برخی از جشنواره‌ها همچون جشنواره «کبوتر حرم» که یکی از رقابت‌های پرطرفدار میان داستان‌نویسان بوده و به‌عنوان زیرمجموعه جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام‌رضا(ع) هرسال برگزار می‌شود، ابتکار جالبی برای علاقمندان و فعالان عرصه داستان‌نویسی به‌شمار می‌رود، زیرا نه‌تنها محور آثار با موضوعات رضوی است، بلکه هرسال بخش‌های ویژه و متفاوتی نیز به آن اضافه می‌شود.

«کبوتر حرم» می‌تواند به جریان داستان‌نویسی رضوی کمک کند

قدس آنلاین- سیزدهمین سال برگزاری این جشنواره هفته گذشته با برگزاری مراسم اختتامیه در سمنان به پایان رسید و این موضوع سبب شد تا درخصوص جزئیات و اهداف آن با محمدرضا سوقندی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان و دبیر جشنواره گفت‌وگویی انجام دهیم که مشروح آن را می‌خوانید.

سیزدهمین جشنواره داستان‌نویسی رضوی با عنوان «کبوتر حرم» با چه اهدافی برگزار شد؟

بی‌تردید هدف مهم جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام‌رضا(ع) که امسال پانزدهمین سال برگزاری آن همزمان با دهه کرامت به پایان می‌رسد، ترویج و توسعه فرهنگ رضوی است.

این هدف که یکی از مهم‌ترین جلوه‌های فرهنگ دینی است، به‌عنوان محور مهم همه جشنواره‌ها و برنامه‌های برگزارشده زیرمجموعه جشنواره امام‌رضا(ع) محسوب می‌شود که جشنواره داستان‌نویسی رضوی با عنوان «کبوتر حرم» نیز از این قاعده مستثنی نیست.

جشنواره داستان‌نویسی رضوی با عنوان «کبوتر حرم» همچون سایر برنامه‌های زیرمجموعه جشنواره امام‌رضا(ع)، دو ویژگی مهم دارد که از آن جمله می‌توان به ایرانی بودن و توجه به فرهنگ دینی و اسلامی اشاره کرد، زیرا اولاً درکنار فرهنگ دینی و آموزه‌های قرآن کریم، خراسان قدیم و امروز، به‌دلیل وجود بارگاه امام‌رضا(ع) دارای تمدنی بزرگ و ایرانی بوده است. ثانیاً علاوه‌بر وجود فرهنگ دینی و اسلامی ما، به‌نظر می‌رسد بخشی از این فرهنگ ناشناخته مانده است، لذا این دو ویژگی و هدف می‌تواند ازطریق داستان‌نویسی و برگزاری جشنواره با محوریت فرهنگ رضوی بیشتر موردتوجه قرار گیرد   .

استقبال شرکت‌کنندگان از سیزدهمین جشنواره داستان‌نویسی رضوی با عنوان «کبوتر حرم» چگونه بود؟

خوشبختانه امسال استقبال نسبت به دوره دوازدهم و دوره‌های گذشته ازنظر کمی و کیفی بهتر و بیشتر بود، به‌طوری‌که در دوره دوازدهم ۹۰۲ نفر با ۱۵۲۸ شرکت کردند، اما امسال ۱۲۰۵ شرکت‌کننده با ۱۷۷۴ اثر شرکت کردند.

امسال سمنان با ۲۱۴ شرکت‌کننده، خراسان با ۱۶۸ شرکت‌کننده و تهران با ۱۰۱ شرکت‌کننده، سه استان برتر ازنظر میزان شرکت‌کننده در این جشنواره در سطح کشور محسوب می‌شوند، البته از ۳۲ استان ایران، علاقه‌مندان و فعالان در این جشنواره شرکت کردند.

علاوه‌بر این‌که امسال ۸۳۶ اثر در بخش داستان‌نویسی کوتاه و ۷۴۳ اثر در بخش داستان کوتاه کوتاه شرکت کردند و استقبال از بخش ویژه این جشنواره نیز خوب بود، به‌طوری‌که در بخش «کرامت انسانی» ۶۳ اثر و در بخش «حادثه قطار مشهد شاهرود» و در بخش رمان نیز ۳۷ اثر به دبیرخانه رسید.

