جانشین فرمانده تیپ مسلم ‌ابن عقیل در عملیات مرصاد گفت: پیروزی در عملیات غرورآفرین مرصاد نتیجه تجمیع و حضور همگانی اقوام و مذاهب مختلف اسلامی علیه کفار منافقان بود.

ناگفته‌هایی از پیروزی رزمندگان در عملیات ‌مرصاد/‌در عملیات مرصاد ‌آخرین ‌میخ‌ها بر تابوت جریان منافقان زده شد

به گزارش قدس آنلاین، عملیات غرورآفرین مرصاد که در استان کرمانشاه به‌وقوع پیوست آخرین برگ زرین از کتاب سترگ دفاع مقدس است که زمینه‌های اضمحلال گروه نفاق را محکم کرد. در عملیات مرصاد که از سوم مرداد ماه ۱۳۶۷ آغاز شد منافقان با پشتیبانی توپخانه و نیروی هوایی عراق از قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه وارد ایران اسلامی شدند که در این میان تیپ مرزی مسلم بن عقیل که از نیروهای محلی تشکیل شده بود نخستین نیروهای مقاوم در برابر تجاوز منافقان بودند. براین اساس با سردار جلیل کیانی جانشین فرمانده تیپ مسلم ‌ابن عقیل در عملیات مرصاد به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌آید:

به‌نظر شما زمینه‌های وقوع تجاوز منافقان به ایران اسلامی در آخرین روزهای دفاع مقدس و در شرایط پس از پذیرش قطعنامه ۸۹۵ چیست؟

کیانی: ضمن گرامیداشت سالگرد عملیات پرافتخار مرصاد باید بگویم که مرصاد عملیاتی متفاوت و عظیم بود که در واقع در آن مقطع، بود و نبود نظام جمهوری اسلامی ایران به پیروزی در آن عملیات وابسته بود. عملیاتی که به باور غلط منافقان آخرین تیر خلاص بر پیکر به باور آنها ضعیفِ نظام اسلامی بود و عملیاتی که سردمداران نفاق و کفر به این باور رسیده بودند که نظام جمهوری اسلامی در شرایط پذیرش قطعنامه در وضعیت ضعف و سستی قرار گرفته و نیروهای مسلح دارای توان نیستند و از هم گسیخته شد‌ه‌اند.

از سوی دیگر نیز منافقان براساس برآوردهای اشتباه حضور مردمی را پذیرای خود می‌دانستند تا در کشور ایران جای پایی پیدا کنند و نظام دیگری ایجاد کنند که تمام این باورها و برآوردهای غلط منافقان در عملیات غرورآفرین مرصاد از میان رفت و آخرین میخ‌ها بر تابوت جریان منافقان زده شد.

براساس اسناد تجاوز منافقان با پشتیبانی گسترده ارتش بعثی همراه بوده است، دلیل این کار چه بوده است و در آن زمان آیا رزمندگان اسلام آمادگی لازم را برای این حمله منافقان داشتند؟

کیانی: شرایطی که در مرصاد داشتیم به شکلی بود که در واقع رژیم صدام موافق عملیات منافقان بود. زیرا از یک طرف ضربه‌ای به ایران وارد می‌شد و از سوی دیگر نیز بخش‌های از منافقان در اثر این تجاوز از میان می‌رفت. سرکردگان منافقان نیز نیروهایشان را در یک شب قبل از تجاوز توجیه کرده بودند و اینطور در بین آنها جا انداخته بودند که مردم منتظر ورود شما هستند و نیروهای مردمی مخالف حضور شما وجود ندارند و نیروهای نظامی ایران از هم گسیخته است و هواداران ما در شهرها آماده هستند و در بخش‌های از منطقه غرب کشور مستقر شده‌اند.

منافقان بر این باور بودند که می‌تواند بر اریکه قدرت بنشینند و به این ترتیب ارتش عراق خط را شکست و منافقان توانستند وارد خاک ایران شوند اما با مقاومت نیروهای مسلح تا حدودی مواجه شدند.

از سوی دیگر نیز در شرایطی که قطعنامه پذیرش شده بود رزمندگان در وضعیت روحی مناسبی قرار نداشتند. نگران قطعنامه، نگران حال امام خمینی(ره)، نگران شرایط انقلاب، نگران حضور منافقان و ارتش عراق بودند؛ اما تدبیری اندیشیده شد که اینها در تنگه مرصاد گرفتار شدند و از جهات و مناطق مختلف، از زمین و هوا مورد هجوم رزمندگان اسلام قرار گرفتند و حضور بی‌بدیل و ارزشمند مردم، اقوام مختلف با گرایشهای مختلف مذهبی اعم از تشیع و تسنن و اهل‌حق با معیارها و ارزشهایی که وابستگی آنها را به انقلاب نشان می‌داد در برابر منافقان ایستادند و اکثریت منافقان را به درک واصل کردند و در نهایت عملیات با عنوان برگ زرینی در تاریخ ایران مطرح و مندرج شد.

