"هر کس اندوه و مشکلی را از مؤمنی برطرف نماید، خداوند در روز قیامت انـدوه را از قلبش بر طرف سازد."

رقابت نزدیک خیران در بازار داغ همدلی

به گزارش قدس آنلاین، "هر کس اندوه و مشکلی را از مؤمنی برطرف نماید، خداوند در روز قیامت انـدوه را از قلبش بر طرف سازد. "

این حدیث از امام رضا(ع) که حضرت عبدالعظیم(ع) آن را روایت کرده است، نشان می‌دهد تلاش در راه رفع نیازهای مردم و مؤمنان‌ از آموزه‌های دین اسلام و ائمه اطهار(ع) است که علاوه بر شخصی که به او کمک می‌شود، برای فرد کمک کننده نیز برکات و آثار خیر زیادی در دنیا و آخرت به همراه دارد.

اما اهمیت موضوع دستگیری و کمک به دیگران بویژه به محرومان جامعه چیست؟ چه آثاری به دنبال دارد؟ وضعیت جامعه ما در کمک به محرومان چگونه است؟ و سرانجام اینکه برای جامعه‌ای خیّرتر چه باید کرد؟

برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها به جای مسئولان و جامعه شناسان به بازار بزرگ تهران می‌رویم، جایی که هم خیّر فراوان دارد و هم مراجعه برای دریافت کمک. می‌خواهیم نظرات کسانی را بدانیم که به قول بعضی‌ها به جای حرف زدن و شعار دادن، عمل می‌کنند و دست محرومان را می‌گیرند تا شاید بار دیگر روی پای خودشان بایستند.

 گدا پروری نکنیم

سید عبدالله کسایی فر عضو هیئت مدیره خیریه صنف فرش فروشان بازار است که یک حجره در این بازار دارد.

در اسلام برای قرض دادن ۱۸ پاداش می‌نویسند، اما اگر همان پول را ببخشد ۱۰ ثواب برایش نوشته می‌شود که این موضوع اهمیت مولد بودن افراد را در جامعه نشان می‌دهد او معتقد است، انسان کریم انسانی است که ید مبسوطه دارد و محل مراجعه مردم است.

وی با ذکر این حدیث از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) مبنی بر اینکه «هرکس صبح کند و به امور مسلمانان همت نورزد از آنان نیست و هر کس فریاد کمک خواهی کسی را بشنود و به کمکش نشتابد، مسلمان نیست»، می‌گوید: هم اکنون موضوع تازه‌ای در جامعه ما رواج یافته است.

اینکه خیلی‌ها می‌گویند «این مشکل شماست»، در حالی که ما در اسلام از اساس چنین چیزی نداریم، چون اسلام می‌گوید اگر به امور مسلمانان اهمیت ندادی  از اسلام بیرون رفتی. در واقع کمک به دیگران وظیفه همه کسانی است که توانایی چنین کاری را دارند.

 وی با اشاره به اینکه بعضی افراد جامعه بین قرض الحسنه و بخشش تفاوت چندانی قایل نمی‌شوند، می‌افزاید: در اسلام برای قرض دادن ۱۸ پاداش می‌نویسند، اما اگر همان پول را ببخشد ۱۰ ثواب برایش نوشته می‌شود که این موضوع اهمیت مولد بودن افراد را در جامعه نشان می‌دهد، اما به این اصل چندان توجه نمی‌شود. یعنی خیلی وقت‌ها می‌توانیم به افراد آموزش یا حرفه‌ای یاد بدهیم تا از مسیر حلال پول به دست بیاورند، اما با دادن کمک نقدی آن هم به صورت مقطعی آن‌ها را متکدی بار می‌آوریم که این پیامدهای بدی دارد.

وی سالمندان، بیماران و کسانی که توانایی انجام کار را ندارند مستحق دریافت کمک نقدی می‌داند و می‌گوید: کمک به چنین اشخاصی نه تنها وظیفه مردم است، بلکه حکومت هم باید برای آن‌ها مستمری تعیین و پرداخت کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از دردهای جامعه ما این است که برخی افراد به دریافت پول بلاعوض عادت کرده‌اند، می‌گوید: نباید پرداخت کمک‌های نقدی به گدا پروری منتهی شود.

