همایش قربانیان خاموش با موضوع بررسی موارد کودک آزاری در محلات حاشیه و راهکارهای پیش رو برگزار شد و نسبت به عدم تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان پس از ۱۲ سال در مجلس بحث شد.

غفلت ۱۲ ساله مجلس از تصویب لایحه حمایت از حقوق کودک/احتمال بازگشت ۵۰ درصد زندانیان آزادشده به زندان

به گزارش قدس آنلاین، همایش قربانیان خاموش با موضوع بررسی موارد کودک آزاری در محلات حاشیه و راهکارهای پیش رو برگزار شد که در این مراسم مسئولانی از وزارت رفاه، بهزیستی، نمایندگان مجلس و فعالان حقوق کودک حضور داشتند.

در این همایش نسبت به عدم بررسی لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان بحث شد و در مورد وضع کودکانی که مورد آسیب قرار گرفته‌اند و پیشگیری از وقوع این نوع آسیب‌ها اظهار نظر شد.

در این همایش پس از سخنرانی زهرا رحیمی، مدیرعامل جمعیت امام علی(ع) و تاکید بر پیشگیری از وقوع حوادث کودک آزاری، زهرا زاهدی، سرپرست دفتر زنان و کودکان دادگستری استان تهران گفت: این اتفاقات «آتنا» و «بنیتا» تنها خانواده قربانی را داغدار نکرد، بلکه تمام مردم را اندوهگین کرد و اگر صداوسیما همکاری می‌کرد و عکس این کودکان را در اختیار مردم قرار می‌داد و به‌طور شبانه‌روزی اطلاع‌رسانی می‌شد، شاید برای پیدا کردن این کودکان، هزینه کمتری پرداخت می‌شد.

وی ادامه داد:تشکیل یک اورژانس قوی در بخش آسیب‌های اجتماعی لازم است چون ما فقط داریم درباره مجازات عاملان این حوادث صحبت می‌کنیم اما باید توجه کنیم که مردم واقعا عزادار شده‌اند.

مدیر شبکه یاری کودکان:ما هنوز با آموزش و پرورش مشکل داریم

همچنین فاطمه قاسم‌زاده، مدیر شبکه یاری کودکان در این رابطه گفت: می‌توانیم آسیبها را در دو عامل فقر اقتصادی و فقر فرهنگی ببینیم. البته پایین بودن سطح آگاهی‌ مردم موضوع دیگری است که در وقوع آسیب‌های اجتماعی نقش دارد.

وی افزود: ما هنوز با آموزش و پرورش مشکل داریم. در مدارس نه آموزش مهارت‌های زندگی ارایه می‌شود و نه حقوق کودکان و نه خودمراقبتی جنسی. چندین ‌سال است که لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان متوقف شده است. سازمان‌های دولتی باید در این زمینه پاسخگوی سازمان‌های غیردولتی باشند.»

 رئیس انجمن مددکاری:نمی‌دانیم چرا مجلس برای تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان مقاومت می‌کند؟  

حسن موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی نیز در این باره گفت: کودک‌آزاری ریشه‌کن نمی‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از کودک‌آزاری‌ها ناشی از جهل و نادانی است و بخشی از آن از روی تعمد است اما باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که با آموزش هم کودک‌آزاری از بین نمی‌رود.

وی افزود: شباهت‌های میان قاتلان و عاملان قتل آتنا و بنیتا هم جالب است در هر دو ماجرا، مجرمان سابقه‌دار بودند، اینجاست که ما باید مجرمان را بعد از طی‌شدن دوره مجازات، مورد نظارت قرار دهیم تا این اتفاقات رخ ندهد.

وی در مورد تصویب‌نشدن لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان گفت: ١٢‌سال از زمانی که این لایحه نوشته شد، می‌گذرد اما هنوز اتفاقی نیفتاده. چون ما امور اجتماعی را جدی نگرفته‌ایم و تا زمانی که مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع حساسیت نشان ندادند، هیچ‌یک از مسئولان واکنشی نشان نداد. در پرونده آتنا، حتی یک وزیر هم نیامد توضیح بدهد، حتی رسانه‌ها هم به‌درستی به این موضوع نپرداختند. ما واقعا نمی‌دانیم چرا مجلس برای تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان این‌قدر مقاومت می‌کند.  

نماینده مجلس: غفلت مجلس از بررسی لایحه حمایت از حقوق کودک

فاطمه سیاوشی، نماینده مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از سخنرانانی بود که درباره  لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوان گفت: کمیسیون حقوقی و قضائی کمیسیون اصلی پیگیری‌کننده لایحه است و کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی، آموزش و اقتصادی کمیسیون‌های فرعی هستند؛ روند بررسی لایحه از سال ٩٠ در کمیسیون لوایح دولت به تصویب رسید و تقدیم مجلس شد اما متاسفانه به دلیل مشکلات بروکراتیک مسیر تصویب آن خیلی کند است.