در بازخوانی دفاع مقدس همراه به نقش اصلی رهبری امام خمینی(ره) در عملکرد رزمندگان اسلام و به‌ویژه در عملیات مرصاد بر می‌خوریم. رهبری بنیانگذار انقلاب اسلامی چگونه سبب این حماسه‌ها شد؟

کیانی: امام راحل نقش بارزی در پیروزی عملیات‌های دفاع مقدس داشت، خیلی از ملت ما با اینکه امام را ندیده بودند اما از طریق رادیو و تلویزیون و رسانه‌ها با ایشان به خوبی آشنایی داشتند و مردم روستا حتی با وجود عدم آشنایی آنچنان از امام تبعیت کردند که نظام جمهوری اسلامی ایران را در عالم رو سفید کردند.

شما تصور کنید در دوران جنگ احد با وجود حضور پیامبر اسلام(ص) و حضور امیرالمومنین(ع) مردم نتوانستند مقاومت کنند و جبهه را ترک کردند اما چه شرایطی و چه تربیت و تعلیمی در جوانان ایرانی بود که اینطور این افراد را مقاوم بار آورده بود که برای حضور در جبهه‌های حق علیه باطل از یکدیگر پیشی می‌گرفتند.

پیامبران اولوالعزم موسی(ع) و نوح نبی(ع) که در آن شرایط از دست قوم خود می‌نالیدند که و می‌فرمودند ای قوم مگر نمی‌دانید ما پیامبر خدا هستیم پس چرا اذیت می‌کنید؟ اما با وجود اینکه رزمندگان اسلام و ملت ایران در زمان پیامبر اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) نبوده و وجود این بزرگواران را درک نکرده بودند اما خداوند، پیامبر خدا و ائمه معصوم را یاری کردند و اینچنین عظمت و نقش‌آفرینی خلق کردند و در برابر منافقان ایستادند.

توطئه‌های دشمنان اسلام علیه ملت ایران اسلامی همواره وجود داشته است. این توطئه در گذشته در منافقان بروز کرد و امروز گروه‌های تروریستی تکفیری بروز کرده است.

کیانی: حضرت امام بعد از این عملیات فرمودند ما هنوز روزها، ماهها و سالهای سخت‌تری را در پیش داریم و این سخن امام امروز درست از آب درآمده و ما شاهد هستیم یک عده دشمن تکفیری به نام اسلام در عراق و سوریه دست به جنایت می‌زنند و مسلمانان با توطئه استکبار جهانی به جان هم افتاده‌اند و خدمات شایان خود را به غربیان عرضه می‌کنند.

تروریسم و آدم‌کشی در هر جای دنیا بخواهد شکل بگیرد چه در لبنان، عراق، سوریه و ایران باشد محکوم است، زیرا  اینها می‌آیند و شرایطی را درست می‌کنند تا مسلمانان به جان هم بیافتند و یک سری انسان مزدور و بداندیش و کج فهمی که برخی باورها به غلط در آنها نهادینه شده به عملیات تروریستی دست می‌زنند.

نگرانی که دشمن از توسعه و رشد نیروهای انقلابی در مناطق برون مرزی دارد منجر به عملیات فروغ جاویدان شد، هنری کیسنجر به عنوان یکی از نظریه‌پردازان غرب و آمریکا می‌گوید که شکل‌گیری خاورمیانه جدید و ظهور آن در کشورهای اسلامی ایران، عراق و سوریه در راه است و این موجبات نگرانی ما را فراهم می‌کند که براین اساس دشمنان اسلام، به مقابله با نیروهای انقلاب اسلامی، نیروهای حشدالشعبی عراق، حوثی‌ها در یمن برخاستند و هرجایی که احساس کنند نیروی جدیدی مقابل آنها هست یک توطئه جدیدی برای این نیروها پی‌ریزی می‌کنند.

دشمن به دنبال این است که به هر طریقی خاکریز و مانع و چالش جدیدی ایجاد کند که تا دیروز به شکل منافقان بود  و الان به شکل داعش و فردا به شکل مختلف دیگری بروز می‌کند زیرا دشمن قسم خورده است و به قول قرآن دشمن هیچ وقت برای ما ایجاد رحمت و آرامش نمی‌کند و به دنبال این است که برنامه ما را بر هم ریزد. در این شرایط بهترین وضعیت نگریستن است که نگاهی به تاریخ انقلاب اسلامی، تاریخ دفاع مقدس و مروری بر انجام عملیاتهای خودی و مقابله‌های دشمن داشته باشیم تا شرایط آینده برای ما تبیین شود و در فرصتهای بعدی نقش آفرینی مردم بیش از گذشته باشد.

شما در عملیات مرصاد حضور داشتید. در رابطه با روزهای تجاوز منافقان به ایران اسلامی و مقابله رزمندگان اسلام با این توطئه بفرمایید.

کیانی: در زمان عملیات مرصاد سردار شاه‌ویسی فرمانده تیپ مسلم‌ابن عقیل بود که بعد از اینکه مجروح شدند، بنده را احضار کردند و به‌عنوان جانشین ایشان انتخاب شدم و از همان لحظه به طرف مناطق عملیاتی راه افتادیم و اولین روزی بود که منافقان وارد شهر اسلام‌آباد غرب شده بودند. ما نیز به همراه تعدادی از دوستان به گردنه چارزبر و حسن‌آباد رفتیم.

