در اردیبهشت ماه سال ۹۳، یکی از پرطرفدارترین پیام رسان‌ها در بین مردم ایران یعنی وایبر، به طور رسمی از دسترس خارج شد و از آن پس امکان دسترسی به آن تنها با فیلترشکن‌ها ممکن بود.

همه چیز درباره سرورهای تلگرام

به گزارش قدس آنلاین، در اردیبهشت ماه سال ۹۳، یکی از پرطرفدارترین پیام رسان‌ها در بین مردم ایران یعنی وایبر، به طور رسمی از دسترس خارج شد و از آن پس امکان دسترسی به آن تنها با فیلترشکن‌ها ممکن بود.

چندین ماه پس از این اتفاق، کاربران ایرانی پیام رسان‌های رایگان، در جست و جوی یک پیام رسان با کاربردهای مشابه وایبر و شاید کمی بهتر از وایبر بودند تا به طور فراگیر از آن استفاده کنند و سرانجام پیام رسان تلگرام، گوی و میدان را میان کاربران ایرانی در دست گرفت.

پیام رسان تلگرام چیست؟

تلگرام، یک سرویس پیام‌رسان متن‌باز چند سکویی و مبتنی بر رایانش ابری است. کاربران تلگرام می‌توانند پیام‌ها، تصاویر، ویدیوها و اسنادی با فرمت‌های گوناگون خود ویرانگر و رمزنگاری‌ شده را تبادل کنند. تلگرام رسماً برای آندروید، ویندوزفون و IOS در دسترس است.

نرم افزار تلگرام افزون بر اینکه یک پیام رسان رایگان روی گوشی‌های هوشمند است، دارای امکاناتی از جمله ایجاد گروه، کانال و روبات برای کاربری‌های آموزشی، تجاری و اطلاع رسانی نیز هست و همین موضوع موجب تبدیل نسبی این نرم افزار به یک نرم افزار تعاملی همچون شبکه‌های اجتماعی شده است.

ماجرای انتقال سرورهای تلگرام چیست؟

چندی پیش، محمود واعظی، وزیر ارتباطات ایران اعلام کرد، پس از مذاکراتی موفق با مدیر تلگرام کار بزرگی انجام شده و تلگرام سرور خود را به ایران آورده و روی آن سی‌دی‌ان نصب کرده است و این موضوع برای کانال‌های پرطرفدار و کانال‌هایی که مراجعه زیادی دارند، بسیار مفید خواهد بود.

پس از سخنان آقای وزیر در خصوص انتقال سرور تلگرام به ایران، موجی از خبرهای گوناگون در خصوص انتقال سرور تلگرام به ایران راه افتاد و این موضوع به سرتیتر خبرهای داغ روز تبدیل شد.

پاول دوروف مدیر تلگرام، یکشنبه هشتم مرداد نسبت به گفته‌های آقای وزیر واکنش محکم و سرسختانه‌ای نشان داد و در پست توییتری و کانال تلگرام خود در این باره توضیحات مفصلی داد.

دوروف در این باره گفت: شاید منظور وزیر ارتباطات ایران از انتقال سرور به این کشور، انتقال سرور سی. ‌ دی. ‌ان باشد.

وی افزود: تلگرام در برخی کشورها مانند ایران، تمایلی برای داشتن سرور ندارد، بنابراین از شرکت‌های بین‌المللی، خدمات سرور سی. ‌دی. ‌ان اجاره می‌کند. با وجود چنین خدماتی، هیچ یک از اطلاعات ذخیره شده کاربران در این شبکه‌ها قابل دسترسی نیست.

مدیرعامل تلگرام همچنین گفت: سرور «سی. ‌دی. ‌ان» یا شبکه‌های توزیع محتوا که در کشورهایی مانند؛ ایران، هند، ترکیه، عراق و آرژانتین وجود دارد، شامل سرور تلگرام نمی‌شود و قابل رمزگشایی نیست.

پیش از این دوروف اعلام کرده بود، سرورهای تلگرام تنها در کشورهایی با شرایط خاص قرار خواهند گرفت و مناطقی با شرایط کنترلی مانند کشورهای نام برده، تنها می‌توانند از «سی. دی. ان» ‌های تلگرام برای افزایش تجربه کاربری استفاده کنند.

سرور «سی. دی. ان» چیست؟

«سی. دی. ان» ها، شبکه‌های تحویل محتوایی هستند و براساس تعریف اتحادیه بین المللی مخابرات، شامل هر گونه شبکه‌ای می‌شوند که برای تحویل محتوای دیجیتالی بهینه سازی شده است. معمولاً شبکه‌های تحویل محتوا دارای سرورهایی هستند که در نقاط مختلف مستقر می‌شوند و به صورت جغرافیایی توزیع شده‌اند.

شبکه تحویل محتوا با استفاده از خادم‌های توزیع شده و با توجه به موقعیت جغرافیایی از طریق نزدیک‌ترین سرور، محتوای مورد نظر کاربران را ارائه می‌دهد. این سرویس در افزایش سرعت تحویل محتوا و پهنای باند در وب سایت‌های با ترافیک بالا و وب سایت‌های جهانی بسیار تأثیرگذار است.

پاول دوروف در سخنان اخیر خود در این زمینه گفت: ما وارد هیچ توافق یا تفاهمی با دولت‌ها در این مورد نشده‌ایم. تنها هدف استفاده از سرورهای «سی. دی. ان» آن است که کیفیت اتصال در مناطق با تقاضای بالا، که تلگرام نمی‌تواند سرورهای خود را به آنجا منتقل کند، با روشی ایمن، افزایش یابد.

«سی. دی. ان» ‌ها و نقاط آن به تلگرام تعلق ندارد و همه ریسک آن به عهده شرکت ثالثی است که نقاط ذخیره سازی «سی. دی. ان» را در سراسر دنیا برای ما تأمین می‌کند. ما روی این سرورهای «سی. دی. ان» هیچ گونه سرمایه‌گذاری انجام نمی‌دهیم و تنها بابت ترافیک مصرفی برای انتقال موارد ذخیره شده از خوشه رایانه‌های اصلی خودمان به کاربر نهایی، هزینه پرداخت می‌کنیم، بنابراین اگر کشوری برای دستکاری سرورهای «سی. دی. ان» اقدام کند، تنها سبب کاهش کیفیت اتصال شهروندان خودش می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.