امسال علاوه‌بر این‌که ۷۱۱ شرکت‌کننده خانم و ۴۹۴ شرکت‌کننده آقا داشتیم، نسبت به دوره‌های گذشته ۲۰۰نفر خانم و ۱۰۰نفر آقا اضافه شده‌اند.

آیا برای این جشنواره برنامه‌های جانبی نیز درنظر گرفته شده بود؟

بله، امسال ۸برنامه جانبی همزمان با اختتامیه این جشنواره در سمنان برگزار شد که شامل کارگاه‌های تخصصی آموزشی با هدف آشنایی بیشتر شرکت‌کنندگان با سیره و احادیث امام‌رضا(ع)، حدیث سلسله‌الذهب، فرهنگ رضوی و باورهای دینی و آداب و رسوم اسلامی ایرانی بود.

برگزاری این جشنواره‌ها تا چه‌اندازه می‌تواند داستان‌نویسان را به نگارش آثاری با محوریت فرهنگ رضوی سوق دهد؟

این جشنواره‌ها علاوه‌بر این‌که می‌توانند ازطریق قرار دادن بخش‌های متنوع و ویژه، نظر علاقه‌مندان را برای شرکت در آن جلب کنند، می‌توانند سبب ایجاد جریان بزرگ داستان‌نویسی رضوی در کشور شوند، زیرا از سال آینده تصمیم داریم در همه استان‌های کشور همزمان با برگزاری این جشنواره، کارگاه‌های آموزشی تخصصی برای داستان‌نویسان با همکاری بنیاد شعر و ادبیات کشور، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جشنواره امام‌رضا(ع) و ادارات کل ارشاد استان‌ها برگزار کنیم تا ایجاد این جریان بزرگ در کشور محقق و نهادینه شود.

البته بی‌تردید، داستان‌نویسی دارای فنون و اصولی است و هر فردی با هر مضمونی که بخواهد داستان بنویسد، باید در درجه اول با اصول داستان‌نویسی آشنا شود. در این‌راستا از دو سال گذشته تاکنون اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی داستان‌نویسی در سمنان کرده‌ایم تا داستان‌نویسان این استان با فنون و اصول آن آشنا شوند و به‌صورت تخصصی این مقوله را دنبال کنند.

علاوه‌بر این، دبیرخانه دائمی جشنواره داستان‌نویسی رضوی با عنوان «کبوتر حرم» در سمنان ایجاد شده و تربیت داستان‌نویسان و کشف استعدادهای جدید را ازجمله اهداف فعالیت‌های خود قرار داده است. ضمن این‌که هدف‌گذاری ما برای این جشنواره، شرکت ۴هزار داستان‌نویس و دریافت ۵هزار اثر است که امیدوارم در سال‌های آینده به این اهدف دست پیدا کنیم، اگرچه ایجاد جریان بزرگ داستان‌نویسی در کشور نیازمند زمان طولانی‌تری است.

برای سال‌های آینده و برگزاری دوره‌های دیگر این جشنواره، چه برنامه‌هایی دارید؟

با توجه به این‌که بانک اطلاعاتی از شرکت‌کنندگانی که در این سیزده دوره آثار خود را به این جشنواره ارسال کرده‌اند، ایجاد شده است، تصمیم داریم انجمن داستان‌نویسی رضوی را تشکیل دهیم تا فعالیت‌های محتوایی این جشنواره توسط این انجمن انجام شود. علاوه‌بر این، در سامانه ثبت‌نام این جشنواره، مشاوره علمی راه‌اندازی شده که شرکت‌کنندگان می‌توانند از این طریق با احادیث امام‌رضا(ع) بیشتر آشنا شوند.

همچنین تصمیم داریم در سال‌های آینده ۵۰درصد از آثار را به شرکت‌کنندگانی از کشورهای اسلامی و منطقه اختصاص دهیم، زیرا آموزه‌های دینی و فرهنگ رضوی تنها به مسلمانان تعلق ندارد، بلکه همه بشر امروز نیازمند این آموزه‌ها هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.