مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از آغاز تشکیل مجمع خیران فرهنگی کودک و نوجوان خبر داد و گفت: از ظرفیت خیران فرهنگی باید در شهرها و روستاهای مختلف کشور استفاده شود.

تشکیل مجمع خیران فرهنگی کودک و نوجوان در ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مرکزاطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، علیرضا حاجیان‌زاده در آیین آغاز به کارهم زمان ۳۱ کتابخانه سیار روستایی کانون در تهران افزود: کانون آمادگی دارد مجمع خیران فرهنگی کودک و نوجوان را تشکیل و علاقه‌مندان را به عضویت این مجمع درآورد تا در آینده شاهد یک مشارکت گسترده مردمی در امور فرهنگی کودکان و نوجوانان و یک حرکت مثبت و تاثیرگذار در تمام نقاط کشور باشیم.

وی ضمن قدردانی از نگاه فرهنگی مسئولان سازمان برنامه بودجه کشور و حمایت آن‌ها برای راه‌اندازی ۳۱ کتاب‌خانه سیار روستایی کانون در سراسر کشور افزود: این کتاب‌خانه‌ها علاوه بر امانت کتاب از امکانات فرهنگی دیگری از قبیل: نمایش فیلم، تئاتر عروسکی و دیگر فعالیت‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان نیز برخوردار است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به افزایش این کتاب‌خانه‌ها به ۱۶۹ مرکز در چهار سال گذشته ابراز داشت: در حال حاضر سیاست کانون بر توسعه‌ کتاب‌خانه‌های سیار روستایی قرار دارد و در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ کانون پیش‌بینی کرده‌ایم این کتاب‌خانه‌ها را به ۵۰۰ مرکز افزایش دهیم که به طور میانگین اگر هر کتاب‌خانه ۲۰ روستا را تحت پوشش قرار دهد کودکان و نوجوانان نزدیک به ۱۰هزار روستا یعنی یک سوم روستاهای دارای دست‌کم ۲۰ خانوار کشور از خدمات این امکان فرهنگی برخوردار خواهند شد.

وی با بیان این که یکی از محورهای اساسی فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب و کتاب‌خوانی است، یادآور شد: ما معتقدیم اگر در این حوزه خوب هدف‌گذاری صورت گیرد زیرساخت‌های فرهنگ وتمدن بالا در جامعه شکل می‌گیرد و جامعه متفکر و کتاب‌خوان جامعه‌ای قدرت‌مند خواهد بود که می‌تواند آینده کشور را درست رقم بزند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یادآور شد: در جامعه اندیشه‌ورز خلاقیت و سلامت روانی وجود خواهد داشت و در این فرآیند اگر بتوانیم کودکان و نوجوانان را به کتاب‌خوانی متصل کنیم شالوده‌ جامعه متفکر را پایه‌ریزی کرده‌ایم و می‌توانیم به آینده‌ی کشور امیدوارتر باشیم.

وی با اشاره به این‌که بچه‌های امروز فردای کشور را می‌سازند ادامه داد: در این میان مربیان متخصص و با انگیزه‌کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ۱۰۱۲ مرکز فرهنگی‌هنری ثابت، سیار و پستی این مجموعه‌ فرهنگی تمام تلاش خود را برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و ترغیب و تشویق بچه‌ها به مطالعه و لذت کشف حقایق به کار گرفته‌اند.

حاجیان‌زاده با بیان این‌که این جریان مهم در کانون شکل گرفته و با جدیت هرچه‌تمام‌تر دنبال می‌شود خاطرنشان کرد: با همین تحلیل که کتاب‌خوانی می‌تواند به رشد و پیشرفت جامعه کمک کند به سراغ روستاها و مناطق کم‌تر برخوردار، نقاط مرزی و عشایری کشور رفتیم و این بخش‌ها را در اولویت خدمت‌رسانی فرهنگی قرار دادیم.

وی  اظهار داشت: علاوه بر شاخص‌های پیشرفت و غنی‌سازی تمدن ایران اسلامی که با کتاب‌خوانی به دست می‌آید، مسایل و آسیب‌های اجتماعی دیگری نیز وجود دارد که با کتابخانی وفعالیت‌های فرهنگی در مناطق مرزی و حاشیه‌شهرها می‌توان آن‌ها را تا حدود زیادی کاهش داد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اضافه کرد: امنیت فرهنگی در گرو آگاهی و شناخت خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان است و کانون با حضور در روستاها و مناطق حاشیه‌ شهرها تلاش می‌کند این امنیت و سلامت فرهنگی را ایجاد کند.

وی مساله مهم دیگر در این حوزه را توجه به عدالت فرهنگی و ایجاد شرایط و فرصت برابر یادگیری دانست و گفت: اگر به دنبال جامعه‌ای اندیشمند و متفکر هستیم نمی‌توانیم تنها به شهرها بسنده کنیم چرا که در روستاها و مناطق دور افتاده کشور، بچه‌هایی هستند که بسیار مستعد ‌اند و باید شناسایی شوند و زمینه‌ی رشد آن‌ها فراهم‌ شود.

 مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارتباط میان مربیان کتاب‌خانه‌ها و کودکان و نوجوانان را از دیگر مباحث مهمی عنوان کرد که بسیار قابل توجه است و یادآور شد: به یقین هر کتابی که از سوی کودکان و نوجوانان روستایی خوانده می‌شود با کتابی که بچه‌هایی برخوردار از امکانات می‌خوانند، متفاوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.