مشهدالرضا، پایتخت معنوی میلیون‌ها ایرانی است که در سراسر این مرز و بوم زندگی می‌کنند، اما در این بین زنان و مردان بسیاری وجود دارند که دلشان برای زیارت امام مهربانی‌ها می‌تپد، ولی مشکلات مالی یا کهولت سن مانع از آن شده است که بتوانند به زیارت بیایند. در آستان قدس رضوی دو معاونت امداد مستضعفان و معاونت اماکن متبرکه و امور زائران در قالب طرح‌های...

که تو حج فقرایی...

مشهدالرضا، پایتخت معنوی میلیون‌ها ایرانی است که در سراسر این مرز و بوم زندگی می‌کنند، اما در این بین زنان و مردان بسیاری وجود دارند که دلشان برای زیارت امام مهربانی‌ها می‌تپد، ولی مشکلات مالی یا کهولت سن مانع از آن شده است که بتوانند به زیارت بیایند. در آستان قدس رضوی دو معاونت امداد مستضعفان و معاونت اماکن متبرکه و امور زائران در قالب طرح‌های «مهر درخشان رضوی» و «یا معین الضعفا» شرایط تشرف زائران نیازمند، محروم و سالخوره را از سراسر ایران اسلامی فراهم کرده و چشم انداز این نهاد آن است که در آینده نزدیک هیچ زائری در کشور وجود نداشته باشد که به سبب فقر مالی از زیارت حضرت رضا(ع) محروم شود.

یا معین الضعفا

افراد بسیاری در شهر مشهد یا شهرهای مجاور قرار دارند که به خاطر فقر مالی و کهولت سن امکان تشرف به حرم مطهر رضوی برایشان فراهم نیست، از این رو آستان قدس رضوی در قالب طرح «یا معین الضعفا» که از اواخر دهه ۶۰ با تشرف ۱۵ سالمند مشهدی در هفته شروع شد، اکنون به طور میانگین در هفته ۷۶۰ زائر از اقشار آسیب پذیر جامعه همچون مددجویان شهرستانی کمیته امداد و بهزیستی، دانش آموزان یتیم، بیماران خاص و سالمندان را که از سوی رابطان در محله‌های شهر مشهد و روستاهای استان‌های خراسان شناسایی شده‌اند، به میهمانی آقا می‌آورند.

از دریچه آمار

سال گذشته، ۳۵ هزار و ۴۱۳ نفر در قالب طرح «یا معین الضعفا» به حرم مطهر رضوی مشرف شدند که از این شمار ۴۱۶۱ نفر را نیازمندان و محرومان و سالمندان ۹۳ روستای استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و ۳۱ هزار و ۵۲۵ زائر دیگر را سالمندان، بیماران، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهریستی از مناطق محروم شهر مشهد تشکیل داده‌اند که در قالب طرح «معین الضعفا» به پابوسی حضرت رضا(ع) مشرف شدند.

هر روز به آستان بوسی می‌آیند

هر هفته ۱۶۰ نفر از سالمندان و نیازمندان حاشیه شهر مشهد در روزهای یکشنبه و چهارشنبه، ۱۰۰ نفر از اهالی روستاهای مجاور شهر مشهد که در فاصله کمتر از ۱۵۰ کیلومتر هستند، در روزهای شنبه و دوشنبه، ۴۰۰ نفر از مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی و بیماران خاص در روز سه شنبه و۱۰۰ نفر از سالمندان، محرومان، کم‌توانان روستاهای استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند.

اسکان زائران در موقوفه آصف

افرادی که در قالب اردوهای دو روزه از روستاهای استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی به مشهد مشرف می‌شوند، در میهمان پذیر «حاج عباس خان آصف» که برای زائران محروم و در راه مانده وقف شده است، اسکان داده می‌شوند. در بخشی از متن این وقفنامه آمده است: «... منزل مزبور برای مسافرخانه و استراحتگاه زوار حضرت رضا(ع) می‌باشد، در درجه اول زوار اهل دزفول و در صورت نبودن آن‌ها سایر زوار اجازه سکونت داده می‌شود.»

