مشهد- در حالی که بسیاری از کودکان این شهر بر روی تخت های بیمارستان رنج و درد بیماری را بر دوش می کشند اما دیگر عضو ها را قرار نمانده و تعدادی از همنوعان ما در قالب گروه داستان سرایی قاصد و حامل پیام شادی برای این کودکان شدند.

قاصدک‌های قصه گو هم بالین کودکان بیمار شدند

قدس آنلاین-گروه استان ها-سرور هادیان: قصه وقصه گویی روایتی است که از گذشته‌های دور در فرهنگ و ادب مردمان ما جایگاه خاصی داشته است. گاهی این موضوع به تعریف قصه‌ای توسط مادری برای فرزندش ختم می‌شود و گاهی توسط گروهی حرفه‌ای به عنوان شاهنامه خوانی و روایت داستانی انجام می‌شود. اما نفس همه آن‌ها از قدیم تا امروز مشترک است. قراردادن غیر مستقیم مخاطب در جایگاه شخصیت‌های داستانی و همذات پنداری و در نهایت پند دادن و یادآوری نکات اخلاق یا به صورت غیرمستقیم از ویژگی‌های این هنر دیرینه است.
مدتی است گروه قصه گویی قاصدک به صورت جدی این هنر را دنبال و به مرحله اجرا رسانده‌اند.
مدیر گروه قصه گویی قاصدک، در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: بعد از برگزاری جشنواره مادران قصه گو برآن شدیم که به صورت جدی و در راستای اهداف مختلفی این کار را به صورت تخصصی ادامه دهیم.

شادی کودکان هدف ماست

هدی دامغانی می‌افزاید: قصد داریم کودکان را در محیطی شاد و خلاق در خلال قصه گویی، قرار دهیم و با برپایی مراسم شاد و آموزنده قصه گویی در مکان‌های مختلف به صورت خیریه‌ای برای کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست و بیمار و آسیب آنان را شاد کنیم.
وی که دانش آموخته کارشناسی زیست شناسی است و بیش از ۱۰ سال سابقه تدریس و کار فرهنگی دارد، تأکید می‌کند: گروه ما به صورت سازمانی مردم نهاد است و تمامی هزینه‌ها با کمک خیرین و یا توسط خود فراهم می‌شود.
وی که عنوان قصه گویی برگزیده جشنواره مادران قصه گو را در دوره اول توانست از آن خویش سازد، می‌گوید: هدف از انجام این کار افزایش توانایی در مواجهه با مشکلات و بیماری‌ها و افزایش خلاقیت و قدرت تخیل کودکان است.

سنتی فراموش شده در دوران مدرن

دامغانی می‌افزاید: افزایش مهارت‌های شنیداری و توان برقراری ارتباط با دیگران از دیگر اهداف قصه گویی است چرا که قصه گویی سنت فراموش شده در دوران مدرن است.

مدرس برتر جشنواره مادران قصه گو خاطرنشان می‌سازد: تقویت روابط والدین با فرزندان، کمک به روحیه شاد برای کودکان و تفکر مثبت نسبت به اطرافیان نیز برخی دیگر از اهداف قصه گویی برای کودکان است ضمن این که والدین نیز تشویق به گفتن قصه برای فرزندان خود و به دنبال آن ترویج فرهنگ مطالعه و خرید کتاب می‌شوند.

دامغانی تصریح می‌کند: در تاریخ ادبیات ایران نیز توجه به قصه و داستان جزو فعالیت‌های مهم بزرگان ادبی این دیار است شاهنامه نمونه آن است.

دامغانی اذعان می‌دارد: در برنامه قصه گویی 20نفر از افراد دارای مدارک مختلف روان‌شناسی، تربیت کودک، پزشک،مشاوره خانواده، گرافیک و تربیت بدنی مشاور هنری، مشاور اجرایی و...که در کنار تحصیلات دانشگاهی مهارت قصه گویی نیز دارند برای کودکان فعالیت کردند.

قصه گویی برای کودکان بیمار

وی خاطرنشان کرد: معمولاً مراسم براساس مناسبت‌های مختلف در بیمارستان‌های دکترشیخ و امام رضا (ع) در مجموعه خیریه فیاض بخش، علی اصغر، محبان الرضا(ع)، منتظران مهدی موعود (عج) و توانمندسازی کودکان، عمیدی و...برگزار می‌شود.

وی افزود: مجموعه‌هایی با این گروه مشارکت می‌کنند و در بین آن بالاترین مشارکت‌ها را در آستان قدس رضوی، شهرداری منطقه ۹ و ۱۱، فرهنگسراها و مجموعه‌های فرهنگی و هنری، مساجد، مجموعه‌های مذهبی و مراسم اعتکاف شاهد هستیم.

وی می‌گوید: همچنین همکاری با مجموعه‌های فروشگاهی و نمایشگاهی (شهر کتاب و پارک ملت و...) از دیگر همکاری‌های گروه قصه گویی قاصدک است.

لبخندهایی که خستگی را از بین می‌رود

دامغانی درپاسخ به این پرسش که عکس العمل مخاطبان با قصه گویی چگونه است، اظهار می‌دارد: در بیمارستان اجراهای زیادی داشتیم و خانواده‌های کودکان بسیار استقبال کردند.

وی می‌افزاید: حتی لبخندهایی که برلبان کودکان بیمار نقش می‌بندد و اعتماد به نفسی که از طریق روایت قصه به آن‌ها داده می‌شود، سبب می‌شود که خستگی به تن مان نماند.

حضور قصه‌گو در کنار کادر درمانی

دامغانی پیشنهاد می‌کند: ارائه حس خوب به بیماران و خانواده‌های آن‌ها بعد اجرای یک قصه برکسی پوشیده نیست و این درحالی است که حضور یک قصه‌گو در کنار کادر بیمارستانی و مراکز درمانی بیمار، می‌تواند درمان رابه بهترین صورت طی کند.

وی یادآور می‌شود: قصه‌ها مناسب با فضا و گروه سنی انتخاب می‌شود تا نکات اخلاقی و مهارت، گره گشایی را آموزش دهیم.

وی می‌گوید: به نظر من زمان اعلام مستقیم به مخاطب گذشته است و حتی می‌توان قصه گویی را به صورت واحد درسی در میان دروس تحصیلی قرار داد تا در آینده بچه‌های ما به صورت جدی تری به این مقوله بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.