انیمیشن ۹۰ دقیقه‌ای «در مسیر باران» به شیوه انیمیشن سه‌بعدی در سال ۱۳۹۲ با سرمایه‌گذاری مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و به تهیه‌کنندگی مریم چوپان‌زاده و کارگردانی حامد کاتبی در جهت ترویج فرهنگ ولایی شیعی ساخته شده و قرار است در دهه کرامت در چند سینمای کشورمان به نمایش درآید. فیلمنامه این اثر بر اساس طرحی از فاطمه کاتبی توسط مهدی سیم‌ریز و سعید تشکری به نگارش درآمده است. این فیلم ارزشمند موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی انیمیشن در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در سال ۱۳۹۴ شد.

فیلمی که کلیشه‌های سینمای دینی را شکسته است

قدس آنلاین- فیلمنامه این اثر بر اساس طرحی از فاطمه کاتبی توسط مهدی سیم‌ریز و سعید تشکری به نگارش درآمده است. این فیلم ارزشمند موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی انیمیشن در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در سال ۱۳۹۴ شد.

در همین رابطه مریم چوپان‌زاده، تهیه‌کننده این اثر، درباره روند تولید این انیمیشن گفت: مراحل ساخت این انیمیشن حدود ۲ سال و نیم به طول انجامیده است. ما برای ساخت این کار از تکنیک رئال استفاده کرده‌ایم و برای اینکه بتوانیم یک اثر قابل باور و مخاطب‌پسند بسازیم، از روش  چهره، بازی و صدای بازیگران مطرح و شناخته‌شده سینما و تلویزیون بهره برده‌ایم. از جملة این بازیگران می‌توان به امین زندگانی، رحیم نوروزی و محمدرضا شیرخانلو اشاره کرد.

یک رئال سینمایی

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ساختار این پروژه انیمیشن رئال بوده است، تصمیم گرفتیم تا در این کار از فضای سینمایی بیشتری استفاده کنیم. در واقع دوست داشتیم در این پروژه رابطه‌ای میان سینمای رئال و سینمای انیمیشن ایجاد کنیم و توانستیم نتیجه خوبی هم در این باره به دست آوریم.

 به عنوان مثال، طراحی صحنه و لباس این پروژه توسط مجید میرفخرایی انجام شده است و یک تیم ۶ نفره این هنرمند را همراهی کرده‌اند. «در مسیر باران» یک اثر پر لوکیشن و پر شخصیت است؛ به طوری که بیش از ۱۵۰ نفر با این پروژه سینمایی همکاری داشته‌اند.

«در مسیر باران» یک داستان تاریخی- مذهبی با موضوع امام رضا(ع) و داستان فردی به نام «ریان» است که بنا به دلایلی به سفری می‌رود و در این سفر دچار مشکلات بسیاری می‌شود نهایتاً به شهر مرو می‌رسد.

این تهیه‌کننده افزود: زمانی که تصمیم گرفتیم داستانی تاریخی با موضوع امام رضا(ع) را به‌صورت انیمیشن به تصویر کشیم، نویسندگان این اثر داستان‌های بسیاری را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت به یک شخصیت تاریخی رسیدیم و تلاش کردیم تا داستان این اثر را از زاویه جدید روایت کنیم که علاوه بر مضمون تاریخی و مذهبی، دغدغه‌های امروزی را نیز در بر داشته باشد. در این کار سعی شده به مواردی چون خانواده، صبر و پشتکار، سفر و تکامل، شک و تردید، از خود گذشتگی و امانتداری اشاره شده است.

شخصیتی حقیقی در قالب درام

حامد کاتب، کارگردان اثر، نیز در مورد تولید این اثر گفت: حدود ۳ سال پیش زمانی که از انیمیشن «تولد آفتاب» رونمایی می‌شد، مسئولان مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در سالن حضور داشتند و کار را دیدند و از شرایط و ساختار کار خوششان آمد بود. همان جا بود که صحبت این همکاری شد و من به دنبال این بودم که ایده‌ای را برای این کار پیدا کنم که با شرایط مؤسسه مرتبط باشد. این‌گونه شد که شروع به بررسی ایده‌ها کردیم و به شخصیتی به نام «ریان» رسیدیم. بعداً این شخصیت تاریخی را در قالب درام پرورش دادیم و شرایطی را ایجاد کردیم که بتوانیم از داخل این داستان یک فیلمنامه مناسب ایجاد کنیم.

وی در ادامه درباره ویژگی‌های این انیمیشن گفت: این کار برای خود من از ویژگی‌های زیادی برخوردار است از جمله اینکه این کار به لحاظ تنوع و مضمون خیلی مخاطب‌پسند است. فیلم ژانری سفری دارد و این ژانر به خاطر اقتضائات سفر برایم جذابیت داشت.

از دیگر جذابیت‌های این فیلم است که این اثر به خاطر وجود لوکیشن‌های زیاد، اتفاقات و کاراکترهایی که این فیلم را از قالب همه کارهای دینی درآورده و کلیشه‌های مرسوم این‌گونه آثار را شکسته و به یک کار کاملاً متفاوت تبدیل شده است. در واقع ما در این کار زندگی زمینی یکی از یاران امام رضا(ع) را در کنار سیر و سلوک این فرد تا تکاملش را نشان داده‌ایم. شاید بتوان گفت که همه این‌ها مرا برای ساخت این کار ترغیب کرد.

این کارگردان درباره استفاده از بازیگران حقیقی برای کاراکترهای فیلم گفت: ما به ۲ دلیل از این ایده استفاده کردیم. اول اینکه این بازیگران برای مخاطب چهره‌های آشنایی هستند و حضورشان بار مثبتی به پروژه اضافه می‌کرد. از طرفی دیگر، چون انیمیشن به سمت رئال رفته است، استفاده از این روش جذابیت خاصی برای کار داشت چون یک‌جورهایی در واقع شخصیت‌ها بر اساس خودشان در این کار تولید شده‌اند و همه ما تلاش کردیم که از بهترین امکانات روز دنیا که با فرهنگ اسلامی کشور هماهنگ است، بهره ببریم.

کاتب درباره استفاده از قالب انیمیشن برای این اثر افزود: انیمیشن، هنری است که روزبه‌روز در حال پیشرفت است و جنبه‌های بسیار مختلف و گوناگونی را در بر می‌گیرد. بنابراین ما «در مسیر باران» را فقط برای کودکان در نظر نگرفته‌ایم بلکه سنین مختلف مد نظر ما بوده‌اند.

پاییز اکران داریم

ولی به هر شکل این فیلمنامه بود که مشخص می‌کرد با چه تکنیکی کار شود. فیلمنامه قابلیت ساخت انیمیشن رئال را داشت و به شکلی بود که ما نمی‌توانستیم به سمت اغراق برویم چون مضمون فیلم و نوع مخاطبش چنین چیزی را نمی‌طلبید.

وی درباره زمان مناسب اکران «در مسیر باران» گفت: با توجه به جمعیت هدف فیلم که عمدتاً گروه سنی نوجوان و خانواده است، به نظرمان پاییز که زمان بازگشایی مدارس است، بهترین زمان برای اکران فیلم خواهد بود و امیدواریم بتوانیم در این زمان کار را به نمایش عمومی درآوریم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در مسیر باران» در بازارهای جهانی ارائه شده است، گفت: فیلم به دلیل موضوعیت خاصی که دنبال می‌کند باید در کشورهای اسلامی ارایه شود که هنوز فستیوال و بازار مناسبی برای آن ندیدیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.