در سطح شهر مشهد ۲۵۰ رابط به عنوان خادمیار افرادی‌که به دلایل گوناگون مانند ناتوانی در حرکت و کهولت سن امکان تشرف به حرم مطهر رضوی را ندارند شناسایی کرده و این دسته از زائران را به واحد امداد زائران معرفی می‌کنندتشرف‌های ویژه

در اﯾﺎم ﻣﻨﺎﺳﺒﺖﻫﺎی وﯾﮋه و ﺧﺎﺻﻰ ﻣﺎﻧﻨﺪ دﻫﻪ ﮐﺮاﻣﺖ رضوی، دﻫﻪ آﺧﺮ ﻣﺎه ﺻﻔﺮ، ﺑﺮﺧﻰ اﻋﯿﺎد و ﻣﻨﺎﺳﺒﺖﻫﺎی ﻣﺬﻫﺒﻰ و دﯾﻨﻰ و... شمار زائرانی که در قالب طرح «یا معین الضعفا» به حرم مطهر مشرف می‌شوند افزایش می‌یابد که از جمله این گروه‌های زیارتی می‌توان به جانبازان، معلولان ذهنی حرکتی، بیماران خاص، نابینایان و ناشنوایان و... اشاره کرد.

خدمیاران معین الضعفا

در سطح شهر مشهد ۲۵۰ رابط به عنوان خادمیار افرادی‌که به دلایل گوناگون مانند ناتوانی در حرکت و کهولت سن امکان تشرف به حرم مطهر رضوی را ندارند شناسایی کرده و این دسته از زائران را به واحد امداد زائران معرفی می‌کنند.

چگونه به پابوس می‌آیند

با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سرویس‌های رفت و آمد آستان قدس رضوی به محل سکونت افراد ناتوان اعزام می‌شوند و پس از تجمیع افراد، خودروها به سمت حرم مطهر رضوی حرکت می‌کنند و از باب‌السلام با ذکر سلام و توسل وارد حرم مطهر شده و سپس با صندلی‌های چرخدار که توسط خدام هدایت می‌شوند، برای زیارت به پشت پنجره فولاد صحن انقلاب اسلامی می‌روند و پس از آن برای خواندن زیارت و اهدای بسته‌های فرهنگی و متبرک شامل گل خشک فوق ضریح، نبات و نمک متبرک به رواق دارالکرامه هدایت می‌شوند.

میهمان میهمانخانه

تمام زائرانی که در قالب اردوهای طرح «یا معین الضعفا» به حرم مطهر می‌آیند، میهمان خوان با برکت حضرت رضا(ع) می‌شوند.

با پشتوانه نیک اندیشان

آستان قدس رضوی با پشتیبانی ۲۱ موقوفه، خدمات امدادی و تسهیلاتی همچون اعزام زائر در راه مانده، هزینه سوخت خودرو، اهدای لباس، استحمام، تشرف زائران محروم و ناتوان و ارائه خدمات درمانی برای زائران که برای زیارت حرم امام رئوف دچار مشکل هستند را برعهده دارد.

امیر جلال الدین سید محمد در وقفنامه خود آورده است: همه ساله درآمد رقبات، برای زائران حرم و زائران در راه مانده صرف شود. میر علیمردان خان نیز گفته است: موقوفاتش پس از کسر مخارج لازم و دیگر مصارف، جهت زائران در راه مانده که نیاز به لباس و کفش و هزینه بازگشت به وطن دارند، هزینه شود.

با واقفان

واقفانی همچون آصف الدوله، ابوالفتح علی الحسینی، امیرحسین خان نظام الدوله، حاج عباس خان آصف، حسنعلی لطفی گنابادی، سید لطیف شاه حسینی، صفی قلی خان، عبدالله مستوفی پیرزاده، سردار محمد علم خان، امیر جلال الدین سید محمد، میر علیمردان خان، میرزا عبدالرسول، علی اکبر تحویلدار، محمد شاهکوهی، محمد علی فرزند محراب بیگ، محمدعلی فرزند محمد شریف شهر بابکی، مهدیقلی بیک میر آخورباشی، میرزاسعید خان مؤتمن الملک و حکم شرعی مزرعه بروره در طول دوران‌های مختلف، دارایی‌های خود را برای خدمت رسانی به زائران وقف کرده‌اند و امروز به برکت این موقوفات خدمات امدادی بسیاری به زائران حرم رضوی ارائه می‌شود.

