سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به ارسال گزارش و مستندات مربوط به چگونگی پدید آمدن فاجعه منا و مسجدالحرام برای وزیر حج عربستان گفت: تمامی مستندات برای طرح و تصمیم‌گیری در کمیته مربوطه ارسال شده است.

ارسال مستندات فاجعه منا برای وزیر حج عربستان

به گزارش قدس آنلاین،   حجت الاسلام‌والمسلمین سید علی قاضی عسکر امروز در دیدار کارگزاران حج با رهبرمعظم انقلاب ضمن ارائه گزارش عملکرد درباره فعالیتهای انجام گرفته اظهار کرد: پس از حوادث جانکاه و دردناک حج ۹۴، که جمعی از حجاج کشورمان در دو حادثه مسجدالحرام و منا به شهادت رسیدند، ملت شهید پرور ایران اسلامی، داغدار و قلوبشان جریحه‌دار شد.

وی ادامه داد: از آن زمان تاکنون، همواره در چند جبهه پیگیر امور مربوط به شهدای آن دو حادثه بزرگ بوده‌ایم، از یکسو با همکاری و همراهیِ بنیاد شهید و امور ایثارگران، تمامی خانواده‌های محترم، تحت پوشش کامل بنیاد قرار گرفتند و از سوی دیگر نسبت به تهیه گزارش و مستندات مربوط به چگونگی پدید آمدن این دو حادثه، جمع‌آوری مدارک، تصاویر، فیلم‌ها و مصاحبه با شهود و چگونگی پیگیری حقوقی و بین‌المللی اقدام، و دلایل و مستندات خود را تدوین و برای وزیر حج کشور عربستان نیز ارسال کردیم تا در کمیته مربوطه مطرح و تصمیم نهایی اتخاذ شود.

سرپرست حجاج ایرانی تاکید کرد: همچنین مبانی فقهیِ مشترک میان شیعه و سنی، مبنی بر لزوم پرداخت دیه و غرامت به بازماندگان محترم شهدا، همچون قاعدة قتیل الزحام، به‌صورت استدلالی تهیه و در اختیار کشور میزبان قرار گرفت.

حجت الاسلام‌والمسلمین  قاضی عسکر ادامه داد: علاوه بر برنامه‌های ذکر شده، برای پیگیری حقوقی، وکیلی از خود عربستان انتخاب شد تا به وکالت از سوی جمهوری اسلامی ایران در محاکم آن‌ کشور امور را پیگیری‌ کند و به فضل پروردگار در موسم حج ۹۶ نیز تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری‌ها را ادامه خواهیم داد، البته متأسفانه تا این تاریخ هنوز گزارش نهایی منتشر نشده و دیه و غرامت نیز به بازماندگان پرداخت نشده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد:  پس از حوادث حج سال ۹۴، متأسفانه به جای پرداختن به موضوع اصلی و پدید آورندگان این حوادث، عده‌ای فرصت طلب در خارج کشور و جمعی نیز در داخل، اصل فریضه عبادی سیاسی حج را زیر سئوال برده و فضای سنگینی را علیه کسانی که سالهای متمادی، در انتظار انجام تکلیف الهی بودند به‌وجود آوردند و چیزی نمانده بود تا حج و حج‌گزاری را به عنوان یک عمل ضد ارزشی در جامعه معرفی کنند اما به فضل پروردگار و با عنایات حضرتعالی، و حمایت‌های مراجع عظام تقلید، شورایعالی امنیت ملی و هوشیاری مردم شریف ایران اسلامی، و با ثبت نام ۸۶ هزار ۵۰۰ نفر در کاروانها، این توطئه خنثی شد و هم اکنون نیز تعداد زیادی به‌صورت رزرو ثبت نام کرده و ملتمسانه خواستار اعزام به حرمین‌شریفین‌ هستند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به شعار حج امسال اشاره کرد و گفت: با توجه به مسائل و رخ‌دادهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی شعار حج امسال را«حج، معنویت، اقتدار ملی و همبستگی اسلامی» انتخاب کردیم، تا با حفظ و حراست از عزت، کرامت و امنیت حجاج ایرانی، حج سالجاری را برگزار و با اعلام همبستگی با امت اسلامی، به فضل پروردگارحجی مطلوب، همراه با موفقیت و سربلندی را برگزار کنیم.