نزدیک به غروب بود که حضور مردمی را احساس می‌کردم که پیاده حرکت می‌کردند یواش یواش تراکم نیرو بیشتر شد و وقتی که وارد شهر اسلام‌آباد غرب شدیم، با حضور متراکم مردم، در حالی که اسباب و وسایل زندگی خود را برداشته بودند و در حال تخلیه شهر بودند مواجه شدیم.

من با راننده وسیله نقلیه فرماندهی تیپ مسلم‌بن عقیل خودم را به سپاه اسلام‌آباد غرب رساندم و در آنجا به همراه تعدادی از دوستان برنامه‌ریزی کردیم و اسلحه‌خانه را باز کردیم و قفل اسلحه‌خانه را شکستیم و اسلحه‌ها را تنها بین افرادی که می‌شناختیم توزیع کردیم؛ چون واقعیت امر این بود که ما ترس این را داشتیم که نکند که از عوامل منافقان در بین جمعیت حضور داشته باشد. مهمات و تجهیزات را تحویل رزمندگان دادیم و خود بنده به همراه تعدادی از افراد به سمت قلاجه رفتیم.

با عقبه تیپ قائم لشکر ویژه پاسداران انقلاب اسلامی آنها را آوردیم و در همان گردنه اولیه خروجی اسلام‌آباد غرب به سمت گیلانغرب مستقر شدیم. بعد از آن هم کم‌کم به‌عنوان مسئول جبهه جنوبی اسلام‌آباد غرب به گیلانغرب در کنار سردار حمیدی‌نیا حضور پیدا کردیم.

در آن زمان قرارگاه نجف اشرف نیروی زمینی سپاه سه قرارگاه داشت؛ قرارگاه نجف یک، قرارگاه نجف دو در مریوان و نجف سه در اسلام‌آباد غرب که فرمانده قرارگاه نجف سه سردار حمیدی‌نیا بود که مشهدی بود و ما هم در کنار ایشان بودیم و از روز دوم عملیات یعنی چهارم مرداد با نیروهای ارتشی و تعدادی از دوستان لشکر ۸۱ زرهی کرمانشاه در آن منطقه حضور داشتیم و منطقه را برای ورود منافقان سد کردیم اما در نهایت منافقان توانستند به شهر ورود کنند و در این مدت یکی دو بار در کنار بیمارستان اسلام‌آباد غرب و کارخانه قند درگیری تن به تن با منافقان داشتیم.

در روز پنجم مرداد با وجود تخریب شهر و صدمات وارده به شهر از سوی منافقان تا شهرستان سرپل‌ذهاب آنها را تعقیب کردیم. بعد هم یگان ویژه بعدی از جبهه جنوبی وارد شد، چون تا آن زمان درگیری در جبهه شرقی و‌ منطقه فرودگاه و لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله بود. در منطقه شمالی که ورودی آن از منطقه حسن‌آباد و تنگه چارزبر بود دشمن را محاصره و تیپ قائم و لشکر روح‌الله و خود سردار شهید شوشتری که فرمانده قرارگاه نجف اشرف بود مستقر بودند اما در منطقه جنوبی و  در منطقه‌ای که اسلام‌آباد به گیلانغرب و منطقه کارخانه قند نیز یگان ‌ما حضور داشت.

براساس اسناد و روایات موجود منافقان در راه تجاوز خود به ایران اسلامی جنایات بیشماری انجام دادند. شما در زمان مقابله با این گروه تروریستی شاهد وقوع اینگونه جنایات بودید؟

کیانی: متاسفانه منافقان تعدادی از بیماران را که در بیمارستان اسلام‌آباد غرب جا مانده بودند به شهادت رساندند، اما در میدان امام خمینی(ره) شهر اسلام‌آباد غرب ما مواجه شدیم با تعدادی از مردم محلی و بومی شهر که متوجه شدیم به‌دلیل عدم همکاری با منافقان آنها را اعدام کرده بودند اما در منطقه کارخانه قند حضور منافقان را در خانه‌های مردم دیدیم و با تعدادی از دوستان آن‌ منطقه را از وجود منافقان پاکسازی کردیم.

منافقان هر جایی که می‌رفتند و دسترسی پیدا می‌کردند اگر از مردم همکاری نمی‌دیدند به‌ویژه از روز دوم به بعد این جنایتها را به بار می‌آوردند و مردم را به شهادت می‌رساندند. اما با لطف خدا و همکاری و همدلی مردم به خصوص در منطقه اسلام‌آباد غرب به سمت کرند غرب و از کرند غرب به سمت سرپل‌ذهاب تمام نقشه‌های شوم دشمنان خنثی شد. بسیاری از مردم اهل‌ حق منطقه توسط منافقان مجروح شدند و در منطقه ازگله و باوویسی نیز برداران اهل سنت خوش درخشیده و یک تجمع بسیار زیبا از حضور همگانی همه طوایف و اقوام مذهبی وجود داشت که به لطف خدا شاهد یک پیروزی بزرگ در منطقه بودیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.