رزمندگان مقاومت لبنان در حالی به پیشروی های خود در ارتفاعات عرسال ضد تروریستهای جبهه النصره ادامه می دهند که این تروریستها چاره ای جز فرار از مقابل رزمندگان حزب الله ندارند.

به گزارش قدس آنلاین، ارتفاعات عرسال این روزها شاهد موفقیت های چشمگیر رزمندگان حزب الله در جنگ ضد تروریستهای جبهه النصره است. این نبرد که از چند روز قبل شروع شده، با شکست های تروریستهای جبهه النصره و فرار آنها همراه شده است.

عرسال کجاست

عرسال شهری لبنانی از توابع استان بعلبک است. بعلبلک از بیروت ۱۲۲ کیلومتر فاصله دارد و از سطح دریا ۱۴۰۰-۲۰۰۰ متر ارتفاع دارد. عرسال در سلسله جبال شرقی لبنان واقع شده است که با سوریه هم مرز است.

عرسال برگرفته از دو کله آرامی «عرس» یعنی عرش و «ال» یعنی پروردگار که به عربی عرش الله است که آن به سبب موقعیت نسبتا مرتفع آن است. جمعیت ساکنان عرسال را ۳۵۰۰۰ نفر تخمین زده اند که بیشتر آنها را مسلمانان اهل تسنن تشکیل می  دهند. صنعت فرش محلی آن زبانزد است. عرسال محله های مختلفی دارد که در هر یک خانواده های بزرگی زندگی می کنند که بارزترین آنها حجیری، فلیطی، کرنبی، بریدی، راید، اطرش، عوده، زعرور و امون هستند.

از زمان شروع بحران سوریه آوارگان زیادی از سوریه به این منطقه وارد شده اند.

بر اساس آنچه فرماندهی عملیات مقاومت لبنان، رزمندگان حزب الله در مراحل پایانی این نبرد قرار دارند و به زودی مناطق تحت اشغال جبهه النصره آزاد می شودبر اساس آنچه فرماندهی عملیات مقاومت لبنان اعلام کرده است، رزمندگان حزب الله در مراحل پایانی این نبرد قرار دارند و به زودی مناطق تحت اشغال جبهه النصره آزاد می شود تا کار گروه «ابو مالک التلی» و مرحله نخست نبرد به پایان برسد و در مرحله دوم آزادسازی مناطق تحت اشغال داعش شروع شود.

بر اساس گزارش های رسانه های لبنانی؛ عملیات مقاومت لبنان در شرایطی رخ می دهد که همانند آنچه در عملیات حشد شعبی در عراق شاهد بودیم برخی از شخصیت های لبنانی ساز مخالف با اقدامات نظامی حزب الله بزنند. اما مقاومت نشان داد که حامی لبنان و فاتح اراضی است؛ از سال ۲۰۰۰ که اشغالگران را از جنوب لبنان بیرون راند تا سال ۲۰۰۶ که نوعی بازدارندگی در برابر صهیونیستها ایجاد کرد و در سال ۲۰۱۲ که مانع از تسلط گروههای تروریستی در مرزهای لبنان و سوریه شد تا هم اکنون که وقت آزاد سازی ارتفاعات عرسال رسیده است.

این در شرایطی است که دولت لبنان تحت تاثیر قدرت های منطقه ای و غربی است و این مقاومت لبنان است که حامی لبنان است و با جانفشانی رزمندگان خود و تجارب بسیار خود بر تروریستها پیروز می شود.

این در شرایطی است که اقشار مختلف مردم لبنان حامی مقاومت در جنگ علیه تروریستها هستند و اندک سازهای ناکوک هم منزوی شده اند و جریان المستقبل نیز خود را در وضعیت دشوار می بیند.

بر اساس گزارش رسانه های لبنانی تاکنون صدها تروریست کشته شده اند. دستاوردها و موفقیت های رزمندگان حزب الله چشمگیر بوده استدستاوردها و موفقیت های رزمندگان حزب الله چشمگیر بوده است. تجارب گرانبهای رزمندگان حزب الله در طول سالیان گذشته چه در سوریه چه در نبرد با رژیم صهیونیستی کمک زیادی به سرعت بخشیدن به پیشروی های آنها کرده است. آنها از سال ۲۰۱۱ در سوریه با تروریستها جنگیده اند.

اما آنچه درباره نبرد ارتفاعات عرسال می توان گفت که اوضاع جغرافیایی به گونه ای که نبرد را بسیار دشوار می کند. ارتفاعات بیش از ۲۰۰۰ متر از سطح دریا و دشتها و تپه ها و غارها و دیگر موانع سبب شده است که تروریستها به خوبی بتوانند خود را پنهان کنند و از این موانع طبیعی به نفع خود استفاده کنند. آنها با موشک هدایت شونده و ضد زره که به مقدار زیادی از سوی حامیان خود دریافت کرده اند با رزمندگان حزب الله می جنگند و نیروهای مقاومت در اراضی لبنان پوشش هوایی ندارند.

