مشهد- همایش روابط متقابل روابط عمومی و رسانه شامگاه دوشنبه با حضور مدیران برخی از ادارات خراسان رضوی و به همت موسسه فرهنگی هنری قدس در مشهد برگزار شد.

همایش روابط متقابل روابط عمومی و رسانه برگزار شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، مدیرعامل روزنامه قدس در این همایش اظهار کرد: دانستن حق مردم است و فعالان رسانه ای به این گردش اطلاعات بین مردم و دستگاه ها کمک می کنند.

ایمان شمسایی با اشاره به اینکه هم سو نبودن توقعات اختلاف نظرهایی را بین خانواده بزرگ روابط عمومی و رسانه ایجاد می کند، افزود: برگزاری چنین همایش هایی می تواند در به حداقل رساندن این اختلاف نظرها اثرگذار باشد.

وی با اشاره به برخی از ایرادات همکاری بین روابط عمومی ها و رسانه ها گفت: اینکه روابط عمومی ها رسانه ها را کارمندان خود بدانند و بالعکس یکی از ایرادات بزرگ همکاری بین این دو واحد اطلاع رسانی است.

مدیرعامل روزنامه قدس خاطرنشان کرد:‌ وقتی یک روابط عمومی نگاه صحیحی به رسانه داشته باشد و به واقعیت های آن ایمان داشته باشد، می تواند درجهت تعامل و همفکری با رسانه گام بردارد.

وی تصریح کرد: قرارگرفتن اصحاب رسانه در جایگاه روابط عمومی در سال های اخیر اصطکاک بین این دو واحد اطلاع رسانی را به میزانی قابل توجه کاهش داده است.

ایجاد فراکسیون رسانه و اطلاع رسانی به منظور حل مشکلات فعالان رسانه ای

دبیرکل انجمن روابط عمومی ایران در ادامه این همایش با اشاره به اینکه خراسان رضوی و به خصوص مشهد در زمینه گسترش نظام اطلاعاتی و ارتباطی زمینه های بسیار خوبی دارد و به همین منظور از مدیرعامل روزنامه قدس برای برگزاری اولین جشنواره روابط عموی های کشور در مشهد و در این موسسه تقاضای همکاری کرد.

محمدرضا حقیقی با اشاره به اینکه در حوزه روابط عمومی و رسانه حوزه های مغفول بسیاری وجود دارد، گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد سازمان های رسانه ای و وزارتخانه های ما مدیریت استراتژی را در حوزه روابط عمومی ها خود و رسانه ها را پیاده سازی نمی کنند.

وی ادامه داد:‌ برای مثال در رسانه ملی بیش از ۲۸ شبکه تلویزیونی و رادیویی وجود دارد که عدم هماهنگی بین آن ها نتوانسته است توانایی های آن ها را به منصه ظهور برساند و این عدم هماهنگی باعث شده تا به صورت همه جانبه جوابگوی تهاجم رسانه های خارجی باشیم.

دبیرکل انجمن روابط عمومی ایران با بیان اینکه در دنیا از روابط عمومی به شکل صنعت یاد می شود و از این بستر درآمدزایی بسیاری کسب می کنند، گفت: متاسفانه در کشور ما روابط عمومی در جایگاه اصلی خود قرار ندارد.

وی از ایجاد فراکسیون رسانه و اطلاع رسانی در راستای چارچوب بخشیدن به نظام برنامه ریزی و اطلاع رسانی خبر داد و گفت: امیدواریم با ایجاد این فراکسیون بسیاری از مشکلات فعالان حوزه رسانه به خصوص مشکلات بیمه ای آن ها برطرف شود.

فعالیت روابط عمومی ها برمبنای حفظ منافع سازمان است

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این همایش با اشاره به اینکه روابط عمومی ها فعالیت خود را برمبنای حفظ منافع سازمان خود شکل می دهند، بیان کرد:‌ این اقدامات دامنه وسیعی را شامل می شود که از جمله آن می توان به اقدامات کنشی همچون ارائه گزارش عملکردها و انتشار آگهی برای سازمان و اقدامات واکنشی اشاره کرد.

دکتر ابتسام رضوی دینانی افزود: عمده ترین رابطه روابط عمومی ها با رسانه در ارسال انواع جوابیه هاست و رسانه که وظیفه آگاهی رسانی به مردم را دارد موظف به انتشار آن هاست.

وی به برخی از استراتژی های روابط عمومی ها در ارتباط با رسانه ها و مخاطبان اشاره کرد و گفت: یکی از موارد این استراتژی، استراتژی «اقدام پیشگیرانه» است که در آن روابط عمومی درصدد است تا ابعاد انتقادی که به سازمان وارد شده را کاهش دهد.

این استاد دانشگاه با اشاره به مخاطرات استراتژی «تکذیب» گفت: در بسیاری از مواقع که سازمان مقصر است و تکذبیه ارائه می کند، در بین مخاطبان اثر عکس نیز می گذارد.

وی یکی از استراتژی های موثر در روابط عمومی ها را استراتژی «عذرخواهی» عنوان کرد و ادامه داد: در این استراتژی سازمان به طور کامل مسئولیت حادثه را در ارتباط با نقش خود می پذیرد و تا حد ممکن جو ملتهب شده را کاهش می دهد.

مخاطب محوری آشتی دهنده رسانه و روابط عمومی با مردم است

همچنین مدیر انجمن روابط عمومی ایران شاخه خراسان رضوی در این همایش با اشاره به اینکه در حوزه تعامل و همکاری رسانه و روابط عمومی ها شرایط جدیدی به وجود آمده است، اظهار کرد: روابط عمومی و رسانه ریشه های مشترک و عمیقی دارند.

علی محدث افزود: سال های متمادی سیاست اهالی فن و بزرگان رسانه سیاست افزایش تیراژ روزنامه را داشتند اما اکنون با وجود اینکه ایرانیان در فضای اینترنت مخاطبانی فعال هستند و گاهی شبکه ها و کانال های مجازی و اجتماعی با بیش از یک میلیون مخاطب را شاهد هستیم، به این نتیجه می رسیم که دیگر ضریب نفوذ مطبوعات در جامعه شیب منفی پیدا کرده و بستر برای افزایش تیراژ روزنامه ها مناسب نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر شاهدیم که مخاطبان نشریات یا رسانه های رسمی و روابط عمومی هایی که فعالیت رسمی دارند، در مقابل رسانه های غیررسمی مخاطبان کمتری دارند.

مدیر انجمن روابط عمومی ایران شاخه خراسان رضوی بیان کرد: رسانه و روابط عمومی در صورتی که مخاطب را ببیند و برای آن ارزش قائل باشد موفق است و تا زمانی که مردم و مخاطب محور تلقی نشوند ضریب نفوذ رسانه و روابط عمومی کاهی می یابد.

وی به دلیل اقبال عمومی از رسانه های غیررسمی اشاره کرد و گفت: رسانه های غیررسمی به دلیل توجه بسیار به ادبیات و خواست مردم به مخاطبان نزدیکتر و موفق تر هستند.

محدث تاکید کرد:‌ اگر سازمان هایی که منفعت خود را در منفعت مردم ببینند و رسانه هایی که به اصل وجود معنا در نزد مردم تن دهند اینجاست که می توانیم به آشتی پیدا کردن رسانه و مطبوعات با مخاطب امید داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.