معاون رئیس جمهوری عراق می‌گوید آینده حضور آمریکایی‌ها در عراق به شکل مستشاری می‌تواند امکان داشته باشد، اما حضور دائمی نیروهای نظامی قطعا امکان ندارد چون اساسا مزاج مردم عراق این مسئله را نمی‌پذیرد و اساسا به آمریکا اعتماد ندارند.

المالکی: ایران دوستانه به رفع مشکلات عراق کمک می‌کند/ کردها بیشترین آسیب را از همه ‌پرسی می‌بینند

به گزارش قدس آنلاین، هیئت رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران که به بغداد سفر کرده است، عصر روز گذشته (سه‌شنبه) با نوری المالکی، رئیس جمهوری عراق دیدار کرد.

وی در ابتدای این دیدار ضمن تبریک پیروزی‌های محور مقاومت به دولت و ملت ایران، این پیروزی‌ها را حاصل وحدت بین دولت و ملت ایران و عراق دانست.

مالکی با اشاره به محدودیت‌هایی که در زمان صدام برای رسانه‌ها وجود داشت، گفت: رسانه‌ها در زمان صدام کاملا مهجور بودند و آزادی بیان نبود، اما الان رسانه‌های کاملا آزاد در این کشور وجود دارد و با آزادی کامل در مورد همه موضوعات نقد و اظهار نظر می‌کنند و در قالب‌های مختلف خبرگزاری، تلویزیون، روزنامه و... در داخل و خارج از کشور فعال هستند.

معاون رئیس جمهوری عراق ادامه داد: در حال حاضر به هیچ وجه محدودیتی از سوی دولت برای رسانه‌ها وجود ندارد، برعکسِ زمانِ حکومت بعثی صدام که هر غیربعثی را دچار مشکل می‌کرد. اگر چه بلافاصله با شکست بعثی‌ها این آزادی‌ها به وجود آمد، لیکن سعی شد با تروریسم تکفیری و جنایات آنها این حلاوت از مردم عراق گرفته شود.

المالکی با اشاره به حمایت‌های غرب از گروه های تروریستی تصریح کرد: تروریسم تکفیری به ویژه داعش با حمایت غرب و آمریکا و البته حمایت برخی در داخل به وجود آمد و برای از هم پاشیدن عراق در موصل بیتوته کرد، اما به حمدالله این اتفاق نیفتاد.

معاون رئیس جمهوری عراق ادامه داد: اگر چه این بحران هنوز تمام نشده است، ولی با وحدت ارتش، حشد الشعبی و مردم همانگونه که تاکنون پیروز بودیم از این به بعد هم پیروز خواهیم شد.

مالکی در خصوص نقش حشد الشعبی در پیروزی‌های عراق گفت: در این مورد باید بگویم که حشد الشعبی نه تنها از بغداد و حکومت عراق که از حیثیت و هستی مردم عراق دفاع کرد. حشد الشعبی بیشترین تلاش را در استان‌های غربی که سنی هستند کرد و لذا نمی‌توان نفس وجود آن را فقط در دفاع از یک مذهب متهم کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: الان باید توجه داشته باشیم که سران داخلی و خارجی فتنه، موجب تفرقه طائفه‌ای و مذهبی کشورمان نشوند.

المالکی با تاکید بر وحدت ایران و عراق در منطقه اظهار داشت: ما ملزم به وحدت هستیم برای اینکه بتوانیم در یمن، سوریه و... بر تروریسم تکفیری پیروز شویم، به ویژه که برای ما مشخص است برخی کشورهای منطقه به نیابت از اربابان غربی در پی ایجاد تفرقه و سقوط عراق یکپارچه بودند.

وی با بیان اینکه این کشورها درپی انزوای ایران و ایجاد ایران هراسی هستند، گفت: در حال حاضر ما توافقاتی را با برخی از کشورها داریم، مثلا هم با آمریکا هم با ایران توافقاتی را داریم، اما در توافق با آمریکا برای خرید سلاح معادلات پیچیده و همراه با سنگ‌اندازی را طی می کنیم، ولی ایران، دوستانه،  برادرانه و در راستای رفع مشکلات عراق به ما کمک می‌کند.

معاون رئیس جمهوری عراق با اشاره به شرایط جغرافیایی ایران در منطقه عنوان کرد: شرایط ایران از منظر جغرافیایی و سیاسی در منطقه ویژه است و اگر نظام اسد در سوریه سقوط می‌کرد شرایط بسیار بدی برایش پیش می‌آمد و ما به طریق اولی می‌دانستیم که در صورت سقوط دمشق گام بعدی دولت عراق است.