نکته دیگر این است که حزب الله با گروه تروریستی می جنگد که از تروریستهای با توان بالای جنگی برخوردار است و این تروریستها به خوبی منطقه تحت اشغال خود را می شناسند.

اما نبرد سنگین روزهای گذشته به نفع حزب الله پیش رفته است و مساحت تحت اشغال جبهه النصره لحظه به لحظه در حال کم شدن است. پیشروی بسیار بیشتر از حد تصور بوده است.

رزمندگان حزب الله در این نبرد از تاکتیک های هجوم علنی و هجوم غافلگیرانه استفاده می کنند. تنها ظرف سه روز نخست نبرد ۱۰۰ تروریست کشته شده اند تنها ظرف سه روز نخست نبرد ۱۰۰ تروریست کشته شده اندو نقاط و مواضع زیادی به دست نیروهای مقاومت لبنان فتح شده است.

تروریستهای جبهه النصره زیر آتش سنگین مقاومت لبنان در حال فرار به سوی واد حمید و شهر الملاهی در خراج عرسال و یا فرار به سوی مناطق تحت اشغال داعش هستند. یکی از سرکرده های آنها به نام ابوطلحه الانصاری با ۳۰ نفر از نیروهایش به سوی قلعه الحصن در شرق ارتفاعات عرسال فرار کرده است و این احتمال وجود دارد که به داعشی ها ملحق شوند.

بر اساس برآوردهای میدانی اگر روند پیشروی ها مانند روزهای گذشته به پیش برود به زودی شاهد شکست جبهه النصره خواهیم بود.

پس از وادی الخیل همه نگاهها به سوی منطقه خربه یونین و گذرگاه الزمرانی(نقطه تماس النصره و داعش) و منطقه الحصن الکبیر، شرق خربه یونین از سمت الزمرانی و شمال وادی الدب است. حصن الکبیر پایگاه فرماندهی النصره است و احتمالا ابومالک التلی سرکرده جبهه النصره در این منطقه پنهان شده است.

پس از شکست جبهه النصره آنگاه نوبت آزادسازی مناطق تحت اشغال داعش که وسیع تر از مناطق تحت اشغال جبهه النصره است، می رسد. هر چند مناطق تحت اشغال داعش دارای موانع طبیعی بیشتری است که عملیات را سخت می کند اما هم اینکه از عرسال و اردوگاه آوارگان دورتر است این امکان را به رزمندگان مقاومت می دهد که قدرت مانور بیشتر داشته باشندهر چند مناطق تحت اشغال داعش دارای موانع طبیعی بیشتری است که عملیات را سخت می کند اما هم اینکه از عرسال و اردوگاه آوارگان دورتر است این امکان را به رزمندگان مقاومت می دهد که قدرت مانور بیشتر داشته باشند. در این میان ارتش لبنان وظیفه ممانعت از نفوذ تروریستها به اردوگاه آوارگان سوری و حمایت از شهر عرسال را برعهده دارد و با توپخانه این گروها را زمین گیر کرده است.

نکته ای که در نبرد آزادسازی ارتفاعات عرسال قابل تامل است حمایت مردمی و حضور آنها در بیمارستانها برای اهدای خون برای زخمی شدگان نیروهای مقاومت و ارتش لبنان است.

امین حطیط تحلیلگر لبنانی درباره این نبرد به روزنامه الثوره سوریه گفت: «با وجود همه موانع و نمایش هایی ضد مقاومت و همه تحرکاتی که در راستای حمایت از تروریستها در ارتفاعات عرسال صورت گرفت اما  نبرد پاکسازی ارتفاعات عرسال آغاز شد و جنگ بازدارنده ضد آن نیز ثمر بخش نبود. نبرد شروع شد و تروریستها و حامیان آنها را غافلگیر کرد.

وی افزود: رسانه های مقاومت در ایجاد وضعیت مبهم برای تروریستها نقش موثری ایفا کردند به طوری که نتوانستند ساعت صفر را تشخیص بدهند و تروریستها نتوانستند کاری انجام دهند. اصل غافلگیری سبب شد که تروریستها به سرعت به سمت فروپاشی پیش برونداصل غافلگیری سبب شد که تروریستها به سرعت به سمت فروپاشی پیش بروند و خود را در برابر حمله قوی ببینند؛ حمله ای که از همه سمت آنها را به محاصره درآورد.

حطیط بیان کرد: ماموریت ها تقسیم شد به طوری که ارتش لبنان وظیفه ممانعت از نفوذ تروریستها و فرار آنها به سوی داخل لبنان را برعهده گرفت و توپخانه ارتش لبنان نقش مهمی در ایجاد سد آتش ایفا کرد و همه راهها و ارتباطات گروههای مسلح با عرسال و اردوگاه های آوارگان را بست. ارتش سوریه با توپخانه و نیروی هوایی حمایت گسترده ای انجام داد که روحیه تروریستها را درهم شکست و توان جنگی آنها را کم کرد.

