لازم است دولت ومرکز آمار اعلام کند که آمارهای اعلام شده در کجا تحقق یافته است و این سرمایه گذاری ها منجر به ایجاد کدام اشتغال در چه حوزه ها وزمینه هایی شده است. متاسفانه ظرفیت های اقتصادی اعم از دولتی وخصوصی بسیار محدود است و با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از بودجه دولت بودجه جاری دولت است نمی توان انتظار داشت که دراین سطح ومقیاس قابل توجه اشتغال ایجاد شده باشد از این رو به نظر بنده ایجاد یک میلیون شغل در سه ماهه اول سال جاری با واقعیت های اقتصادی ایران همخوانی ندارد.

آمارهای اعلام شده از سوی دولت گنگ و غیر قابل اعتماد است/ عملا هیچ  تغییری در جهت گیریها و نشانه ای برای تغییر در آن از سوی دولت وجود ندارد

اختصاصی قدس آنلاین- حسین راغفر اقتصاددان و  عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) با ابراز تعجب از گزارش مرکز آمار مبنی بر ایجاد یک میلیون شغل در سه ماه اول سال جاری به خبرنگار قدس آنلاین گفت: مسلما هیچ شواهدی دال براینکه چنین اتفاقی در کشور رخ داده باشد وجود ندارد. چنانچه با نگاهی به وضعیت صنعت کشور متوجه عدم صحیح بودن این آمارها می شویم چرا که در بخش صنایع کشور یا بخش حمل و نقل و ساختمان سازی که مهمترین حوزه در ایجاد اشتغال محسوب می شوند هیچ رونق و تحرکی ایجاد نشده که منجر به افزیش اشتغال شده باشد تا براساس آن بتوان به آمارهای ایجاد اشتغال اعتماد کرد.

راغفر در خصوص رکود حاکم بر صنایع کشور اظهار داشت: چگونه می توان در سه ماه اول سال ۹۶ یک میلیون شغل ایجاد کرد در حالیکه صنایع تولیدی؛ ساختمان سازی و سایر موارد کاملا در رکود هستند. آیا  وقتی  شاخص های اقتصادی رشد چشمگیری نداشته اند می توان مدعی شد در طول سه ماه یک میلیون شغل ایجاد شده است؟

وی با اشاره به گنگ بودن آمارهای اشتغال و عدم اعتماد به آن ها خاطر نشان کرد: هر چند مرکز آمار، ادعا کرده که در سه ماهه اول سال یک میلیون شغل ایجاد کرده است اما به هیچ وجه نمی توان به آمارهای اعلام شده دلخوش کرد چرا که متاسفانه عمده آمارهای اشتغال در ایران گنگ بوده و آمارهای اعلام شده درباره اشتغال به هیچ وجه با واقعیت های اقتصادی کشور تطابق ندارد از این رو به نظر می رسد لازم است دولت درخصوص آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار به صورت شفاف توضیح دهد که شغل های ایجاد شده در کدام حوزه ها بوده است؟ ضمن اینکه دستگاه ها ونهادهای دولتی و خصوصی که اشتغال آفرینی کرده اند باید به صورت شفاف آن را رسانه ای کنند تا بتوان به آمارهای ارائه شده اعتماد کرد.                                                             

این اقتصاددان درخصوص افزایش شاخص های اقتصادی مربوط به تولید نفت خام افزود: افزایش اشتغال به معنای رشد شاخص های اقتصادی است. هر چند همه پذیرفته اند که در برخی بخش ها رشد صورت گرفته است اما این رشد در بخش های سرمایه بری چون نفت و گاز بوده که نه تنها منجر به ایجاد اشتغال بیشتر نشده بلکه فقط با فروش  و افزایش تولید منجر به رشد اقتصادی شده است. در زمینه خودرو نیز باید گفت عموما ظرفیت های خالی که بخش هایی مانند خودرو نیز داشتند  به وسیله واردات پر شد، بنابراین حتی بخش خودرو نیز اشتغال زا نبوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) با اعلام تردید نسبت به آمار ایجاد یک میلیون شغل در سه ماهه اول سال جاری بیان داشت: متاسفانه علی رغم آمارهای عجیب ارائه شده باید گفت بسیاری از بخش های اقتصادی و صنعتی کشور همچنان با رکود مواجه است و  آنگونه که انتظار می رفت نتوانسته اند به رشد قابل قبولی دست یابند. یقینا بخش هایی چون صنایع و ساخت و ساز که اشتغال زیادی نیز در این دو بخش ایجاد می شود  کماکان با رکود عمیقی مواجه هستند بنابراین نمی توان انتظار داشت در چنین رکود عمیقی چنین رقم بزرگی در آمار اشتغال آفرینی کشور ایجاد شده باشد؛ از این رو بنده به عنوان یک کارشناس اقتصادی در این ارقام واعداد تردید دارم چرا که تا زمانی که مشخص نشود کدام یک از زیرساختهای لازم برای اشتغال زایی ایجاد شده مخاطب همچنان دراین آمارها تردید می کند.

