در نامه‌ای که بانک مرکزی به بانک‌ها ارسال کرده، یادآور شده که براساس بخشنامه‌های پیشین که این بانک صادر کرده، صدور مجوز برگزاری مجامع عمومی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری منوط به رعایت الزامات و همچنین برگزاری جلسه مشترکی با ناظران بانکی ذیربط، در مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی است.

بانک‌های بلاتکلیف سهامداران را معطل کردند

 به گزارش قدس آنلاین، با وجود آنکه فصل مجامع روزشنبه به پایان رسید اما مجمع عمومی ۲۱بانک مانند سال قبل هنوز برگزار نشده است و هزاران سهامدار از وضعیت مالی خود خبر ندارند این در حالی است که سازمان حسابرسی و بورس در این‌باره سکوت کرده‌اند. هفته قبل سازمان بورس انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها را براساس نظام جدید گزارشگری بر خلاف بانک مرکزی اختیاری اعلام کرد. اما چند روز بعد از این ماجرا بانک مرکزی که اعتقاد دارد صورت‌های مالی بانک‌ها باید براساس آنچه او می‌خواهد تنظیم شود با صدور یک ابلاغیه جداگانه خط بطلانی کشید بر ابلاغیه بانک‌ها و از آنها خواست صورت‌های مالی‌شان را فقط براساس استاندارد بانک مرکزی منتشر کنند.

این بانک حق برگزاری مجمع عمومی را از سهامداران بانک‌ها سلب کرد و اعلام کرد فقط در این صورت بانک‌ها می‌توانند مجمع عمومی‌شان را برگزار کنند. مطابق قانون تجارت تصمیم درخصوص برگزاری مجامع عمومی در اختیار سهامداران است. همه این اتفاق‌ها به این دلیل رخ داد که سازمان حسابرسی خود را مسئول تأیید استانداردهای مالی و تأیید صورت‌های مالی شرکت‌های بورس مطابق قانون می‌داند و سازمان بورس نیز در کنار سازمان حسابرسی ایستاده است. اما بانک مرکزی با این حرف‌ها موافق نیست.

در نامه‌ای که بانک مرکزی به بانک‌ها ارسال کرده، یادآور شده که براساس بخشنامه‌های پیشین که این بانک صادر کرده، صدور مجوز برگزاری مجامع عمومی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری منوط به رعایت الزامات و همچنین برگزاری جلسه مشترکی با ناظران بانکی ذیربط، در مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی است.

در این نامه ۳ شرط برای بانک‌ها تعیین شده است، نخست، ارسال پیش‌نویس صورت‌های مالی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با نمونه صورت‌های مالی بانک مرکزی حداقل یک‌ماه قبل از برگزاری مجمع، از سویی دیگر ارسال پیش‌نویس نهایی گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی بانک و مؤسسه اعتباری حداقل یک‌ماه پیش از برگزاری مجمع، شرط دیگر بانک مرکزی بوده است، همچنین بانک مرکزی از بانک‌ها خواسته تا گزارش موارد انطباق‌نداشتن عملکرد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با قوانین پولی و بانکی و بخشنامه بانک مرکزی، حداقل یک ماه پیش از برگزاری مجمع به بانک مرکزی ارسال شود.

با این اختلاف‌ها سال قبل هم مجامع عمومی بانک‌ها با تأخیر زیاد برگزار شد، امسال هم تاکنون مجمع عمومی ۸ بانک برگزار شده اما سرنوشت مجمع عمومی ۲۱بانک دولتی و خصوصی همچنان در هاله‌ای از ابهام است این در حالی است که روز شنبه فصل مجامع شرکت‌ها به پایان رسید و هزاران سهامدار در انتظار تعیین تکلیف مجامع عمومی بانک‌ها هستند این در حالی است که سازمان بورس و سازمان حسابرسی به‌عنوان نهاد متولی در این زمینه اظهار نظری نکرده‌اند.

آخرین روز تیرماه قرار بود مجمع بانک‌ها برگزار شود اما بانک‌ها پس از آنکه بانک مرکزی شروط سه‌گانه خود را برای اصلاح صورت‌های مالی ابلاغ کرد، تصمیم به لغو مجامع گرفتند و ۸ بانک دیگر مجامع را براساس اعلام قبلی برگزار کردند.

بانک‌های ملت، تجارت، خاورمیانه، آینده، قرض‌الحسنه مهر ایران، انصار، دی و حکمت ایرانیان، ٣١‌تیر و براساس اعلام پیشین، مجمع را برگزار کردند و نتایج آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دادند اما بانک‌های صادرات، ایران‌زمین و کارآفرین مجامع خود را لغو کردند. همچنین برخلاف قانون هنوز زمان برگزاری مجامع بانک‌های سامان، کارآفرین، پارسیان، قوامین، اقتصاد نوین، سپه، توسعه‌ تعاون، رفاه کارگران، سرمایه، سینا، توسعه صادرات، کشاورزی، ملی، صنعت و معدن، مسکن، قرض‌الحسنه رسالت، مؤسسه اعتباری ملل و کوثر، پارسیان، پاسارگاد و شهر مشخص نیست.

منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.