سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه بدهی های شهرداری فقط و فقط ۲۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: نباید تعهدات را با بدهی ها قاطی کنیم و رقم بسیار بالایی مطرح شود.

تعهدات شهرداری را بدهی اعلام نکنید

به گزارش قدس آنلاین، رضا تقی پور در سیصد و شصت و سومین جلسه شورا، با بیان اینکه ممکن است بدهی ها حتی برای بودجه سال اینده باشد، تصریح کرد: هیچ وقت نباید بعضی از تعهدات را تبدیل به بدهی کنیم. در واقع نباید بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان تعهدات را قاطی با بدهی ها کنیم وگرنه بدهی ها حدود ۴۱ هزار میلیارد تومان می شود که رقم اشتباهی است.

وی با بیان اینکه نباید با طرح موضوع بدهی ها کار شورا را زیر سوال ببریم، خاطرنشان کرد: درباره مبنای تعدیل های پروژه ها نیز باید بگویم بر اساس فهرست های سازمان برنامه و بودجه کشوری این موضوع تعیین می شود که هر ساله در دولت تصویب می شود. در واقع تعدیل پروژه ها طبیعی هستند و وقتی پروژه ای در سالی اجرا نشود به سال های بعد انتقال می یابد.

تقی پور ادامه داد: وقتی اعتباری به پروژه ها تعلق نگیرد به پروژه ها تعدیل می خورد. پس این تعدیل ها ربطی به بدهی ها ندارد.  

این عضو شورا افزود: برخی اعضای شورا فرمودند گزارش بدهی ها را باید شهرداری بدهد اما باید بگویم کمیسیون بودجه هیچ گزارشی را فی البداهه از مناطق و نواحی نمی گیرد. در واقع سامانه هزینه کردها در کمیسیون ها باز است و ما می توانیم روزانه این اعداد و ارقام را رصد می کنیم و راستی ازمایی کنیم و سپس گزارش دهیم. اگر خود شهرداری گزارش بیاورد نیز می گوییم چرا شهرداری اورده است.

تقی پور با تاکید بر اینکه مبنای این گزارش ها سامانه هزینه کرد شهرداری است، ادامه داد: بر اساس برنامه ۵ ساله و بودجه سالیانه، گزارش کنونی ارائه شد و بر اساس این شاخص ها بررسی شدند. ترازوی ما بودجه مصوب و برنامه مصوب شهرداری بوده است. ضمن انکه باید تاکید کنم مصوبه کمیسیون ها را به عنوان مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه نمی دانیم.

محمدمهدی تندگویان نیز در صحن علنی شورای شهر در مورد عدم تطابق اعداد اعلام شده با واقعیت گفت: باعث افتخار ماست که یک روزی برسد که شهرداری بدهی و دیونی نداشته باشد و این را به پای عملکرد خود می‌گذاریم و می‌گوییم شورا انقدر پیگیر و توانمند عمل کرده که توانسته کاری کند که شهرداری بدهی هایش را صاف کرده باشد. اما نمی‌توانیم خلاف واقع به مردم بگوییم. ما دلمان می‌خواهد شهردار بعدی همه چیز را شسته و رفته تحویل بگیرد. ولی واقعیت این است که اعداد و رقم‌هایی که کمیسیون بودجه اعلام کرده است با واقعیت نمی‌خواند.

 وی ادامه داد: کمیسیون بودجه مطرح کرده برخی از عدد و رقم‌ها مربوط به پروژه هایی است که ممکن است تا سال ۱۳۹۸ هم طول بکشد. همین الان هزینه های برخی از پروژه هایی که قبلا انجام شده، در طول اجرای پروژه ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. حال چگونه امکان دارد برای پروژه‌هایی که تا سال ۱۳۹۸ طول می‌کشد، عدد و رقم قطعی اعلام می‌کنیم؟

 تندگویان در مورد هزینه های جاری شهر تهران گفت: می‌فرمایند شهر یک موجود زنده است، یعنی کار همیشه هست و پروژه های جدید تعریف می‌شود. این موضوع پذیرفتنی است. ایشان می‌فرمایند که ما افزایش دارایی هم داشته‌ایم، ما این را هم می‌پذیریم. اما باید توجه داشت که بخشی از درآمدهای این شهر را خرج هزینه های جاری می‌گردد. هزینه‌های جاری علاوه بر حقوق و دستمزد فاکتورهایی نظیر نگهداری و نگهداشت، ایمنی، موضوعات فرهنگی و اجتماعی و ... را شامل می‌شود. مشخص است بخش عمده‌ای از درآمدهای شهرداری نمی‌تواند هزینه‌های پروژه ها باشد و هزینه های جاری است.

