معاون تولیدات امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی گفت: با این حجم از تولید در انواع و اقسام کیفیت‌های مختلف هر مقدار گندم مورد نیاز در کشور وجود دارد و نیازی به واردات گندم نداریم.

نیازی به واردات گندم نداریم/ خرید ۱۸۵ هزار تن کلزا

به گزارش قدس آنلاین، عباس کشاورز در پنجمین گردهمایی معاونین بهبود تولیدات گیاهی و مدیران زراعی جهاد کشاورزی‌ کشور در این شهر اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به برنامه‌هایی که در سال‌های گذشته انجام شد در بحث گندم خودکفا شده‌ایم.

وی گفت: با این حجم از تولید در انواع و اقسام کیفیت‌ها هر میزان گندم مورد نیاز در کشور وجود دارد و نیازی به هیچ‌گونه وارداتی نداریم.

معاون تولیدات امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: مبنی کار و فعالیت ما در بخش کشاورزی مبتنی بر علم، فن و تدبیر است و جایی برای شانس و تصادف وجود ندارد و اکنون نیز در راستای پروتکل امنیت غذایی به خودکفایی در برخی محصولات مهم رسیده‌ایم.

وی با اشاره به برنامه سوم‌ توسعه و سهم تولید نیشکر افزود: سطح کشت چغندرقند در کشور سال ۸۵ حدود ۱۸۰ هزار و در سال ۹۲ حدود ۱۹۰ هزار هکتار بوده و با توجه به برنامه‌های وزارت در راستای خودکفایی در محصولات مهم این میزان به ۱۱۰ هزار هکتار رسید.

معاون تولیدات امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در برنامه سوم توسعه در هر هکتار زمین نیشکر حدود ۳.۵ تن نیشکر برداشت می‌شد اما اکنون توانسته‌ایم این میزان را به ۷.۲ تن در هکتار افزایش دهیم.

وی افزود: با دستیابی به این میزان از تولید در صنعت قند و شکر کشور امیدواریم که در آینده نزدیک توانایی احداث پنج کارخانه شکر را در استان‌های خوزستان و ایلام را توسط بخش صنعت کشور به بهره‌برداری برسانیم.

به گفته کشاورز، رفع مشکلات روغن از دیگر دستورکارهای این وزارتخانه است و در سال‌های گذشته کشت دانه‌های روغنی به ویژه کلزا مورد توجه قرار گرفته است.

معاون تولیدات امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش تولید سال‌ جاری در کشت دانه روغنی کلزا خاطرنشان کرد: در سال جاری ۱۸۵ هزار تُن کلزا از کشاورزان خریداری شده و پیش‌بینی این وزارتخانه برای خرید این محصول تا ۲۰۰ هزار تُن برنامه‌ریزی شده است.

کشاورز با بیان اینکه باید کشاورزان و مدیران بخش کشاورزی همواره مطالعات خود را به روز کنند، افزود: افزایش دانش اقتصادی کشاورزان کشور از دیگر برنامه‌های این وزارت بوده و ما با ایجاد همکاری با مؤسساتی از جمله ایکاردا و سیمیت این هدف را تا حدودی به انجام رسانده‌ایم.

وی افزود: توجه به اینکه آب، تغییر اقلیم و ناپایداری جوی از چالش‌های حوزه کشاورزی است، تغییر رویکرد افزایش دانش کشاورزان برای افزایش بهره‌وری اقتصادی در مزارع کشور از سوی تمامی کارشناسان مورد توجه قرار بگیرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.