المالکی با اشاره به حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق گفت: مشکل ما با آمریکا این است که ما می‌گوییم از ما چه می‌خواهید و آنها می‌گویند ما می‌خواهیم نیروهای ثابت در عراق داشته باشیم و ما می‌گوییم که اساسا روحیه عراقی‌ها و حتی سوری‌ها این امر را نمی‌پذیرد، چون اینجا کشور مراجع و مجاهدین است.

وی در خصوص انتخابات پیش رو در عراق نیز عنوان کرد: در مورد انتخابات آتی در عراق باید گفت که این انتخابات آسان نبوده و مسیر سختی در پیش دارد؛ به دلیل حضور احزاب بسیار زیاد و متعدد حساسیت‌ها بالاست، چرا که این انتخابات در آینده عراق بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

معاون رئیس جمهوری عراق در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص همه‌پرسی اقلیم کردستان و هدف بارزانی از این همه‌پرسی تصریح کرد: همه‌پرسی اقلیم کردستان غیرقانونی بوده و قانون اساسی عراق یکپارچه با آن مخالف است.

المالکی با تاکید براینکه اقلیم به دنبال امتیازگیری است، گفت: همه‌پرسی اقلیم کردستان خطایی بزرگ و جدی است و کردها بیشترین آسیب را از آن می‌بینند و برخی با اهداف شخصی و گروهی، در پی فرصت تاریخی برای معرفی خود به عنوان ناجی ملت کرد هستند، در حالیکه این همه‌پرسی اساسا هیچ فایده‌ای نداشته و مشکلات را خواهد افزود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص ارزیابی از بحران منطقه جنوب غرب آسیا نیز اظهار داشت: در مورد بحران منطقه‌ای با توجه به شرایط پیچیده بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، شرایط گرچه در مجموع به نفع ملت‌های منطقه بوده و اقتدار ایران در حال تثبیت در منطقه است - به ویژه آنکه وفاق بین شیعه و سنی شکل گرفته است - اما نمی‌توان به راحتی در مورد پایان یافتن آن صحبت کرد چرا که دشمن شدیدا به دنبال افتراق و انشقاق است.

معاون رئیس جمهوری عراق همچنین به اختلافات پیش آمده بین حامیان تروریست‌ها در منطقه اشاره کرد و ادامه داد: در مقابل البته بحرانی در بین پشتیبانان تروریسم در منطقه ایجاد شده که اتفاقا بحران بزرگی است، از جمله بحران بین قطر و عربستان و امارات که بسیار بالا گرفته است.

المالکی در ادامه در پاسخ به سوالی، ضمن تکذیب اختلاف با مرجعیت شیعه در عراق گفت: نامه‌ای از آیت الله سیستانی دریافت نکرده‌ام و البته همیشه از نقش مرجعیت در عراق و مقاومت سپاسگزار بوده‌ام.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص حضور نظامی آمریکا در خاک عراق تاکید کرد: آینده حضور آمریکایی‌ها در عراق به شکل مستشاری می‌تواند امکان داشته باشد، اما حضور دائمی نیروهای نظامی قطعا امکان ندارد چون اساسا مزاج مردم عراق این مسئله را نمی‌پذیرد و اساسا به آمریکا اعتماد ندارند.

معاون رئیس جمهوری عراق گفت: حامیان تکفیری‌ها در ابتدا فکر می‌کردند که تروریسم فقط علیه مالکی و دولت او خواهد بود، ولی من به آنها گفتم همانطور که بشار اسد گفت موج تروریسم در نهایت به سمت شما برخواهد گشت ولی این‌ها می‌گفتند بغداد پایتخت خلافت عباسی بوده و نباید مالکی شیعه در آن حکومت کند. تا اینکه تروریسم در خاک خودشان منفجر شد. در اروپا و... الان تمام آن دولت‌های غربی آمده‌اند به کمک دولت برای مواجهه با داعش، البته نه برای محبت به مردم و دولت عراق بلکه از ترس جان خودشان و انشاءالله با همین رویکرد بحران و تروریسم در سوریه نیز پایان خواهد یافت.

لازم به ذکر است؛ هیئت رسانه ای کشورمان به دعوت اتحادیه بزرگ روزنامه‌نگاران و خبرنگاران عراقی در بغداد حضور یافته است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.