وی افزود: من ‌سال گذشته این لایحه را در مجلس دنبال کردم تا جایی که این لایحه در دستور کار کمیسیون قضائی قرار گرفت. در این کمیسیون ٩ ماده از آن مورد بررسی قرار گرفت و از سوی کمیسیون تصویب شد. البته هنوز مراحل تکمیلی دیگری دارد.

وی ادامه داد: به دلیل کارهای فراوان، نمایندگان مجلس از بررسی این لایحه غفلت کرده‌اند. الان نمایندگان بشدت درگیر حذف مجازات اعدام برای گروهی از محکومان موادمخدر هستند. پس بررسی لایحه حمایت از حقوق کودکان برای مدتی متوقف شده است اما باید راه آن را ادامه داد.

مدیر آسیبهای اجتماعی وزارت رفاه:احتمال بازگشت٥٠‌درصد زندانیان آزادشده به زندان

روزبه کردونی، مدیر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که در دو حادثه اخیر، کودکان نه بچه‌های کار بودند و نه بچه‌های خیابان؛ یعنی حتی اگر لایحه تصویب هم شده بود، تأثیری در این دو حادثه نداشت. اما نکته اینجاست که باید از این دو حادثه درس گرفت تا از وقوع حوادث مشابه جلوگیری کرد.

وی افزود: آموزش جنسی به کودکان و آموزش والدین، نکاتی است که در دو حادثه اخیر، مورد غفلت قرار گرفته است. در عین ‌حال سابقه کیفری متهمان این دو پرونده مهم است در مواردی مانند خفاش شب، بیجه و یا حادثه مشابه در آبادان، مجرمان همه سابقه کیفری داشتند و آزاد شده بودند. آمارها در ایران نشان می‌دهد که حدود ٥٠‌درصد زندانیان آزادشده، این احتمال در موردشان وجود دارد که دوباره به زندان برگردند، ما باید برای این پدیده فکری کنیم.

کردونی گفت: در حال حاضر وزارت رفاه موارد کودک آزاری را در همه استان‌ها و شهرستان‌های کشور رصد کرده و آمار دقیقی از میزان کودک آزاری روحی، روانی، جسمی، جنسی را در قالب یک اطلس طراحی کرده است.

مدیرکل دفتر امور  آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه تصریح کرد: توسط این اطلس حتی می‌توانیم وضعیت استان‌ها را بر اساس کودک آزاری تحلیل کنیم و برای مثال بگوییم شهری که بالاترین کودک آزاری را دارد، بالاترین نرخ زنان سرپرست خانوار را هم دارد. این در حالیست که تا زمانی که این مسئله به سیاستگذاری منجر نشود بی فایده خواهد بود.

مقام مسئول در بهزیستی: تعداد اورژانس اجتماعی کافی نیست

احمد خاکی، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران، سخنران دیگری بود که توضیحاتش را با تعریف خانواده شروه کرد و گفت: ما سه نوع خانواده داریم، ٢٥‌درصد خانواده‌ها بهشتی‌اند، یعنی موفق هستند، ٥٠‌درصد برزخی‌ و ٢٥‌درصد هم جهنمی. بر این اساس ٧٥‌درصد خانواده‌ها خاستگاه آسیب‌های اجتماعی هستند.

وی یکی از وظایف مهم اورژانس اجتماعی را ورود به موضوعات کودک‌آزاری دانست و گفت: در سال گذشته ۲ هزار و ٣٠٣ مورد به خدمات سیار ما، ٣‌هزار و ٦١٧ مورد به سامانه ١٢٣ و ٤٢ مورد به مراکز مداخله در بحران ما در ارتباط با کودک‌آزاری گزارش داده است.

خاکی گفت: در استان تهران ١٠ مرکز اورژانس داریم که این تعداد کافی نیست؛ ١١ مرکز اورژانس اجتماعی قرار است به استان تهران اضافه شود، ٦ مرکز آماده افتتاح است و ٥ مرکز دیگر تا یک ماه دیگر راه‌اندازی می‌شود. هیچ‌کدام از این مراکز در تهران نیستند، ما اینها را براساس آسیب‌های اجتماعی هر منطقه سطح‌بندی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: بهزیستی دست تنها است، به ‌هر حال این آسیب‌ها را بهزیستی به وجود نیاورده، سازمان‌هایی که در این امر دخیل هستند، باید برای حل آنها ورود پیدا کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.