مشهد- بنابر گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد به دلایلی از جمله ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، اکثر کارگاه‌های ساخت طلا تعطیل و یا با کمترین ظرفیت مشغول به کارند و از ۳۶۰ کارگاه ساخت طلا در مشهد ۱۶۰ واحد طی چهار سال اخیر به طور کامل تعطیل و تنها ۲۰۰ واحد فعال است.

کارگاه‌های ساخت طلا در مشهد تخته شدند

قدس آنلاین-گروه استان ها-فاطمه معتمدی: رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد در خصوص وضعیت بازار خرید و فروش طلا در این کلانشهر اظهار داشت: هر چند بازار بعد از تعطیلات نوروز در کسادی مطلق قرار داشت و راکد بود اما پس از ماه رمضان به خاطر برپایی مجالس عروسی وضعیت فروش نسبتاً خوب است و همه اعضا تقریباً راضی هستند.

باقر معبودی نژاد در خصوص دلایل روند صعودی قیمت طلا و پیش بینی ادامه این وضعیت افزود: در بازار جهانی طی ۱۰ روز اخیر طلا در هر انس ۵۰ دلار افزایش یافت و همین مسئله در گران شدن طلا در بازار داخلی تأثیرگذار بوده است، البته بعید به نظر می‌رسد افزایش قیمتی طلا ادامه دار باشد، بنابراین پیش بینی می‌شود در همین حدود قیمت فعلی باقی بماند.

تقلب در سکه‌های پارسیان

وی درباره ممنوعیت خرید و فروش سکه پارسیان تصریح کرد:خرید و فروش سکه پارسیان ممنوع نیست اما باید توجه داشت که احتمال تقلب در آن زمانی زیاد شده بود، بنابراین این مسئله کاهش خرید و فروش سکه پارسیان را به دنبال داشت.

وی با بیان اینکه سکه پارسیان توسط کارخانه‌ای در اصفهان تولید و وکیوم می‌شود، گفت: به دنبال انجام تقلب توسط برخی افراد سود جو در سکه‌های پارسیان کارخانه یاد شده به دنبال راهکاری جهت افزایش ضریب امنیت و هلوگرام سکه پارسیان بود که اخیراً به این راهکار دست یافته است، بنابراین بزودی شاهد ورود سکه‌های پارسیان که امکان تقلب در آن وجود ندارد، همراه با ضریب امنیتی بالا در بازار خواهیم بود.

وی گفت:سکه‌های پارسیان یاد شده به احتمال قوی شهریور ماه وارد بازار می‌شود.

معبودی نژاد در خصوص طلای تقلبی از جمله فروش طلا با عیار کمتر به جای عیار ۱۸ در بازار خاطرنشان کرد: طلای تقلبی وجود ندارد با این توضیح که هر فروشنده‌ای موظف است طلا را با همان عیاری که به خریدار فروخته و فاکتور صادر کرده است در صورت تمایل مشتری از وی خریداری کند.

وی ادامه داد:تنها مورد از طلای تقبلی به پرونده‌ای در سال گذشته مربوط می‌شد که واحد طلافروشی دارای مجوز حدود ۲۰ تا ۳۰ سرویس بدلی را به وزن ۳۰۰ گرم به عنوان طلا فروخته بود که با شکایت شاکیان این فرد دستگیرو حق و حقوق شاکیان بازگردانده شد. غیر از این پرونده در مشهد مورد دیگری در خصوص طلای تقلبی وجود نداشته است.

ممنوعیت خرید و فروش مصنوعات طلای خارجی

 رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد درباره طلای خارجی در بازار تصریح کرد:در بازار طلای مشهد بین ۵ تا ۱۰ درصد مصنوعات طلای خارجی از کشورهایی مانند ترکیه و امارات وجود دارد که عمدتاً به سفارش مشتری وارد می‌شود.
معبودی نژاد با تأکید بر اینکه طلای خارجی عمدتاً به صورت قاچاق وارد می‌شود، گفت: واحدهای طلا فروشی حق خرید و فروش مصنوعات طلای خارجی را ندارند و در صورت مشاهده مصادره می‌شود، البته باید توجه داشت تا حد پنج درصد آن هم برای الگو برداری و طراحی مدل‌های جدید مشکلی ندارد.

وی ادامه داد:این بخش از طلای وارداتی برای رقابت سازندگان داخلی طلا با تولیدات خارجی لازم است و اگر نباشد امکان رقابت وجود ندارد.

وی در بخش دیگر به تعطیلی برخی کارگاه‌های ساخت طلا در مشهد اشاره کرد وگفت:به دلایلی از جمله ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، اکثر کارگاه‌های ساخت طلا تعطیل و یا با کمترین ظرفیت مشغول به کارند.

معبودی نژاد گفت:از ۳۶۰ کارگاه ساخت طلا در مشهد ۱۶۰ واحد طی چهار سال اخیر به طور کامل تعطیل و تنها ۲۰۰ واحد فعال هستند.

تعطیلی ۶۰ درصدی

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد کارگاهای ساخت طلای مشهد تعطیل است،گفت:در صورتی که لایحه کاهش مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به ۳ درصد برای طلا در مجلس به تصویب برسد در کنار اینکه مردم به عنوان مصرف کننده نهایی مالیات کمتری خواهند پرداخت، می‌توان شاهد احیای کارگاه‌های ساخت طلا بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.