بجنورد- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی گفت: کتابداران به عنوان مهمترین سرمایه کتابخانه‌ها نقش بسیار ارزشمندی در ترویج فرهنگ مطالعه در سطح جامعه دارند.

نقش کتابداران در ترویج فرهنگ مطالعه بسیار ارزشمند است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی، محمدتقی ایرانی در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان اظهار داشت: کتابداران به عنوان افرادی فرهیخته و علاقمند به توسعه فرهنگ و دانش بدون هیچ گونه چشمداشتی در اقصی نقاط استان مشغول به فعالیت هستند.

وی کتابداران را خادمان گمنام عرصه فرهنگ عنوان و بر حمایت از آنان تاکید کرد و با بیان این مطلب که ۳۵ کتابخانه استان با تک کتابدار اداره می شود، افزود: کتابداران بالاترین خدمت به مردم را انجام فعالیت های فرهنگی، علمی و پژوهشی می دانند و امیدواریم با برنامه ریزی مطلوب در آینده شاهد حمایت های بیشتر از این قشر فرهیخته باشیم.

وی ادامه داد: کتابخانه های ما باید ترکیبی از خدمات فرهنگی باشد و بنابراین مسئولین و کارگزاران این حوزه در کنار توسعه سخت افزاری به پیشرفت نرم افزاری کتابخانه ها نیز توجه ویژه ای داشته باشند.

ایرانی تاکید کرد: ساختمان کتابخانه عمومی باید در بهترین و مناسبترین نقطه هر شهر باشد و بنابراین تمامی آحاد جامعه از جمله دستگاه های اجرایی در حوزه فرهنگ و هنر و همچنین شهرداری ها باید نسبت به توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه اهتمام جدی داشته باشند.

وی ساماندهی امور فرهنگی را عاملی مناسب جهت کاهش آسیب های اجتماعی در سطح جامعه دانست و گفت: بسیاری از آسیب های اجتماعی در جامعه ریشه در نابسامانی امور فرهنگی دارد و هر جا فرهنگ، توسعه یافته است میزان آسیب های اجتماعی نیز کاهش یافته و شمار زندانیان پایین آمده است به طوری که ۹۰درصد از زندانیان ما کم سواد هستند. مقوله ی کاهش آسیب های اجتماعی مهمترین دغدغه مقام معظم رهبری و این دولت است و باید بدانیم که بسیاری از جرائم با افزایش سطح سواد جامعه قابل کنترل است و بنابراین کاهش این آسیب ها مهمترین ماحصل گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه خواهد بود.

ایرانی به مصوبه مجلس در خصوص واریز نیم درصد از درآمد شهرداری ها به حساب نهاد کتابخانه‌های عمومی هر شهر اشاره داشت و تصریح کرد: اعضاء جدید شورای اسلامی باید این مصوبه را در دستور کار خود قرار دهند.

درخشش خراسان شمالی در جشنواره کتابخوانی رضوی

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی نیز در این نشست با بیان اینکه   ۳۸ هزار نفر عضو فعال کتابخانه های استان هستند گفت: میزان عضویت سالانه در کتابخانه های عمومی خراسان ‌شمالی از میانگین کشوری بالاتر است و ۲۵ درصد نرخ عضویت در کتابخانه‌های عمومی استان رشد داشته است.

علی ‌محمد جهانی با اشاره به اینکه یکی از شاخص های مهم کتاب‌خوانی، امانت کتاب است گفت: در امانت کتاب، شش درصد افزایش داشتیم که شهرستان‌های فاروج با ارتقای ۴۷درصدی در میزان عضویت و شهرستان مانه و سملقان با ارتقای ۲۸درصدی در امانت‌گیری، بیشترین رشد را در میان دیگر شهرستان‌های استان داشتند

جهانی بیان‌کرد: در این استان ۴۸ کتابخانه عمومی در شهرهای استان دایر است و اکنون به لحاظ تامین تجهیزات کتابخانه‌ای مشکلی در استان وجود ندارد اما بنای برخی از کتابخانه ها نیاز به تعمیر و مرمت دارد.

وی به پیگیری برای تکمیل و بهره برداری از کتابخانه گلستان شهر بجنورد تاکید کرد و گفت: راه و شهرسازی به بهره برداری از این کتابخانه سرعت دهد.

جهانی به برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در استان اشاره و اظهار کرد: امسال و در هفتمین دوره از این مسابقات، ۳۶ هزار و ۳۳۶ نفر از مردم خراسان شمالی در این جشنواره شرکت کرده اند.

وی افزود: پارسال و در ششمین دوره از این جشنواره ۲۴ هزار نفر از مردم استان در این مسابقات شرکت کردند که استقبال مردم امسال ۵۰ درصد بیشتر شده است.

۸۴۲۵ مترمربع فضای کتابخانه‌ای در استان آماده افتتاح است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: هشت هزار و ۴۲۵ مترمربع فضای کتابخانه ای در سه شهر استان آماده افتتاح شده است.

حسین فرخنده اظهار کرد: کتابخانه مرکزی بجنورد و کتابخانه های عمومی شهر اسفراین و آشخانه برای بهره برداری آماده شده اند.

وی افزود: کتابخانه مرکزی بجنورد با چهار هزار و ۲۵ مترمربع فضا اجرا شده است و برای آن تا کنون ۸۳ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

وی، وسعت کتابخانه های عمومی در اسفراین و آشخانه را ۲ هزار و ۲۰۰ مترمربع عنوان کرد و گفت: برای اجرای کتابخانه عمومی شهر اسفراین تا کنون ۵۱.۴ میلیارد ریال اعتبار صرف شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: تا کنون ۴۸ میلیارد ریال نیز برای اجرای کتابخانه عمومی شهر آشخانه اعتبار هزینه شده است و  در بخش دیگر سخنان خود از بهره برداری از هشت باب کتابخانه روستایی در استان طی تابستان امسال خبر داد و گفت: در مجموع با بهره برداری از این کتابخانه ها در مجموع، ۱۰ هزار مترمربع به فضای کتابخانه ای استان افزوده می شود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: شهرداران باید به پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه ها تمکین کنند و این یک الزام برای شهرداری ها است.

علی اصغر شاکری مطلق اظهار کرد: تلاش داریم تا در نیمه دوم امسال، پرداخت سهم کتابخانه های عمومی از شهرداری ها سامان یافته این سهم به موقع پرداخت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.