۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰
کد خبر: 550706

در حالی که گفته می‌شود سالانه بیش از ۵ هزار نفر با نوشیدنی الکلی در کشور جان خود را ازدست می‌دهند و میزان مصرف مشروبات الکلی در ایران حتی بیشتر از آمریکا است، خبر تازه‌ای منتشر شد که از مسمومیت بیش از ۱۵۰ نفر و مرگ دست کم پنج نفر از اهالی سیرجان بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست ساز حکایت دارد.

شرنگ مرگ درکام جوانان سیرجانی

به گزارش قدس آنلاین، حادثه تلخی که متأسفانه هرازچندگاهی در نقطه‌ای از کشورمان رخ می‌دهد و اقدامات قضایی و پلیسی نیز تاکنون نتوانسته از این اتفاقات بکاهد.

در این میان توزیع گسترده مشروبات الکلی غیراستاندارد به معضل بزرگی در کشور تبدیل شده که با وجود قدمتی چند ده ساله، همچنان سایه مرگ را بر سر مردم و بویژه جوانانی که به هزار و یک دلیل این مشروبات را مصرف می‌کنند، پهن کرده و هشدارهای مسئولان و کارشناسان مربوطه هم کارساز نبوده است.

چندی قبل انتشار خبری درمورد میزان مصرف الکل در ایران از سوی سازمان بهداشت جهانی، جنجال زیادی به پا کرد. براساس این گزارش که مربوط به سال ۹۴ است، ایران به‌لحاظ سرانه مصرف الکل (در سطح ملی)، رتبه ۱۶۶ را داراست؛ اما اگر کسانی را که هرگز مشروب نمی‌خورند از محاسبه کنار بگذاریم، سرانه مصرف الکل در ایران و بین کسانی که مشروب‌خوار هستند، ۲۵ لیتر در سال است (مردان حدود ۲۷ و زنان حدود ۱۸) و به‌این‌ترتیب ایران در مقام ۱۹ جدول قرار می‌گیرد. اما این به‌آن‌معنا نیست که درصد الکل‌خواران ایرانی نسبت به آمریکایی‌ها و روس‌ها بالاتر است یا اینکه مجموع مصرف الکل در ایران بالاتر از این کشورهاست؛ بلکه این آمار فقط مؤید این نکته است که الکل‌خواران ایرانی (که درصد ناچیزی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند) از همتایان آمریکایی و روس خود، میزان الکل بالاتری مصرف می‌کنند.

بااین‌حال، نکته‌ای که نگران‌کننده به نظر می‌رسد و نگرانی از آن پایه‌های واقعی و علمی دارد، میزان مسمومیت ایرانی‌ها بعد از مصرف مشروبات الکلی بوده و بیشتر از میانگین جهانی است؛ بنا به گزارشی که سه سال پیش سازمان بهداشت جهانی منتشر کرد، هر سال بیشتر از پنج هزار نفر در ایران به‌ همین‌خاطر جان خود را از دست می‌دهند و چند هزار نفر دیگر هم دچار معلولیت‌هایی مانند نابینایی یا نارسایی کلیه می‌شوند.

یک کارشناس درمان اعتیاد به الکل بیمارستان طالقانی تهران دراین‌باره می‌گوید: مسئله بسیار مهم، ساقی‌هایی هستند که الکل توزیع می‌کنند؛ واقعیت‌ها نشان می‌دهند در برخی از این الکل‌ها مواد روان‌گردان مانند ترامادول یا دیازپام را حل می‌کنند و با این کار، میزان وابستگی را افزایش می‌دهند. الکل مرگ‌آور است و اضافه‌کردن این مواد خطرناک نیز علاوه‌براینکه باعث تشنج حاد می‌شود، بر مرگ‌آوری الکل می‌افزاید.

نرگس بیرقی اضافه می‌کند: مهم‌ترین مسئله درباره الکل این است که برخی نوجوانان از سنین پایین این ماده را مصرف می‌کنند، درصورتی‌که در بسیاری از کشورهای دنیا به‌هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهند افراد زیر ۲۰ سال لب به الکل بزنند. از طرفی هیچ آموزشی برای منع مصرف الکل در کشور وجود ندارد، درحالی‌که سوءمصرف الکل، مسمومیت‌های ناشی از آن و خطرات مرگ‌آور این ماده در بین نوجوانان دیده می‌شود.

***بحران مصرف مشروب در سیرجان

 بنابرخبری که دیروز مخابره شد آمار مراجعان به بیمارستان‌های سیرجان به علت مصرف مشروب الکلی دست ساز مسموم به بیش از ۶۰ نفر رسید.

همچنین رئیس کل دادگستری کرمان از رسیدگی خارج از نوبت به پرونده مسمویت مشروبات الکلی در شهرستان سیرجان خبر داد.

وی در تشریح آخرین جزئیات این خبر گفت: تا کنون سه نفر بر اثر مسمومیت مشروبات الکلی جان باخته‌اند.

موحد افزود: در حال حاضر ۴۸ نفر در بیمارستان بستری هستند که حال ۳ نفر از آنان وخیم اعلام شده و ۳۰ نفر در حال دیالیز هستند.

****کوچک‌ترین مسموم

در همین حال در خبر منتشر شده اخیر، کوچک‌ترین فرد مسموم با الکل اتانول در سیرجان پسر بچه‌ای ۱۶ساله است.

به گفته مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، همه مسمومین مرد هستند که کوچک‌ترین آن‌ها ۱۶ و بزرگ‌ترین ۴۱ سال دارد.

صابری افزود: آمار فوتی‌های مسمومین با مشروبات الکلی دست ساز در سیرجان به ۵ نفررسیده است.

در همین راستا دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان از دستگیری چهار نفر از متهمان و مظنونان پرونده مسمومیت با مشروبات الکلی در شهرستان سیرجان خبرداد.

دادخدا سالاری با اشاره به آخرین وضعیت این پرونده اضافه کرد: تاکنون ۱۵۶ نفر در بیمارستان بستری شده‌اند که ۷۰ نفر از آنان در حال دیالیز هستند و حال سه نفر از این افراد وخیم اعلام شده است و همچنین ۵ نفر براثر مسمومیت فوت کرده‌اند.

بنابر اعلام دادستان کرمان طبق تحقیقات پلیس، یک راننده کامیون دو گالن ۲۰ لیتری مشروب دست ساز از اصفهان تهیه و به سیرجان منتقل و توزیع کرده که موجب این حادثه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.