او سپس با اشاره به کاهش درآمد شهرداری نسبت به سال گذشته گفت: از طرفی گزارش مناطق حکایت از کاهش درآمد شهرداری تهران دارد. اگر مناطق را پایش شوند، متوجه می شویم که با چه حجمی از کاهش درامد روبرو هستیم. سوال اینجاست چطور می‌شود یک نهادی درآمدش کاهش پیدا کند، اما هم دارایی هایش افزایش یابد و هم بدهی هایش را بپردازد؟ شاید در شهرداری معجزه ای رخ داده و ما نفهمیدیم! تجربه نشان داده است در همه پروژه های شهرداری افزایش بها داریم. خیلی کم اتفاق افتاده که یک پروژه ای با همان رقم پیش‌بینی‌شده‌اش به نتیجه رسیده باشد.

تندگویان ادامه داد: ما به دنبال سیاه نمایی نیسیتم. بعضی وقتا صحبت می شود که چرا از شهرداری تمجید نمی‌شود که چرا فلان اقدامات انجام شده است. بنده به عنوان عضو شورای شهر اینجا نیستم که از شهرداری تقدیر و تشکر کنم. اتفاقا باید رصد بکنم و مشکلات و کارهایی را که انجام نشده است را با توجه به برنامه ۵ ساله شهرداری و با توجه به موضوعاتی که پیش رو داریم، به شما تذکر بدهم. در واقع شما کوچکترین وظیفه‌تان را به مردم ادا کردید. اینقدر منت این را سر مردم نگذارید که در ۱۲ سال چه کارهایی در شهر انجام دادید.

 سپس با اشاره به برنامه ۵ ساله شهرداری اعلام کرد: کمیسیون بودجه ادعا می‌کند دوسال است که پروژه جدیدی اتفاق نیافتاده است. خب پس برنامه ۵ ساله چه می شود؟ با اینکه دو سال است پروژه جدیدی شروع نشده است، با استناد به آماری که بنده قبول ندارم، اعلام میکنیم در بخش پروژه ها ۲۰ هزار میلیارد تومان عقب هستیم. من این آمار را قبول ندارم چون واقعا ارزش‌گذاری‌ها و این کارشناسی‌ها را قبول ندارم. ما هنوز میزان تهاتر بانک شهر با شهر آفتاب را نمی‌دانیم. هنوز کسی میزان ارزش شهر آفتاب را اعلام نکرده است. هنوز ارزش واقعی شهروند را کسی اعلام نکرده است. برخی از این رقم ها ساختگی است و بنده نمی‌پذیرم. هرچه قدر هم راست نگوییم، شورای شهر بعدی می‌تواند تمامی این موضوعات را شفاف استخراج کند. خب از الان خودمان همه چیز را شفاف به مردم بگوییم. چگونه می‌شود که جایی کاهش درآمد دارد، افزایش دارایی داشته و دیون و مطالبات هم پاس کرده باشد؟ این معجزه شهری را برای ما توضیح دهید.

 تندگویان در نهایت ادامه داد: ما طبق برنامه پنج ساله از کلی از پروژه ها عقبیم. مگر شهر آفتاب قرار نبود با سرمایه گذاری بیرونی انجام شود؟ چگونه می شود ۱۵۰۰ میلیارد تومان از درامدهای شهر در آنجا هزینه می‌شود؟ چگونه هزینه های پل صدر و تونل نیایش ۴۰۰۰ میلیارد تومان شده است در حالی هزینه‌های آن کمتر تصور می شده است؟ من چگونه بپذیرم اعدادی که کمیسیون بودجه برای پروژه هایی که قرار است سال ۱۳۹۸ تمام شود، اعلام می‌کند همان عدد تمام می شود. مطمئنا این رقم ها بیشتر می شود. پس آن هم می‌شود جزو بدهی هایی که باقی می‌ماند. بنده هنوز معتقدم که شهرداری تهران با احتساب پروژه ها، کارهای انجام نشده، و طلب های اشخاص و بانک ها حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.