۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 552315

رئیس « اتحادیه زنان مسلمان روسیه» است. همین حالا هم اگر در سایتهای ایرانی ردّش را بزنید ، ممکن است به تعداد انگشتان یک دست از او خبر یا مطلبی پیدا کنید.

بانویِ «کازان»

به گزارش قدس آنلاین، سوژه امروزمان از «روسیه» می آید. خانم «ناییلیا» لابد همان «نائله» عربی و فارسی خودمان است با نام خانوادگی «زیگانشینا» که البته این مورد را نمی شود حدس زد معادل ومشابه فارسی اش چیست؟ او اهل شهر «کازان» - یعنی همان قازان – مرکز جمهوری تاتارستان است. بر خلاف خانم «زیگانشینا»، شهر «کازان» شهرت زیادی دارد. این را به خاطر تیم معروف فوتبالش «روبین کازان» که سردار آزمون عضو آن است، نمی گویم بلکه «کازان»   شهرتش را بیشتر مدیون نمادهای اسلامی اش از جمله مناره های فراوان مساجد و همچنین دانشگاهش است که پس از دانشگاههای دولتی مسکو و سن پترزبورگ، سومین دانشگاه بزرگ روسیه است. قدمت شهر به بیش از هزار سال می رسد و از همان قدیم مهد علم، ادب و فرهنگ روسیه بوده است. در ضمن نویسندگانی چون ماکسیم گورگی و تولستوی و ... در این شهر ساکن بوده اند.

جشنواره گوهرشاد

رئیس «اتحادیه زنان مسلمان روسیه» است. همین حالا هم اگر در سایتهای ایرانی ردّش را بزنید، ممکن است به تعداد انگشتان یک دست از او خبر یا مطلبی پیدا کنید. برای کارشناسان «جایزه جهانی گوهرشاد» اما «ناییلیا» چندان غریبه و نا آشنا نبود. دومین دوره این جایزه جهانی که به همت آستان قدس رضوی برگزار می شود، دیروز ۸ بانوی منتخب و فعال در عرصه امور خیریه و فرهنگی را معرفی کرد. خانم «ناییلیا» یکی از این ۸ نفر بود که به دلیل فعالیت های فرهنگی و دینی اش برگزیده شده بود.

اتحادیه زنان مسلمان

سال ۱۳۹۱ بود که خبر رسید «اتحادیه زنان مسلمان روسیه» با همت او و دیگران راه اندازی شده است. «ناییلیا» آن روزها و پس از افتتاح این اتحادیه به خبرنگاران گفته بود: «با بی صبری منتظر این واقعه بودیم و حالا به شکل قانونی در سراسر روسیه  برای پیاده کردن طرحهای اجتماعی مفید فعالیت خواهیم کرد.  کارمان را همزمان در ۴۲ منطقه آغاز کرده این و همه زنان دارای روحیه نیکوکاری و مهربانی که آماده اند ثروت‌های روحی و معنوی خود را با دیگران تقسیم کنند به این کار و فعالیت دعوت می‌کنیم». البته سازمان و تشکلی به نام زنان مسلمان و انجام امور خیریه در «کازان» قدمتی بیشتر از ۱۰۰ سال داشت و «ناییلیا» و همفکرانش همان سنت صدساله سرزمین شان را دوباره زنده کرده بودند.

حجاب مدرسه ای

در سایتهای خارجی اگر بگردید آثار و نشانه هایی بیشتر از فعالیت های فرهنگی و اسلامی این بانوی خیرخواه پیدا می کنید. خبرگزاری «ایتار تاس» روسیه در سال ۲۰۱۳ از تلاشهای «ناییلیا» برای ارایه الگوی پوشش و لباسی  به نام «حجاب مدرسه ای» گزارش می دهد. او به خبرنگاران می گوید: «روسری زنان مسلمان با سنت های فرهنگی و مذهبی جامعه چند ملیتی روسیه همخوانی دارد و نباید برای دانش آموزان مدرسه ممنوع شود... طراحان مد، می توانند بسیاری از مدل های زیبا و راحت را ایجاد کنند که توهین به کسی نباشد و در عین حال با دستورالعمل های ما در مورد دختران مسلمان مطابقت داشته باشند...».

پیشقدم در امور خیریه

او که به عنوان رئیس اتحادیه زنان مسلمان روسیه یک بار درجه و نشان عالی سفیر صلح جهانی را نیز دریافت کرده است، دانش آموخته دانشگاه «اوگاروا» در شاخه فلسفه و رشته روزنامه نگاری است. مدتی مجری برنامه های آموزشی در تلویزیون بوده، سازمان ها و مراکزی را با رویکرد خیرخواهانه در میان جوانان راه اندازی کرده، رئیس اتحادیه طراحان مسلمام مد و لباس است و کارشناس متخصص در امور خانواده، زنان و کودکان در  دومای فدراسیون روسیه به شمار می رود. نخستین مرکز بین المللی اسلامی – خانوادگی برای خرید را نیز با عنوان مجتمع تجاری «برکت» راه اندازی کرده و در بسیاری از امور فرهنگی دیگر پیشقدم است.

عروسی حلال

اینکه شهر و محل زندگی و فعالیت «ناییلیا» پیشینه ای اسلامی و فرهنگی دارد سبب نشود فکر کنید همه جنبه های زندگی مردم این منطقه دینی و فرهنگی است و انجام همه گونه فعالیت های اجتماعی با رویکرد دینی در این منطقه آسان و بی دردسر است. اگر اینچنین بود شاهد نبودیم که افرادی چون خانم «زیگانشینا» و همفکرانش برای ترویج سبک زندگی اسلامی و ارزشهای دینی خودشان را به آب و آتش بزنند. به هر حال روسیه و شهر «کازان» اروپایی به حساب می آیند و همه تلاش «ناییلیا» و سازمانها و مراکزی که در آنها فعالیت می کند، حفظ میراث های ارزشمند اسلامی در هیاهو و زرق و برق یک زندگی غربی است. جالب است بدانید که در این مسیر، او و دیگر همراهانش به بسیاری از ریزه کاریهای و سبک زندگی اسلامی هم توجه دارند. نمونه اش برپایی جشنواره «عروسی حلال» در اردیبهشت همین امسال در روسیه است. جشنواره و سبکی که در ایران خودمان شاید هنوز حتی به آن فکر هم نکرده ایم!

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.