اصفهان- یکی از مربیان مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان لنجان استان اصفهان دستگاه مولد برق از امواج دریا را اختراع کرد.

دستگاه مولد برق از امواج دریا اختراع شد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل ازروابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان، حسن کیانی مربی مرکز زرین شهربا بیان این که بیشتر تولید توان الکتریکی در جهان و از جمله ایران بر پایه استفاده از سوخت های فسیلی قرار گرفته است، که با مشکلات متعددی مانند صرف هزینه های قابل توجه، محدود بودن منابع که با مشکلات زیادی نیز استخراج می شود و همچنین آلودگی های زیست محیطی همراه است. یکی از راه حل های رفع این مشکلات بکارگیری انرژی های تجدید پذیر مانند استفاده از انرژی های خورشیدی، باد، امواج دریا است، گفت: دستگاه  مولد برق از امواج دریا نیز در جهت تحقق استفاده از منابع تجدید پذیر، با دو بخش اصلی صفحه شناور و مولد انرژی الکتریکی از امواج طراحی و ساخته شد.

وی با اشاره به اینکه امروزه مولدهایی در بکار گیری امواج دریا برای تولید برق وجود دارد که هرکدام دارای محدویت خاص و نیازمند تجهیزات زیاد و هزینه بالایی هستند و اکثرا با انتقال انرژی امواج بر روی محور یک توربین آبی کوپل شده با یک ژنراتور آن را بگردش در می آورند که  در طی انتقال انرژی به ژنراتور مقدار زیادی از انرژی هدر می رود و به شدت باعث افت راندمان می شود، اظهار داشت: اختراع  حاضر دیگر نیازی به تجهیزات پیچیده ای مانند توربین و  ژنراتور، لوله های انتقال آب، پمپ وغیره ندارد و طرح در عین سادگی،   کم هزینه بوده و استفاده نا محدود از آن بروی سطح دریا را نیز با راندمان بالا ممکن می سازد.

وی در ادامه با بیان این که این دستگاه هیچگونه شباهتی با طرح ها و دستگاههای داخلی و خارجی ندارد، گفت: صفحه شناور و مولد که بر روی صفحه شناور نصب می شود دو بخش اصلی این دستگاه را تشکیل می دهد.

این مربی آموزش مکانیک اداره کل آموزش فنی و حرفه ای اصفهان، عدم نیاز به هرگونه توربین، پمپ و ژنراتور، بعنوان نو آوری طرح را عامل اصلی در سادگی طرح و سهولت در اجرای آن عنوان کرد و افزود:  نمونه اولیه این دستگاه در ابعاد کوچک  ساخته شد که با تلاطم اندک توانایی تولید حداقل ۳ ولت برق را دارا است. همچنین این سامانه دارای توانایی تولید یک جریان متناوب به بصورت تک فاز و یا سه فاز است.

کیانی با  اشاره به ضرورت کاربرد گسترده و توسعه این مولد انرژی الکتریکی از امواج دریا، تاکید کرد: بر اساس این طرح می توان چند مولد را برروی یک صفحه شناور نصب و سپس با اتصال آنها بصورت سری و موازی و یکسو سازی از جریان تولید شده بهره بر داری کرد. همچنین برای تولید بیشتر انرژی الکتریکی از اموج می توان تعداد زیادی از این صفحات روی سطح دریا یا دیگر منابع آبی در حال جریان، شناور کرد.

وی در ادامه مزیت های این دستگاه را با بیان معایب دستگاههای تولید توان الکتریکی موجود در ایران و جهان  یاد آور شد و گفت: در همه نمونه های داخلی و خارجی انرژی جزر و مد و یا حرکت امواج را توسط سیستم های هیدرولیکی و مکانیکی به محور یک ژنراتور منتقل می کنند و با گردش محور ژنراتور برق تولید می شود، که برای اینکار نیاز به فضا و تاسیسات و تجهیزات زیاد و پیچیده ای است.

کیانی افزود: در طرح ها و نمونه دستگاههای موجود انرژی امواج را نمی توان در هر نقطه ای استحصال کرد و بهترین مناطق جهت احداث نیرو گاه نقاطی است که ارتفاع موج زیادی اتفاق می افتد، در ایران این مناطق عبارتند از سواحل کیش، ماهشر، بندر عباس، بندر بوشهر و جزیره ابو موسی، و همچنین شمال کشور در حالی که این دستگاه  قابلیت استحصال انرژی الکتریکی را در هر مکانی هم از موج دریا و هم از موجهای کوچک رودخانه ها دارا است.

 این مخترع خاطر نشان کرد: برق تولیدی با این دستگاه می تواند مستقیما وارد شبکه برق شود و یا این که در باطری هایی ذخیره و در ادامه به اشکال مختلف مورد استفاده قرار گیرد، بطوری که در کشور آلمان این انرژی تولیدی در باطری ذخیره و سپس با تجزیه آب برای تهیه و تولید گاز مصرفی مورد استفاده قرار می گیرد.

کیانی در پایان با اشاره به این که استفاده از امواج دریا از سال ۱۹۷۳ شروع و همچنان ادامه دارد، و در این زمینه ۱۳ کشور از جمله کشورهای اروپایی و امریکایی تلاش ها و پژوهش های قابل توجهی انجام داده اند، برای مثال انگلستان در دوره ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۵ بیش از ۲۰۰ دستگاه را طراحی و مورد آزمایش قرار داد، گفت: تحقیقات زیادی برای استفاده از انرژی های تجدید پذیر در راستای تحصیل در دانشگاه و تدریس در فنی و حرفه ای انجام داده است، و ایده این دستگاه در حین انجام پروژه ای در رابطه با انرژی های خورشیدی شکل گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.