بجستان- رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: معضل اشتغال مسئله مهمی است که مجلس ضمن پی گیری و حل بحران، اعتبارات خوبی با مشورت و تدبیر رهبری از صندوق توسعه ملی برداشته است.

اختصاص اعتبار مناسب از صندوق توسعه ملی برای حل مشکل اشتغال روستائیان

به گزارش قدس انلاین، علی لاریجانی ظهر امروز در شورای اداری بجستان گفت: مسئله اشتغال یکی از مسائل مهم و اساسی کشور و روستا ها می باشد که در مجلس نیز تلاش هایی برای حل این آن صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به دغدغه امام جمعه این شهرستان در زمینه اشتغال روستائیان نباید حرف های آمریکایی ها ذهن ما را منحرف کند بلکه باید از کار اصلی که مسئله اشتغال است، عقب نمانیم و  چون روستائیان وضعیت اقتصادی مطلوبی ندارند باید برای حل آن و جلو گیری از مهاجرت تلاش کنیم که تلاشهایی هم در این زمینه صورت گرفته تا در روستا ها سرمایه گذاری کنیم.

لاریجانی افزود:  هر چندآب و برق روستائیان تامین شده ولی مشکل با این رفع نمی شود و باید سرمایه گذاری شود لذا به همین منظور ظرف چند ماه اخیر در مجلس بحثی صورت گرفته و برای سرمایه گذاری در روستا ها تقاضای برداشت 1.5 میلیارد دلار معادل چهار هزار و 500 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی شده که معادل همین میزان هم از بانکها برداشت شود و جمعا ۹ هزار میلیارد تومان برای ایجاد صنعت و معدن و کشاورزی و دامداری در روستا ها سرمایه گذاری شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل آب بجستان مشکل بیشتر شهر های ایران است و غالب شهر ها این مشکل را داشته و لذا با توجه به هزینه بالایی که دارد در تلاشیم از دریای عمان برای استان های خراسانهای جنوبی و رضوی آبرسانی کنیم که موضوع در دستور کار و در دست بررسی بوده و در تلاشیم که ببینیم از کجا آب بیاوریم.

رئیس قوه مقننه افزود: کار خوب دیگری که صورت گرفته توجه به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی است که در روستا ها و شهر های کوچک به خود اتکایی برسند و برایشان شغل ایجاد شود که با کرامت زندگی کنند و لذا کاری که در دستور قرار گرفته پنج برابر یارانه هایی که به آنها داده می شود به این افراد کمک شود که از امسال شرو ع شده و در سال آینده بهتر خواهد شد.

وی گفت: خدمت به مردم مناطق محرومی مانند بجستان اجری مضاعف دارد که برای طرح های عمرانی نیمه تمام شرایط ویژه ای فراهم کرده ایم و امیدواریم دولت آینده با نیروهایی چابک تر و فعال تر باشد.

علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی نیز در این جلسه با بیان اینکه ۱۶ درصد اشتغال کشور در استان بوده، گفت:در حوزه مهاجرت گرچه توانسته ایم ۱۰۰ هزار شغل در سال گذشته ایجاد کنیم ولی بیش از ۲۹۰ هزار جوان بیکار در استان داریم که ۴۸ درصد آنان جوانان بالای دیپلم و تحصیلکرده هستند.

وی افزود: اشتغالزایی کار بسیار مهمی است که در حوزه دولت تنها نیست بلکه بخش خصوصی هم باید ورود پیدا کنند.

علیرضا رشیدیان در ادامه از معضل مهم آب در کشور گفت: با توجه به اینکه از سفره های زیر زمینی نمی شود آب زیاد برداشت کرد و ما در استان این مقدار برداشت را کاهش داده ایم ولی باز هم توانسته ایم در تولید گندم و جو و کلزا افزایش محصول داشته باشیم.

وی همچنین با توجه به مشکلات آب بجستان گفت: پی گیری هایی در این زمینه صورت گرفته و کارهایی در دست اقدام است و استخر شهرستان هم با توجه به اعتبارات جذب شده امید است تا پایان تابستان به بهره برداری برسد.

در این جلسه، فرماندار بجستان نیز ضمن خیر مقدم به ریاست مجلس و هیئت همراه با بیان مسائل و مشکلات شهرستان بجستان را شهرستانی کویری و خشک اعلام نمود که در جنوبی ترین منطقه استان خراسان رضوی است.

حسین ابراهیمی افزود: با توجه به اینکه غالب مردم این شهرستان به شغل کشاورزی اشتغال دارند ولی متاسفانه خشکسالی های چند سال اخیر و سرمازدگی سال گذشته صد درصد باغات انار آنان را گرفته و نابود کرده و بحث اشتغال از مهترین بحثهای این شهرستان است.

وی گفت: با توجه به اینکه توان فعالیت از مردم گرفته شده جوانان روستایی مهاجرت  و به حاشیه نشینی شهر های بزرگ روی  آورده اند و لذا از دولت می خواهیم با همکاری مجلس بحث تخصیص و تثبیت اعتبارات را به مناطق محرومی همچون بجستان در دستور کار قرار دهند و دولت نیز الزام شود که در تخصیص درصد ویژه ای را برای این مناطق داشته باشند.

حجت الاسلام حسین وحیدی، امام جمعه بجستان با بیرون آوردن شیشه ای آب گفت: خواهشا از این آب بخورید تا ببینید مردم این شهرستان چه می کشند زیرا با صحبتی که با مسئولین بهداشت و درمان داشته ام ۶۰ درصد مردم این شهر از بیماری کلیوی رنج می برند.

وی افزود: ما مردم محروممان را وجه المصالحه مسائل سیاسی نخواهیم کرد مردمی که بهترین حجاب راداشته و کمترین جرم را مرتکب می شود و قناعت را پیشه خود کرده اند باید مسئولین آنان را دریابند.

امام جمعه بجستان گفت: محرومیت بسیار بالا و خشکسالی های پی در پی که همه چیزشان را از آنان گرفته نه دامداری برایشان گذاشته و نه کشاورزی باعث شده مهاجرت نمایند و شهرو روستا ها خالی از جوانان باشد و به لحاظ کمبود امکانات شادابی و نشاط نیز از آنان گرفته شده و امید است با دو یا سه میلیارد تومانی که این معضل آب حل می شود مسئولین این مردم را دریابند.

در ادامه استاندار خراسان رضوی و مهندس بنایی نماینده شهرستانهای بجستان و گناباد ضمن بیان کار های انجام شده و پی گیریهای صورت گرفته اظهار امیدواری نمودند با پیش بینی هایی که در سطح کشوری و استانی و مجلس صورت گرفته مشکل آب و بهداشت ودرمان و اشتغال این شهرستان نیز حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.