وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به تشکیک در خودکفایی کشور در تولید گندم، خرید گندم از قاچاقچیان را بی اساس و شائبه برانگیز خواند.

وزارت جهاد کشاورزی خرید گندم از قاچاقچیان را بی اساس خواند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، این وزارتخانه تاکید کرد: خودکفایی کشور در تولید گندم، افتخار ملی و حاصل اجرای برنامه های افزایش بهره وری و مدیریت تولید بوده است.

بی توجهی و عدم استمرار اجرای برنامه افزایش تولید گندم و تکیه بر سیاست های نادرست نظیر توسعه سطح زیر کشت در دولت قبل، موجب از بین رفتن دستاورد خودکفایی گندم کشور در سال ۱۳۸۳ و منجر به وابستگی کشور و واردات ۱۱ میلیون تن گندم در سال های ۸۷ و ۸۸ و همچنین واردات ۱۲ میلیون تن گندم مورد نیاز برای نان مردم طی سال های ۸۹ تا ۹۲ شد.

این گزارش می افزاید:با آغاز به کار دولت تدبیر و امید و با طراحی و اجرای برنامه های افزایش بهره وری از طریق بکارگیری نهاده های با کیفیت نظیر بذور اصلاح شده،تامین کود و سم از منابع معتبر،توسعه کشت مکانیزه و همچنین تعیین قیمت مناسب برای خرید گندم کشاورزان،زمینه رشد کمی و کیفی تولید این محصول راهبردی ، فراهم و ضمن تامین امنیت غذایی در مسیر تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم «خودکفایی در تولید محصولات حیاتی» گام های موثری برداشته شد.

افزایش تولید و خودکفایی کشور در گندم بر خلاف سیاست های دولت قبل با کاهش ۳۵۰ هزارهکتاری سطح زیر کشت و همچنین تجهیز بیش از ۱۱۰ هزار هکتار از مزارع گندم به سامانه های نوین آبیاری و کاهش ۴۸۴ میلیون مترمکعبی آب (با هر هکتار آبیاری نوین ۴۴۰۰ مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی می شود) حاصل شده است.

این گزارش با اشاره به اعلام ممنوعیت واردات گندم از بهمن ماه سال ۱۳۹۴ و ورود حدود ۱.۴ میلیون تن گندم با مجوزهای از قبل صادر شده در سال ۹۵ تاکید کرده است:علاوه بر قطع واردات در سال جاری مجوز صادرات ۳ میلیون تن گندم صادر شده است بنابراین رسیدن به خودکفایی در گندم و نان مورد نیاز کشور اتفاق غیرممکنی نبوده بلکه با مدیریت بهینه، درایت و مدیریت صحیح بدست آمده است.

در ادامه این گزارش تاکید شده است: برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی دلالان از تفاوت قیمت خرید گندم داخل و خارجی،مقرر شده تا گندم مازاد کشاورزان بر اساس دستورالعمل های مربوطه و با شناسایی دقیق سطوح کشت، تولید مزارع و شناسنامه دار بودن عرضه گندم کشاورزان توسط مسئولان محلی و از طریق سامانه کنترلی انجام گیرد.

با توجه به این که مراکز تحویل گندم در مناطق تولید قرار دارند و عملا بین این مراکز خرید و مبادی ورودی گندم وارداتی ارتباط بر قرار نیست و همچنین از آنجایی گندم کالایی است که ماهیتا حمل و نقل آن قابل پنهان سازی نیست، ادعای شائبه برانگیز و بی اساس خرید گندم از قاچاقچیان کاملا مردود است.

این گزارش با تاکید بر اینکه گندم جزو محصولات کم آب بر محسوب شده و همزمانی دوره رشد این گیاه با نزولات پاییزه، زمستانه و بهاره سبب می گردد تا بخش قابل توجهی از رطوبت مورد نیاز از این طریق تامین شود،تصریح کرده است: رویکرد اتخاذ شده در طرح افزایش ضریب خوداتکایی گندم در ذیل طرح های اقتصاد مقاومتی، به نحوی است که در یک دوره ۱۰ ساله حدود ۱.۱ میلیون هکتار از سطح زیر کشت گندم آبی و دیم کشور کاهش یافته (۶۰۰ هزار هکتار از سطح گندم آبی و ۵۰۰ هزار هکتار از گندم دیم کاسته خواهد شد) و به دیگر محصولات مهم در تناوب زراعی از جمله گیاهان کم آب بر علوفه ای از خانواده بقولات، دانه های روغنی مانند کلزا و گلرنگ، چغندر پاییزه با نیاز آبی کم و یا آیش تخصیص می یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.