کشورهای حاشیه خلیج فارس و در رأس آنها عربستان و امارات چند سالی است لبنانی‌ها به ویژه شیعه‌های لبنان را که ساکن این کشورها هستند، به بهانه مختلف اخراج می‌کنند و این روند اخیرا به صورت حساب‌شده افزایش یافته است.

اخراج سازماندهی شده لبنانی‌های ساکن امارات و عربستان

به گزارش قدس آنلاین،  قبل از آغاز درگیری‌های قطری- سعودی و آغاز محاصره دوحه «نگرانی» لبنانی‌های ساکن کشورهای حاشیه خلیج فارس خصوصا شیعه‌های لبنان را فرا گرفته بود؛ به ویژه اگر این شیعه لبنانی اهل جنوب این کشور (ضاحیه) بود. کافی بود یک تهمت به یک شیعه مقیم در امارات، عربستان و قطر می‌چسپاندند تا وی را طی ۲۴ ساعت با یک دستور امنیتی، حکم اخراج فوری، یا لغو اقامت و امثال آن اخراج می‌کردند.

وبگاه «النشره» در این باره نوشت منابع لبنانی که در خط پیگیری لبنانی‌های اخراج شده از کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه امارات، قطر و عربستان قرار دارند، می‌گویند سیاست اخراج طی ۵، ۶ سال اخیر ابدا متوقف نشده و به صورت تدریجی ادامه دارد تا منجر به اعتراضات شدید نشود.

بر اساس این گزارش، امارات طی دو هفته اخیر حدود ۲۰ نفر از ۳ خانواده شیعه اهل جنوب لبنان به بهانه فعالیت در استای حمایت از حزب‌الله را اخراج کرده است. لبنانی امارات به ویژه شیعه‌های آنها از دو موضوع در رنج هستند: خطوط تلفن و موبایل آنها کنترل و صحبت‌هایشان با اقوامشان در لبنان شنود می‌شود و در شبکه‌های اجتماعی توییتر و واتساپ نیز کنترل می‌شوند.

منابع آگاه پیش بینی می‌کنند پس از قطع روابط با قطر تعداد اخراج شدگان از امارات به تدریج افزایش یابد و به نظر می‌رسد بهانه این بار امارات، نبرد عرسال و شکنجه آوارگان و همدلی با شیعیان قطر باشد.

در ادامه این گزارش آمده است امارات اخیرا با تعیین یک شیعه به عنوان سفیر لبنان در این کشور مخالفت کرده و گفته باید سفیری سنی و از جریان المستقبل باشد.

اما در عربستان، منابع آگاه اعلام کردند تعداد شیعیان لبنانی در ریاض و جده بسیار کم است و هر از گاهی چند نفر از آنها تحت بهانه‌های امنیتی و اداری اخراج می‌شوند که شایع‌ترین آنها عدم تجدید اقامت است. علاوه اینکه هر شیعه غیر سعودی در عربستان تحت کنترل شدید در شبکه‌های اجتماعی و نیز در مکالمات تلفنی قرار دارد.

در مورد کویت، منابع آگاه وجود احتیاط میان شیعه‌های کویت نسبت به لبنانی‌ها را مخفی نکردند آنهم پس از آنکه مقامات قضایی کویت مدعی دست داشتن حزب‌الله وایران در پرونده جاسوسی در کویت و گروهک العبدلی شدند. دیدار «عبدالعال القناعی» سفیر کویت در لبنان با «جبران باسیل» وزیر خارجه کویت در چارچوب راهبرد جدید کویت علیه حزب‌الله، ایران و شیعیان لبنانی مقیم کویت صورت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.