تمام هموطنانی که بالای ۴۰ سال دارند و به خاطر مشکلات مالی تاکنون نتوانسته‌اند به زیارت حضرت رضا(ع) مشرف شوند یا از آخرین سفر آن‌ها ۱۰ سال گذشته باشد، می‌توانند با مراجعه به دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان‌های مختلف، بسیج مستضعفین، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سپاه پاسداران و مراکز خیریه معتبر به مشهدالرضا(ع) مشرف شوند

مهر درخشان

اگر سری به روستاها و شهرهای مختلف کشور بزنیم، کم نیستند افرادی که سن و سالی از آن‌ها گذشته، ولی تاکنون به زیارت حضرت رضا(ع) نیامده‌اند و اگر هم آمده‌اند در سال‌های بسیار دور بوده و فقر و محدودیت‌های مالی مانع از آن شده تا بتوانند به زیارت بیایند، چه بسا سالیانی دلخوش به پوستری از ضریح امام رضا(ع) بر روی طاقچه خانه‌شان هستند.

از این‌رو آستان قدس رضوی در قالب طرح «مهر درخشان» با همکاری نهادهای امداد رسان مانند کمیته امداد، بهزیستی، بسیج مستضعفین، سپاه پاسداران و خیریه‌های معتبر مردم نهاد، این افراد را شناسایی می‌کند و این زائران به مدت سه روز در مشهد میهمان آستان مقدس حضرت رضا(ع) هستند.

زیارت اولی ها

تمام هموطنانی که بالای ۴۰ سال دارند و به خاطر مشکلات مالی تاکنون نتوانسته‌اند به زیارت حضرت رضا(ع) مشرف شوند یا از آخرین سفر آن‌ها ۱۰ سال گذشته باشد، می‌توانند با مراجعه به دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان‌های مختلف، بسیج مستضعفین، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سپاه پاسداران و مراکز خیریه معتبر به مشهدالرضا(ع) مشرف شوند.

میهمانان مهر درخشان رضوی

مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، بسیجیان مستضعف سراسر کشور، ایتام و خانواده‌های تحت پوشش دارالایتام‌ها، طلاب و دانشجویان محروم، طلاب خارجی جامعة المصطفی العالمیه، کودکان سرطانی، بهبودیافتگان اعتیاد، انجمن بیماری‌های خاص، افراد تحت پوشش بهزیستی، خیریه‌ها و مؤسسات توانبخشی، زائران پاکستانی و افغانستانی، خانواده شهدای مدافع حرم و... گروه هایی هستند که در قالب طرح «مهر درخشان» به زیارت حضرت رضا(ع) مشرف شده‌اند.

خدمتی در شأن زائر

از سوی معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی، زائران زیارت اولی طرح «مهر درخشان» در مدت اقامت در مشهد علاوه بر تأمین اسکان رایگان و تغذیه کامل زائران در یک دوره سه روزه، یک وعده در میهمانسرای حضرت پذیرایی می‌شوند و در پایان سفر نیز بسته‌های فرهنگی و متبرک به آن‌ها اهدا می‌شود.

به روایت آمار

با تأکید رهبر معظم انقلاب در منشور هفت گانه ابلاغی به حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر خدمت رسانی به محرومان و مستضعفان، در سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار زائر در قالب ۱۴۰۰ کاروان زیارتی «مهر درخشان» از ۲۶۶ شهر از ۳۱ استان کشور و ۱۰ هزار زائر غیر ایرانی به مشهد الرضا (ع) مشرف شدند که ۲۰۶ هزار نفر از این زائران را بانوان و بقیه را آقایان تشکیل داده‌اند.

با عنایت حضرت رضا(ع) و تلاش مدیران آستان قدس رضوی، در آینده نزدیک هیچ فرد ایرانی به خاطر مشکلات مالی از زیارت حرم مطهر رضوی محروم نخواهد ماند ...

معنویت و زیارت

برای زائران زیارت اولی در دوره سه روزه اقامت در مشهد، یک نوبت برنامه فرهنگی معرفتی شامل سخنرانی، مراسم ادعیه، ذکر توسل، مداحی و مرثیه‌سرایی در رواق دارالهدایه حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار می‌شود، همچنین برنامه زیارت وداع با حضرت رضا(ع) نیز در روز آخر سفر اجرا می‌شود.

سوغات زیارت

در روایات معصومین(ع) توصیه شده است، زمانی که که به سفر می‌روید برای اطرافیان و دوستان سوغات ببرید، از این رو بسته‌های سوغات زیارت شامل نمک متبرک حرم مطهر، پارچه سبز متبرک بارگاه امام رضا(ع)، عکس و تصاویر حرم مطهر رضوی و... به همه زیارت اولی‌های طرح «مهر درخشان» اهدا می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.