 راغفر خاطرنشان کرد: متاسفانه دستگاه های آماری ونهادهای دولتی ذی ربط در خصوص آمارهای اعلام شده اطلاعات کافی وموثقی برای ارزیابی در اختیار مخاطب قرار نمی دهند، به همین دلیل به نظر می رسد ارائه چنین آمارهایی بدون پشتوانه که اتفاقا توسط نهادهای رسمی صورت می گیرد منجر به کاهش اعتماد عمومی جامعه به آمارهای داده شده از سوی دولت خواهد شد، به همین دلیل هم واکنش هایی که از سوی مردم و کارشناسان به این آمارها می شود بسیار به جا و منطقی است از این رو توصیه می شود دولت و نهادهای ذی ربط گزارشهای مبسوط و قانع کننده ای درخصوص موضوع ایجاد اشتغال با چنین ارقام عجیبی به مردم ارائه دهند!!

وی با بیان اینکه مردم شریک معجزه ایجاد اشتغال نبوده اند تصریح کرد: خوشبختانه اقتصاد کشور از ظرفیتهای خوبی برای اشتغال زایی برخوردار است اما اینکه دولت با توجه به رکود عمیقی که در آن به سر می بریم چنین آماری را برای سه ماهه اول سال که تقریبا بیست روز از ماه اول آن در تعطیلی بوده است را اعلام می کند با واقعیت های اقتصادی کشورهمخوانی ندارد. وی ادامه داد: دولت ها هیچ گاه از ظرفیت های اقتصادی کشور به خوبی استفاده نکرده اند و تمامی رکود ایجاد شده ناشی از عدم استفاده بهینه از ظرفیت های اقتصادی کشور است. حتی اگر از ظرفیت های اقتصادی استفاده شود به عموم مردم تعلق ندارد بلکه به گروه های خاصی تعلق می گیرد! علاوه براینکه شاخص های اقتصادی نشان می دهد عملا هیچ  تغییری در جهت گیریها ونشانه هایی برای تغییر جهت گیریها وجود ندارد بنابراین تا مادامی که این جهت گیریها به سمت مطلوب هدایت نشود نمی توان به ایجاد اشتغال امیدوار شد؛ مگراینکه معجزه اقتصادی صورت گرفته است که مردم از آن بی خبرند وشریک آن معجزه نیستند.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) در پایان با اشاره به اخبار منتشر شده درخصوص تعطیلی بنگاه های اقتصادی خاطرنشان کرد: اخبار  رسانه ها و شواهد موجود بیانگر آن است که وضعیت اقتصادی قابل قبولی نداریم که بتوان با تکیه برآن اشتغال ایجاد کرد؛ از سوی دیگر هر روز از اخبارگزارش تعطیلی بنگاه های اقتصادی  به مردم اعلام می شود از این رو باید گفت آمارهای اعلام شده با تعطیلی بنگاه های اقتصادی تفاوت فاحشی دارد. به هر حال لازم است دولت و مرکز آمار اعلام کنند که آمارهای اعلام شده در کجا تحقق یافته است و این سرمایه گذاری ها منجر به ایجاد کدام اشتغال در چه حوزه ها و زمینه هایی شده است. متاسفانه ظرفیت های اقتصادی اعم از دولتی وخصوصی بسیار محدود است و با  توجه به اینکه بخش قابل توجهی از بودجه دولت بودجه جاری دولت است نمی توان انتظار داشت که دراین سطح ومقیاس قابل توجه اشتغال ایجاد شده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.