قدس آنلاین-سیامک محسنی:به گفته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل طی پنج سال گذشته تعداد آوارگانی که به اجبار از خانه یا وطن خود دور شده‌اند، به بیش از43 میلیون نفر در سراسر جهان رسیده است. در این وضعیت، کمک رسانی بسیار دشوار است.

تعداد آوارگان به بیش از 43 میلیون نفر رسیده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قدس آنلاین «آنتونیو گوترش» کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در مصاحبه ای مسائلی را که تعداد روز افزونی از پناه جویان با آن درگیر هستند، مطرح کرده است.وی همچنین بحران جهانی مالی را عاملی مخرب در روند کمک رسانی به پناهجویان در سراسر جهان میداند.
آیا رقم دقیقی از تعداد پناهجویان در جهان وجود دارد؟این رقم چه چیزی را نشان می‌دهد؟

طی پنج سال گذشته، تعداد پناهجویان در سراسر جهان، از مرز43 میلیون نفرگذشته است.به نظرم دو عامل دخیل هستند. از ابتدای سال ۲۰۱۱، در ساحل عاج، لیبی، یمن، و شاخ آفریقا- سومالی- و اخیرا هم در سودان جنوبی و مالی بحرانهای متعددی وجود داشته‌اند. از طرف دیگر، مشکلات پیشین همچنان در افغانستان، سومالی و در جمهوری دموکراتیک کونگو پا برجا هستند.
هفتاد درصد پناهندگان در سراسر جهان در پنج سال گذشته، همین وضعیت را داشته‌اند.
در این میان تاثیر نابسامانی‌های اقتصادی در سراسر جهان، چه بوده است؟
بحران جهانی مالی تاثیر دو سویه داشته است: از یک سو باعث کاهش میزان کمک‌های بشر دوستانه به افراد نیازمند شده است. از سوی دیگر با ایجاد ناثباتی، درگیری را در مکانهای مختلف افزوده‌است. در واقع یک ارتباط کاملاً شفاف میان این دو وجود دارد. قیمت مواد غذایی افزایش یافته و شرایط اجتماعی در سطح شهری بی‌ثبات است.
هر چه درخواست کمک بیشترمی شود، منابع مالی کمتری وجود دارد. شما در «کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد» چگونه با این مسئله برخورد می کنید؟
در حال حاضر شرایط آوارگان در سه کشور وخیم است: سوریه، سودان جنوبی و مالی. این امر ما را وا می‌دارد تا گروه‌های بیشتری را برای کمک رسانی به پناهجویان مستقر کنیم و برای بهبود اوضاع از سایر سازمان‌ها و منابع مالی نیز کمک بگیریم. برای پاسخ به همه این درخواست‌ها، در شرایط به غایت سختی هستیم. می توان گفت که شاهد رنج بشری درابعادی فوق العاده هستیم.
بطور مشخص کدام کشور بیشترین تعداد پناه جویان را دارد؟
هم اکنون مشکلات بیشتری درکشور مالی داریم. تعداد پناه جویان در آنجا دوبرابر سایر کشور ها است.
وضعیت پناهندگان در کشور های آفریقایی چگونه است؟
من تنها به چهار مورد اشاره می‌کنم: سودان، سومالی، جمهوری دموکراتیک کنگو و مالی.حدود ۱۹۰ هزار تن از پناه جویان سودان در سودان جنوبی و اتیوپی هستند. یک میلیون آواره از سومالی به کِنیا، جیبوتی، اتیوپی و یمن گریخته‌اند. درشرق جمهوری دموکراتیک کنگو شدید‌ترین خشونتها عیله حقوق بشر رخ می‌دهد؛ وضعیت زنان و تجاوز حاکی از شرایط هولناکی است که بر آنجا حاکم است. چهارمین کشور مالی است. نگاهی به آنچه در شمال مالی رخ می‌دهد، بیاندازید. شورشی را می‌بیند که در آن ارتش ونیروهای مسلح شمال لیبی، نیروهای سکولار محلی و مسلمانهای افراطی در آن درگیر هستند. معتقدم این خطر وجود دارد که این جنجال‌ها و بحرانها از لیبی تا نیجریه، از موریتانی تا سومالی هم وجود داشته باشند. در آن صورت اثری که بر روی صلح جهانی و امنیت خواهد داشت، اسف بار خواهد بود.
آیا هیچ منطقۀ خاصی وجود دارد که در آن شرایط پناهندگان در حال بهبود باشد؟
در حال حاضر نسبت به میانمار امیدواریم.
اصلیترین عامل شتاب ‌گرفتن روند افزایش پناهجویان را چه میدانید؟
در حقیقت روز به روز با چالش‌های جدیدی رو به رو می‌شویم. در این میان شاید تغییرات اقلیمی اصلیترین عامل شتاب ‌گرفتن روند افزایش پناهجویان است. با نابود شدن محیط ‌زیست، شرایط برای تداوم حیات انسان مهیا نیست. تغییرات اقلیمی باعث جنگ و ناامنی نیز می‌شوند که مردم را وادار به فرار می‌کند.
منبع:شبکه یورونیوز

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.