طبیبیان با بیان اینکه حذف یک صفر یک کار ظاهری و نوعی وقت تلف کردن است و به تقویت پول ملی کمک نمی‌کند، می‌افزاید: این کار اثری بر بهبود اقتصاد ندارد و تنها مقداری از منابع را برای این تغییر صرف می‌کند، این‌ها می‌خواهند بگویند، داریم یک کاری برای اقتصاد می‌کنیم در حالی که هیچ کاری نمی‌کنند، انجام دادن یا ندادن این کار عملاً هیچ فرقی با هم ندارد و تنها در مبادلات از درآمدها و هزینه‌ها یک صفر زده می‌شود.

حذف یک صفراز پول ملی در شرایط کنونی یک حرکت نمایشی از سوی دولت است/ این اقدام هیچ تاثیری روی اقتصاد ندارد

به گزارش قدس آنلاین، هرچند برخی از یقه سفیدهای کشور به یک میلیارد تومان می گویند یک تومان و دیرزمانی است مردم در معاملات خود ریال را فراموش کرده‌اند، اما دولتی‌ها سعی می‌کنند، به تغییر واحد پول ایران، جنبه قانونی بدهند. در آخرین جلسه هیئت وزیران لایحه اصلاح قانون پولی بانکی تصویب و واحد پول رسمی کشور، تومان و معادل ده ریال تعیین شد تا بار دیگر تومان بعد از ۸۸ سال از زمان کنار گذاشتن در سال ۱۳۰۸ به واسطه انتخاب ریال به عنوان واحد پولی، دوباره به جایگاه قبلی خویش بازگردد.

مصوبه هیئت دولت برای تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان نظرات مختلف کارشناسان را در پی داشته و برخی آن را نمایشی و فاقد قدرت برای توسعه اقتصادی می‌دانند و عده‌ای نیز این امر را زمینه ساز ایجاد تحول نظام بانکی و اصلاح اقتصادی کشور می‌دانند.

به نظر می‌رسد طراحان اقتصادی در دولت یازدهم فکر می‌کنند، اگر یک صفر از مقابل پول ملی بردارند، یک شبه، دلار و یورو در برابر پول ایران، ۱۰ برابر سقوط می‌کند.

اکنون هر دلار۳۷۰۰۰ برابر پول ملی است که با تدبیردولتی‌ها هر دلار۳۷۰۰ برابر پول ایران می‌شود. با این اقدام نقدینگی هم ۱۰ برابر کمترمی‌شود و مثلاً در شاخص‌ها همه چیز ۱۰ برابر کمتر دیده می‌شود. به عبارت دیگر مهندسان که قبلاً یک جاده را با ۱۰۰۰ میلیارد ریال می‌ساختند، امروز به ۱۰۰ میلیارد تومان برایتان تمام می‌کنند.

سؤال این است؛ آیا واقعاً قرار است با کلمات بازی و برای رسانه‌ها خبراقتصادی تولید شود یا اراده بر اصلاح امور کشوراست. آیا در زمان حذف یک صفر و تبدیل ریال به تومان، تورم تک رقمی می‌شود، دستمزدها کفاف خرج زندگی کارگران را می‌دهد و با ۴۵ هزار تومان بیشتر از۴۵۰ هزار ریال می‌شود، خرید کرد. آیا اگر صفر کم شود، شاخص خط فقر متحول می‌شود.

 به گفته رئیس کل بانک مرکزی، تغییر واحد پولی از طریق حذف صفر، تنها به بالاتر رفتن کارایی و تسهیل معاملات تجاری کمک می‌کند و برای تطبیق قانون، براساس عرف جامعه انجام می‌شود. اما کارشناسان معتقدند که اگر حذف صفر بعد از اصلاحات اقتصادی و به طور صحیح اجرا نشود، ممکن است به افزایش اندک تورم با توجه به گردشدن اعداد کوچک قیمتی فعلی، بازگشت بی اعتمادی به پول ملی در اثر تورم و نوسانات ارزی و بی‌اثر شدن طرح بینجامد و تنها دستاورد دولت هزینه تغییر و تعویض اسکناس‌ها باشد.