وی در همین زمینه می‌افزاید: اکنون یک شخص با عقد نامه‌ای که در دست دارد می‌تواند به ده‌ها خیریه برود و کمک دریافت کند، بنابراین باید کمک‌ها ساماندهی شوند. بدین منظور هم لازم است در هر منطقه یک خیریه، مرکزی دایر شود که نقش کمک کننده اصلی را به عهده بگیرد. در این صورت هر شخصی برای دریافت کمک به منطقه‌ای که در آن ساکن است، ارجاع داده می‌شود.

«کسایی‌فر» با بیان اینکه هم اکنون احساس وظیفه برای کمک به محرومان در جامعه ضعیف شده است، می‌گوید: عمده دلیل این موضوع آن است که خیلی‌ها نمی‌دانند کمک هایی که می‌کنند کجا و چگونه هزینه می‌شود. بنابراین اگرخیریه‌ها ساماندهی شوند، مردم احساس وظیفه می‌کنند، زیرا خیلی‌ها اسیر پول و ثروت نیستند و این گونه فقر از چهره جامعه برچیده می‌شود.

 پدر ۷۰ یتیم

به سراغ شیخ حسن کاشف نیا از خیرین و معتمدین بازار می‌رویم. مرد ۷۸ ساله‌ای که به قول خودش ۶۶ سال است باربری حضرت ولیعصر(عج) را می‌کند و این کار آن قدر برایش لذت بخش است که گویا قباله تهران را به نامش زده‌اند.

او که عضو هیئت مدیره خیریه حضرت زینب و پدر ۷۰ یتیم در تهران است، می‌گوید: فقر و محرومیت در جامعه ما بیداد می‌کند. باور کنید بعضی از مردم فقط به دلیل فقر دست به سرقت می‌زنند. مثلاً همین چند روز پیش یکی از ۳۳ نفری که از زندان‌های سیستان و بلوچستان آزاد کردیم فقط برای تهیه پول داروی فرزند بیمارش اقدام به دزدی از یک سوپر مارکت کرده بود.

وی با اشاره به اینکه آیات و روایات زیادی در مورد انفاق و انجام کار خیر داریم که نشان دهنده ارزش این امر در اسلام است، می‌افزاید: گره گشایی از مشکلات مردم یک فرصت الهی برای افراد محسوب می‌شود، بر این اساس پدران و مادران باید به فرزندانشان از همان کودکی کمک کردن به محرومان و نیازمندان را یاد بدهند تا آن‌ها در این مسیر قرار بگیرند.

 آرامش زندگی‌ام به خاطر کمک به محرومان است

آقای بهزادی هم در راسته پارچه فروشان دو دهنه مغازه دارد و دست و دلش برای کمک کردن به محرومان و مستمندان نمی‌لرزد.

او که در چهار خیریه عضویت دارد، خدمت کردن به مردم را توفیق الهی می‌داند و می‌گوید: این لطف خدای متعال به یک شخص است که می‌تواند به دیگران خدمت کند و گره‌ای از مشکلات آنان را باز کند.

وی با اشاره به اینکه خدای متعال می‌توانست جای او را با یک باربر بازار عوض کند، می‌گوید: اکنون فرد متمکنی هستم که این نه به دلیل توانم که به خاطر لطف خداست، به همین دلیل برای رفع مشکلات محرومان هر کمکی از دستم بر بیاید دریغ نمی‌کنم.

وی از مراجعه برخی خیرین بازار بزرگ تهران به مناطق محروم کشور در روزهای تعطیل خبر می‌دهد و می‌گوید: مشاهده کسانی که نه آب و غذای کافی برای خوردن دارند و نه از کمترین امکانات رفاهی برخوردارند، واقعاً دردناک است.

وی آرامش زندگی‌اش را مدیون لطف خدای متعال و کمک به محرومان می‌خواند و می‌گوید: شاید بعضی باور نکنند، اما من هرآنچه بخشیده‌ام، چیزی از زندگی‌ام کم نشد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.