ایلام- وحید صدر: دبیر کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جایگزینی ریال با تومان اصلاح نظام پولی نیست.

جایگزینی ریال با تومان اصلاح نظام پولی نیست

دکتر حجت الله هاشم بیگی روز چهارشنبه در گفتگو با قدس آنلاین، با بیان اینکه حذف صفر از واحد پول ملی و تغییر آن از ریال به تومان بصورت لایحه ای از سوی بانک مرکزی به دولت ارائه شده است، اظهارداشت: این اقدام اساساً یک سیاست یا طرح اقتصادی مشخص در جهت حل و فصل مشکلات و بهبود امور اقتصادی کشور نیست و صرفاً تغییر یک قرارداد برای سهولت در مبادلات اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه تغییر یک صفر از واحد پول ملی، احترام به عرف و محاوره مردم است، افزود: دهه ها سال است که مردم در معاملات روزمره خود تومان را عنوان می کنند و در بازار بیش از ریال، از تومان در محاورات و معاملات استفاده می شود.

دبیر کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این مطلب که بهتر است آنچه که عموم مردم با آن مراودات و معاملات خود را انجام می دهند بعنوان واحد پول رایج کشور تعیین شود، خاطرنشان ساخت: لایحه تغییر واحد پول ملی کشور توسط بانک مرکزی در دولت مطرح شده و این لایحه بایستی به مجلس برود و در صورت تصویب در مجلس، قابل اجرا خواهد بود.

حجت الله هاشم بیگی با تأکید بر اینکه جایگزینی ریال با تومان اصلاح نظام پولی نیست، بیان داشت: مطالعات زیادی برای اصلاح واحد پولی کشور و حذف صفر از پول ملی در جریان است و کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع نیز بارها در این خصوص مطالعات بسیاری داشته است.

وی به عدم مطالعه حذف از صفر پول ملی در لوایح بانک مرکزی در سال های گذشته اشاره کرد و افزود: با این حال ممکن است در آینده لایحه ای جدید و جامع از سوی بانک مرکزی، برای حذف صفر با بررسی تمامی جوانب مالی، اقتصادی و حسابداری آن تدوین و به دولت و مجلس ارائه شود.

دبیر کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه هیت دولت تصمیم گرفته برای احترام به عرف مردم ریال را به تومان تغییر دهد، گفت: در حال حاضر در جامعه تومان بیش از ریال رایج و مرسوم است و تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان، رسمیت بخشیدن به عرف بازار و جامعه است.

حجت الله هاشم بیگی به هزینه های این تغییر اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: تغییر واحد پول کشور هزینه هایی خواهد داشت و بایستی نرم افزارهای مالی و حسابداری و دسته چک ها تغییر کنند.

وی تغییر آنی و ناگهانی اوراق بهادار، نرم افزارها و ... را نامناسب دانست و یادآور شد: می توان برنامه ریزی مناسبی انجام داد و از شوک ناگهانی این تغییرات جلوگیری کرده و با اعمال تغییرات به مرور زمان، از هزینه های زیاد ناشی از آن جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.