مشهد- ترفندهای تورها و مراکز مسافرتی؛ از گرانی در زمان های شلوغی و آخر هفته، تا فرستادن به هتل های کم کیفیت و عدم صداقت با مسافران تا تورهای لحظه آخری از جمله مشکلاتی است که برخی زائران را در تور این مراکز انداخته است.

زائران غریب در تور آژانس های مسافرتی

قدس آنلاین-گروه استان ها-علیرضا لعل اکبری: برای زیارت و اقامت در مشهد برخی از زائران ترجیح می‌دهند که تمامی امور تهیه بلیت رفت و برگشت، اسکان و غذا را به عهده آژانس و تورهای مسافرتی بگذارند تا سفر بی دغدغه و راحتی داشته باشند.
در این میان گلایه‌ها نشان می‌دهد عملکرد برخی از آژانس‌ها و تورهای مسافرتی انتظارات زائران را برآورده نمی‌کند و موجب نارضایتی زائران می‌شوند.

سرگردانی برای اقامت

حسین پور زائر شیرازی در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: آژانسی در شیراز وعده سفر چند روزه به مشهد داد و در تبلیغات خود اطمینان داد که سفر راحتی را در پیش خواهید داشت، اما این آژانس به وعده خود عمل نکرد.

وی می‌افزاید: در مشهد، هتلی که قرار بود ما در آنجا اقامت کنیم اعلام کرد اشتباهی رخ داده و هماهنگی لازم صورت نگرفته است ومسافران را پذیرش نکرد و ما به ناچار در محل دیگری مستقر شدیم.
این زائر اظهار می‌دارد: حدود هشت ساعت معطل و سرگردان بودیم و در نهایت با خستگی تمام به اتاقی راهنمایی شدیم که آن هم چندان مورد رضایت ما نبود.

سرو صبحانه‌ای یکنواخت

وی تصریح می‌کند: این آژانس وعده سرو روزانه صبحانه را نیز داده بود و هر روز با صبحانه یکنواخت کره و مربا از ما پذیرایی شد!

وی می‌افزاید: در مقابل اعتراض ما از این نوع پذیرایی، مسئولان تور پاسخ دادند که تنوع صبحانه در هنگام ثبت نام در آژانس قید نشده و شما هم قرارداد را امضا کردید و اعتراض شما بی مورد است!

میلادی یک زائر خوزستانی نیز می‌گوید: به صورت گروهی توسط آژانسی با قطار به مشهد آمدیم اما به دلیل ناهماهنگی برای یافتن سرویس ایاب و ذهاب، حدود دو ساعت در ایستگاه راه آهن معطل ماندیم تا اینکه آژانس مربوطه توانست وسیله‌ای فراهم کند تا ما را به محل اقامت ببرد.

وی تصریح می‌کند: وعده هایی که برخی از آژانس‌ها و تورها به مسافران می‌دهند، واقعی نیست و مسافران را در مقابل عمل انجام شده قرار می‌دهند و حق آن‌ها نادیده گرفته می‌شود و هر خدمتی با هر کیفیتی که مایل باشند ارائه می‌دهند.

وی یادآور می‌شود: از مسئولان انتظار داریم که نسبت به نحوه ارائه خدمات و کیفیت آژانس‌های مسافرتی که زائران را به مشهد می‌آورند نظارت کامل داشته باشند.

وعده‌های دروغین تورها

خرسند، زائر گیلانی نیز از عملی نشدن وعده‌های برخی از آژانس‌ها گلایه مند است و می‌گوید: تبلیغات برای سفر چند روزه به مشهد در ایام تعطیلات نوروز و تابستان فراوان است و برای جذب مسافر، آژانس‌ها تلاش‌های زیادی می‌کنند و وعده هایی می‌دهند اما بسیاری از این وعده‌ها عملی نمی‌شود و نارضایتی مسافران را به دنبال دارد.

وی می‌افزاید: توسط آژانسی به مشهد آمدم که اسکان در نزدیکی حرم مطهر را وعده داده بود اما در جایی ساکن شدیم که روزانه مسافت زیادی را باید طی کنیم تا به حرم مطهر برویم.

وی از کیفیت غذاهای ارائه شده نیز گلایه مند است و می‌گوید: هرچند که نوع غذایی که اعلام شده بود طبق برنامه سرو شد اما کیفیت آن خیلی پایین بود به طوری که خانواده‌ام حاضر به خوردن آن نشدند.

وی بر ضرورت نظارت سازمان‌های مربوط در این خصوص تأکید می‌کند و می‌افزاید: زائران انتظار دارند مسئولان در این خصوص وارد عمل شوند و با تورهایی که موجب نارضایتی زائران را فراهم می‌آورد، برخورد لازم صورت بگیرد.

دستگاه‌های متولی، نظارت ندارند

در همین حال نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: تمامی مجموعه‌های خدماتی قبل از اینکه به مردم خدمت بدهند باید توانمندی آن‌ها توسط دستگاه‌های متولی مورد بررسی قرار گیرد و چنانچه مجموعه خدماتی، توانمندی نداشت دستگاه‌های متولی موظف هستند مانع فعالیت آن‌ها شوند.

حجت‌الاسلام نصرا... پژمانفر می‌افزاید: در بحث خدمات دهی به زائران حضرت رضا(ع) متأسفانه گلایه هایی مطرح می‌شود که نشان می‌دهد دستگاه‌های متولی این امر در استان به قدر لازم نظارت نداشته‌اند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر شاهد هستیم که تورهای بی نام و نشانی طی تبلیغات، زائرانی را به مشهد اعزام می‌کند که به دلیل ناتوانی در ارائه خدمات مطلوب به زائران موجب آزار و اذیت آن‌ها می‌شوند.

وی می‌افزاید: دستگاه متولی در این موضوع سازمان گردشگری است و این سازمان وظیفه دارد بعد از شناسایی افراد توانمند به آن‌ها مجوز فعالیت بدهد.

وی تصریح می‌کند: این سازمان ضروری است نسبت به افرادی که خلاف ضوابط عمل می‌کنند و به تعهدات خود نسبت به ارائه خدمات مطلوب به زائران کوتاهی می‌کنند، برخورد کند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس می‌افزاید: علاوه بر صدور مجوز، سازمان گردشگری وظیفه نظارت بر عملکرد آژانس‌ها و تورها و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای فعالیت آن‌ها را دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: متأسفانه امروز شاهد هستیم افرادی تورگردانی می‌کنند و زائر به مشهد اعزام می‌کنند، که مجوز ندارند و نظارتی هم بر عملکرد آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

وی می‌افزاید: همین امر سبب شده که زائران در محل هایی ناامن و نامناسب و بی کیفیت استقرار یابد و گلایه هایی را به وجود آورد.

وزاتخانه‌ای جدید به نام میراث فرهنگی

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خاطر نشان می‌کند: در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان معاون رئیس جمهور فعالیت می‌کند و اگر این سازمان به صورت وزارتخانه بود، به طور قطع اجازه نمی‌دادیم که در مسیر خدمات به زائران مشکلاتی به وجود آید.

وی می‌افزاید: مجلس به دنبال این موضوع است که این سازمان در قالب یک وزارتخانه تحت عنوان «وزارتخانه میراث فرهنگی» فعالیت کند.

انتظار از استانداری و میراث فرهنگی

نماینده مردم مشهد و کلات اظهار داشت: از استانداری خراسان رضوی انتظار داریم به این موضوع ورود کند و سازمان میراث فرهنگی استان نیز با افرادی که موجب نارضایتی زائران می‌شوند، برخورد کند و شاهد گلایه زائران نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.