رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه انتظار پرتاب ۲ ماهواره تا پایان سال وجود دارد، گفت: ‌ماهواره‌های "پیام، امیرکبیر و ظفر" در نوبت پرتاب قرار دارند.

‌ماهواره‌های "پیام، امیرکبیر و ظفر" در نوبت پرتاب قرار دارند/پرتاب ۲ ماهواره تا پایان سال

به گزارش قدس آنلاین، محسن بهرامی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تمامی فعالیت‌های فضایی جمهوری اسلامی ایران در پرتاب و به کارگیری ماهواره‌ها صلح‌آمیز است، اظهار داشت: یکی از برنامه‌ها مسابقه مکعب ایرانی بوده که هر دو سال یک بار و یا به صورت سالانه برگزار می‌شود.

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان این مسابقه بین گروه‌های دانشگاهی انجام شده و به پنج تیم رسیده است، افزود: امید است ساخت نخستین مکعب ایرانی بین آن‌ها تقسیم کار شود که وارد مرحله طراحی دقیق شدیم و پس از آن وارد مرحله ساخت و تامین قطعات می‌شویم.

بهرامی ضمن اشاره به انعقاد تفاهم نامه سازمان فضایی ایران با دانشگاه کاشان خاطرنشان کرد: پروژه عمده ما تامین و طراحی ساخت ماهواره است که در مورد تامین ماهواره مذاکرات مفصلی برای خرید ماهواره‌های سنجشی انجام دادیم و امیدواریم در دو تا سه ماه آینده به نتیجه برسد.

معاون وزیر ارتباطات ‌با بیان اینکه سابقه طولانی در سنجش از دور داریم به طوری که مرکزی در سال ۱۳۵۰ در ماهدشت کرج تاکنون فعال بوده است، تصریح کرد: بانک اطلاعات سنجشی و فضایی در حال شکل‌گیری است که در نوع خود بی‌نظیر بوده و این اطلاعات به صورت دیجیتال گردآوری می‌شود.

وی با بیان اینکه در ساخت ماهواره سنجشی ماهواره‌ها فعالیت دارند، ابراز داشت: دو تا سه ماهواره در حال ساخت داریم و ماهواره پیام و امیرکبیر از جمله آن‌هاست که کمتر از یک سال آینده آماده پرتاب می‌شود و ماهواره ظفر دانشگاه علم و صنعت نیز تا دو سال آینده به مرحله پرتاب می‌رسد.

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه ماهواره دوستی در نوبت پرتاب است، بیان کرد: این ماهواره‌ها از جمله ماهواره‌های سنجشی توصیه‌ای هستند که توسط تیم‌های دانشگاهی طراحی و ساخته شدند و برخی تصورات در این مورد غلط است.

معاون وزیر ارتباطات ‌از اقدامات صورت گرفته در جهت تامین ماهواره‌های مخابراتی خبر داد و تاکید کرد: برای ساخت ماهواره‌های مخابراتی داخلی اقداماتی صورت گرفته ‌به گونه‌ای که پژوهشگاه فضایی در وزارت مخابرات ماهواره ناهید را در دست اجرا دارند و آزمایش‌های نهایی آن در حال انجام است و طراحی مفهومی ماهواره ناهید ۲ نیز در حال انجام است.

بهرامی ماهواره‌های مخابراتی ایران مدار پایین است، گفت: پروژه‌های ما اصولا در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بوده ‌و نوع فعالیت‌هایی شبیه ماهواره مکعبی نیز آماده کردن نسل آینده برای آنکه بتوانند وارد چرخه توسعه فعالیت فضایی وارد شوند.

وی با بیان اینکه تمامی پرسنل واحد طراحی و ساخت از متخصصان داخلی تامین می‌شود و طبیعتا برخی قطعات را خریداری می‌کنیم، افزود: ماهواره‌های پارس از آن دست ماهواره‌هایی هستند که کمتر به آن‌ها پرداخته شده و این ماهواره با وجود آنکه طراحی داشت بین چند دانشگاه جداگانه به رقابت گذاشتیم و منتظر جواب هستیم و در قالب کنسرسیوم این دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه تا پایان سال انتظار پرتاب دو ماهواره را داریم، خاطرنشان کرد: همه برنامه‌ریزی پرتاب ماهواره بر عهده سازمان فضایی نیست و ارگان‌های مختلف در این مورد باید اظهار نظر کنند و جواب تمامی آزمایشات مثبت باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.