جامعه

در پایان دکتر محمدرضا صداقت فوق تخصص قرنیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که ریاست انجمن چشم پزشکان خراسان بزرگ را به عهده دارد به وظیفه انسانی پزشکان اشاره و اظهار داشت: برای الگوسازی در جامعه این انجمن پیشقدم شده و با مشارکت همه جراحان چشم پزشک خراسان به وظیفه انسانی خود عمل کرده است و اجازه نخواهد داد بیماری به خاطر نداشتن هزینه درمان، بینایی خود را از دست بدهد و یک عمر در تاریکی زندگی کند.
از این رو با مشارکت مالی همه چشم پزشکان (۱۳۰ نفر) حتی پزشکان جوان تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا بیمارانی که وضع مالی مناسبی ندارند از خدمات چشم پزشکی مورد نیاز از صفر تا ۱۰۰ بهره‌مند شوند و هیچ بیمار چشمی در شهر مقدس مشهد از درمان محروم نگردد.
دکتر صداقت با اشاره به نگاه مثبت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مقوله بیماران نیازمند و گرامیداشت یاد شادروان دکتر سیدمیرنقی موسوی رئیس فقید بیمارستان فوق تخصص چشم خاتم الانبیاء(ص) تصریح کرد: مرحوم دکتر موسوی نقش مؤثری در جلب مشارکت خیرین برای تأسیس بیمارستان خاتم الانبیا داشت و با حمایت‌های روانی خود کمک بزرگی نیز به انجمن چشم پزشکان خراسان بزرگ و اهداف خیرخواهانه اعضای انجمن نمود و ما افتخار می‌کنیم که با کمک همه پزشکان متخصص چشم برای درمان بیماران محروم قدمی هر چند کوچک برداریم و تا زمانی که بیمار نیازمندی وجود داشته باشد اجازه نخواهیم داد به خاطر بی‌پولی از درمان محروم بماند.
وی نقش رسانه‌ها را نیز در اطلاع رسانی، ارتقای آگاهی جامعه، آموزش مردم و انعکاس مشکلات طبقات محروم بسیار مؤثر دانست و از تلاش خیرخواهانه روزنامه قدس در بازتاب درد محرومان و نیازمندان قدردانی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.