حجت الاسلام‌والمسلمین قاضی عسکر همچنین خاطرنشان کرد: سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در سال ۹۵ تمامی تلاش خود را برای اعزام حجاج به حرمین شریفین انجام دادند، اما به دلیل عدم تحقق شرایط جمهوری اسلامی، متأسفانه حج سال ۹۵ تعطیل و مردم عزیز کشورمان از رفتن به حج محروم شدند.

وی تاکید کرد: بنده مکرر اعلام کرده‌ام که جمهوری ‌اسلامی ‌ایران هرگز به دنبال تعطیلی حج نبوده و اگر آنان شرایط ما را می‌پذیرفتند حج سال گذشته نیز برگزار می‌شد اما در سال‌ جاری پس ‌از چند دور مذاکره‌ و گفت‌وگو و پذیرش خواسته‌های جمهوری‌اسلامی‌ایران زمینه برای انجام حج فراهم شد و همکاران ما و دیگر ارگانها و نهادهای مرتبط، با هماهنگی و تلاش شبانه‌روزی و با کمی فرصت، زمینه را برای اعزام حجاج کشورمان فراهم کردند؛ هم‌اکنون نیز گروههای پیش رو درمکه و مدینه مستقر شده و اولین پرواز زائران نیز امروز به فضل پروردگار از بندرعباس انجام خواهد شد.

سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: در راستای افزایش سطح معلومات حجاج عزیز و ارتقاء سطح بهره‌وری در کاروانهای‌ حج، امسال ‌اهتمام‌ ویژه‌ای ‌نسبت‌ به ‌آموزش ‌حجاج ‌وکارگزاران ‌صورت ‌گرفته و ما از ماه مبارک ‌رمضان در ۱۳ استان ‌جلسات‌ متمرکز آموزشی اسرار و معارف ‌حج را برگزار کردیم؛ برای بانوان حج‌گزار در ۲۸ استان جلسات مستقل تشکیل شد.

حجت الاسلام‌والمسلمین قاضی عسکر افزود: برای روحانیون، معین‌ها و معینه‌ها، مدیران‌ کاروانها و مدیران ثابت هتل‌ها و زائران نخبه هر کاروان، هریک به‌صورت جداگانه جلسات آموزشی توجیهی برگزار شد و برای هر یک از زائران نیز متناسب با سطح معلومات و مذهب آنان پنج بسته‌ فرهنگی تعریف و در سطح کشور توزیع شد.

وی ادامه داد: آموزش امداد و نجات نیز از کارهای جدیدی بود که در سال جاری به عوامل تأثیرگذار در کاروانها داده شد؛ علاوه بر اینها تشکیل جلسات آموزشی متمرکز در بسیاری از مراکز استانها و شهرهای بزرگ برگزار شد که فقط در تهران و در استادیوم آزادی حدود یازده ‌هزار نفر شرکت داشتند؛ این امکان نیز برای حجاج عزیز فراهم شد تا از طریق اینترنت از آموزش‌های مجازی بهره‌ بگیرند و در منزل خود از اساتید زبده استفاده کنند.

سرپرست حجاج ایرانی اظهار کرد:  پس از حج ۹۴ تاکنون با تلاش محققان و همکاران در پژوهشکده حج و زیارت چاپ تعداد ۱۰۴ جلد کتاب در موضوعات مختلف مرتبط با این حوزه، ۲۰ شماره از فصلنامه‌های میقات حج، فرهنگ زیارت، بینش و میقات الحج، ترجمه ۳۸ اثر به زبانهای انگلیسی، عربی، ترکی‌ استانبولی و اردو، آماده سازی جلدهای ۶ و ۷ دانشنامه حج و حرمین شریفین انجام و در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

حجت الاسلام‌والمسلمین قاضی عسکر تصریح کرد: حمایت علمی و مالی از ۲۲ پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا با موضوعات مرتبط با حج‌ و زیارت و برگزاری ۲۸ نشست علمی نیز از دیگر فعالیتهای پژوهشکده حج و زیارت بوده ‌است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.