۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
کد خبر: 552645

نرخ دلار که در روز سوم مرداد، سه هزار و۷۸۳ تومان بود که در روز نخست بعد از تصویب تحریم‌ها به سه هزار و ۸۰۴ تومان و در هفته جاری نیز با ادامه همین روند افزایشی به سه هزار ۸۱۸ تومان و در روز گذشته هم با ۱۰ تومان افزایش به رقم سه هزار و ۸۲۷ تومان رسید.

دلار در مدار گرانی قرار گرفت

به گزارش قدس آنلاین، پس از تصویب تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران که نقض برجام را هم در پی داشت، نرخ دلار در بازار ارز کشور با یک روند صعودی طی یک هفته اخیر، حدود ۴۵ تومان افزایش پیدا کرد.

نزدیک به یک هفته از تصویب تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران می‌گذرد. سوم مرداد ماه سال جاری، مجلس نمایندگان آمریکا با ۴۱۹ رأی موافق و فقط سه رأی مخالف، طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی موسوم به «مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها» را تصویب کردند.

پنجشنبه گذشته با ادامه رأی‌گیری درباره این طرح، سنای آمریکا از این تحریم‌ها حمایت کرده و با ۹۸ رأی مثبت و دو رأی منفی آن را تصویب کرد.

با این حال، مصوبه سنا به کاخ سفید فرستاده می‌شود تا اینکه رئیس‌جمهور آمریکا آن را امضا کند تا به قانون تبدیل شود یا اینکه آن را وتو کند، موضوعی که با توجه به مواضع ترامپ و پیشگام بودن او علیه مبارزه با ایران بسیار بعید به نظر می‌رسد.

هر چند مسئولان دولتی موضع درخوری به تحریم‌ها نداده و مانند تحریم‌های سنا در خرداد ماه سال جاری بدون مواضع قاطعی از کنار آن عبور کردند ولی بازار ارز واکنش خود را نسبت به تصویب تحریم‌های جدید نشان داد و در هفته جاری با روند افزایشی خود به سمت سه هزار و ۹۰۰ تومان حرکت نمود.

نرخ دلار که در روز سوم مرداد، سه هزار و۷۸۳ تومان بود که در روز نخست بعد از تصویب تحریم‌ها به سه هزار و ۸۰۴ تومان و در هفته جاری نیز با ادامه همین روند افزایشی به سه هزار ۸۱۸ تومان و در روز گذشته هم با ۱۰ تومان افزایش به رقم سه هزار و ۸۲۷ تومان رسید.

به عبارت دیگر در یک هفته اخیر که از تصویب تحریم‌ها آغاز شده، تاکنون نرخ دلار حدود ۴۵ تومان افزایش پیدا کرده است.

این در حالی است که نرخ ارز رسمی نیز از سه‌هزار و ۲۶۹ تومان در سوم مرداد ماه به سه هزار و ۲۷۴ تومان افزایش پیدا کرده است، به عبارت دیگر در این بازه زمانی نه تنها نرخ ارز در بازار آزاد دچار افزایش شده، بلکه گرانی دلار به ارز دولتی هم در این هفته سرایت کرد.

متاسفانه نرخ سایر ارزها نیز با روند افزایشی خود در حال شکستن برخی رکوردها هستند، به عنوان نمونه لیر ترکیه در حالی که مانند درهم امارات در حدود هزار و ۵۰ تومان بود، در چند روز اخیر به بیش از هزار ۱۰۰ تومان رسیده و پوند نیز با ثبت رقم چهار هزار و ۹۹۵ تومان به دروازه پنج هزار تومان نزدیک شده است.

با این حال، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفت‌وگو با فارس، درباره افزایش نرخ دلار در هفته‌های اخیر، اظهارداشت: این رشدها افزایش شدیدی نیست، زیرا در آذر ماه پارسال نرخ دلار به بالای چهار هزارتومان و حتی چهار هزار و ۱۵۰ تومان رسید اما روز گذشته سه هزار و ۸۱۲ تومان بوده است.

سید کمال سید علی ادامه داد: نرخ ارز در هفته‌های اخیر حداکثر ۴۰ تا ۵۰ تومان تغییر کرده و این نوسانات، نوسان‌های قابل توجهی نیست.

وی همچنین در واکنش به این نکته که بهای یورو در روزهای اخیر روزانه ۴۰ تا ۵۰ تومان افزایش یافته و حداقل دو ماه گذشته حدود ۳۵۰ تومان رشد کرده است، گفت: بله؛ افزایش نرخ یورو متاثر از افزایش جهانی بهای یورو است و اگر روند را بررسی کنید می‌بینید که نسبت برابری یورو به دلار افزایش یافته است.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات همچنین دورنمای بازار ارز را نگران‌کننده ندانست.

علی‌رغم اظهارات بالا، باید گفت شواهد موجود نشان می‌دهد برخلاف این تفکر که تحریم‌های جدید آمریکا تقریبا بر روی بازار ارز بی‌اثر بوده، باید گفت بازار نسبت به موارد این چنینی حساس و مطلع است و افزایش نرخ ارز در پاییز و زمستان سال گذشته جزو مواردی است که تقریبا هر سال رخ می‌دهد (که البته رشد آن باید تحت کنترل و برگشت‌پذیر باشد) اما در این مقطع زمانی این افزایش نرخ ارز قابل توجیه نیست؛ لذا کتمان تاثیرگذاری تحریم‌های جدید بر بازار ارز جای تعجب دارد.

ضمن اینکه افزایش حدود ۵۰ تومانی نرخ ارز در طول یک هفته رقم کمی نبوده و قابل توجه ندانستن این تغییر، به خودی خود غلط می‌باشد، چرا که این رقم در حدی است که می‌توان آن را حمل بر بی‌ثباتی بازار در پی اتفاقات اخیر دانست.

منبع: روزنامه کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.