* مزیت وها معایب

در همین راستا سازمان حمایت نیز در گزارشی به برخی مزیت حذف صفر از پول ملی اشاره و آن را سبب تقویت پول ملی و افزایش ارزش اسمی آن، انتقال آسان پول، صرفه‌جویی در هزینه‌ چاپ اسکناس و برخی اثرات مثبت روانی در بین مردم می‌داند اما در ادامه معایب آن را نیز هزینه سنگین جایگزینی اسکناس‌ها، افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، ناسازگاری صورت‌های مالی جدید و قدیم، احتمال کاهش درآمدهای صادراتی و خنثی بودن اجرای این طرح اعلام می‌کند.

محمد طبیبیان اقتصاددان و رئیس سابق مؤسسه عالی بانکداری در گفت‌وگو با خبرنگار ما حذف یک صفراز پول ملی را در شرایط کنونی یک حرکت نمایشی از سوی دولت می‌داند که هیچ اثری روی اقتصاد ندارد.

وی با بیان اینکه حذف یک صفر یک کار ظاهری و نوعی وقت تلف کردن است و به تقویت پول ملی کمک نمی‌کند، می‌افزاید: این کار اثری بر بهبود اقتصاد ندارد و تنها مقداری از منابع را برای این تغییر صرف می‌کند، این‌ها می‌خواهند بگویند، داریم یک کاری برای اقتصاد می‌کنیم در حالی که هیچ کاری نمی‌کنند، انجام دادن یا ندادن این کار عملاً هیچ فرقی با هم ندارد و تنها در مبادلات از درآمدها و هزینه‌ها یک صفر زده می‌شود.

محمد قلی یوسفی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی نیز به خبرنگار ما می‌گوید: در طول سال‌های مختلف به دلیل تورم و سیاست‌های اقتصادی که اتخاذ شده، ارزش پول ملی در مقابل ارزهای بین المللی مرتب کاهش پیدا کرده و در داخل هم قدرت خرید پول ملی بشدت پایین آمده است.

وی ادامه می‌دهد: معمولاً در کشورهایی مثل کشور ما که تورم به صورت تجمعی انباشته می‌شود و ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند، دولتمردان یا واحد پول ملی را تغییر یا از صفرها کم می‌کنند هرچند این کار مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ ولی تأکید می‌کنم، دستاوردی نیز برای دولت محسوب نمی‌شود.

این اقتصاددان تأکید می‌کند: من قبلاً پیشنهاد داده بودم به جای اینکه دولت یک صفر را کاهش بدهد، یک باره سه صفر را کسر کند، چون با این کار شوک به اقتصاد وارد می‌شود ومعتقدم که دولت بعد از یک یا دوسال باید این شوک را دوباره تکرار کند، اگر یک بار این صفرها را حذف و در کنار آن تمهیداتی   اتخاذ می‌کرد که اثرات تورم مشکل ساز نشود، هزینه تغییرات در سیستم‌های بانکی و عابر بانک ها، ضرب سکه و چاپ اسکناس و همچنین امحاء پول‌های از رده خارج شده را متحمل نمی‌شدیم.

وی با بیان اینکه هر تغییری برای خودش تبعات منفی در پی دارد، تصریح می‌کند: تغییر پایه پولی در سطح بین المللی سبب می‌شود که قدرت خرید طلبکاران ما و کسانی که به ما وام دادند، افزایش پیدا کند و کالایی که از ما می‌خریدند برایشان ارزان‌تر تمام شود و به همان نسبت پرداختی ما به آن‌ها بیشتر خواهد بود، بهتر بود اگر قرار است صفر را حذف کنیم یک باراین کار می‌کردیم تا ضمن شفافیت در سطح ملی و بین المللی با شوک‌های پی در پی سبب ایجاد بی ثباتی در اقتصاد کشور نشویم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.