وی می افزاید: نقش مقاومت در عملیات حمله و پاکسازی و آتش سنگین بود به طوری که تروریستها را همانطور که گفتیم غافلگیر کرد و با توان موشکی و توپخانه ای ضربات مهلکی به آنها وارد کرد. نبرد عرسال هماهنگی میان ارتش لبنان، سوریه و حزب الله بود و عملیات جنگی بدون اتاق موک و یا اتاق موم(اتاقهای عملیات جنگ ضد سوریه به رهبری آمریکا و مشارکت عربی و منطقه ای از ترکیه و عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس) بود. اتاق عملیات نبرد عرسال واقعی بوداتاق عملیات نبرد عرسال واقعی بود و هرگز اعتراضات و برخی سازهای مخالف بویژه در جریان المستقبل لبنان، نتوانست رزمندگان را متوقف کند. رزمندگان مقاومت لبنان به این حرفها کاری نداشتند و ارتش لبنان آنچه امنیت لبنان و ثبات آن ایفا می کرد را انتخاب کرد.

حطیط گفت: ارتش لبنان به کینه توزان و کسانی که به خارج تکیه دارند، توجهی نکرد و آنها نتوانستند مانع ازانجام وظیفه ملی ارتش لبنان شوند. تجربه سال ۲۰۱۴ با وجود رئیس جمهوری همانند میشل عون و فرمانده ارتش که فقط شرایط و مقتضیات و سلامت نظامیان و امنیت لبنان را مورد توجه قرار می دهد تکرار نخواهد شد.

وی افزود: نبرد عرسال و ارتفاعات آن که با این قدرت و سرعت بیش از حد تصور شروع شده است با پیروزی قطعی همراه است و با آزادسازی بخش عمده این مناطق بیش از قبل در دسترس است و باید پیروزی دیگر را به پیروزی های حزب الله و محور مقاومت اضافه کرد.

حطیط بیان کرد: این دستاورد از سه بُعد قابل تامل است؛نخست، اسرائیل. اسرائیل به خوبی دریافته است که همه تلاش هایش برای جدا کردن لبنان از سوریه و سیطره بر مرزهای میان این دو کشور با ابزار گروههای تروریستی مورد حمایت تل آویو که در راس آنها جبهه النصره قرار دارد با شکست روبرو شده استاسرائیل به خوبی دریافته است که همه تلاش هایش برای جدا کردن لبنان از سوریه و سیطره بر مرزهای میان این دو کشور با ابزار گروههای تروریستی مورد حمایت تل آویو که در راس آنها جبهه النصره قرار دارد با شکست روبرو شده است. روزهای اندکی باقیمانده است تا تروریستها در سلسله جبال شرقی میان لبنان و سوریه ریشه کن شوند و دستان اسرائیل کوتاه شود. اسرائیل باخت زیادی را پس از پاکسازی تروریستها از سوی مقاومت لبنان در ارتفاعات عرسال خواهد داشت.

دوم، سوریه. پاکسازی ارتفاعات عرسال در امتداد ارتفاعات فلیطه سوریه پاکسازی القلمون را کامل خواهد کرد و حومه غربی دمشق را به طور نهایی با کل القلمون از محوطه خطر و تهدید پایتخت سوریه از سمت غرب خارج خواهد کرد. با توجه به آنچه درباره منطقه کاهش تنش در غوطه شرقی دمشق در روزهای قبل حاصل شد باید گفت که دمشق و اطراف آن وارد مرحله جدیدی شده است و خطری آنرا تهدید نمی کند.

سوم، لبنان. نبرد عرسال و پاکسازی آن از تروریستها اهمیت به سزایی برای لبنان دارد و لبنان را از خطر امنیتی می رهاند. ارتش لبنان می تواند تروریسم را در لبنان و شبکه های آن را ریشه کن کند و ضمن هماهنگی و همکاری با ارتش سوریه، شرایط مناسبی را نیز برای بازگشت آوارگان سوری به خانه های خود ایجاد می کند.

حطیط در پایان بیان کرد: عملیات پاکسازی عرسال از سوی مقاومت، عملیاتی است که گسترده شده و در آن ارتش های لبنان و سوریه مشارکت دارند و سیلی محکمی کسانی است که علیه سوریه و مقاومت لبنان موضع گرفتند».

به هر حال این موفقیت رزمندگان حزب الله به موازات موفقیت های نیروهای حشد شعبی و عراقی ضد داعش در استان نینوا، پیروزی های ارتش سوریه ضد تروریستها در مناطق مختلف این کشور ضد تروریستها و دستاورهای محور مقاومت است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.