بجنورد- سرپرست دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در خراسان شمالی با اشاره به تأسیس دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان‌ها گفت: با رحلت آیت‌الله واعظ طبسی در سال ۹۴، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده گرفتند که با تغییرات ایجادشده، نمایندگی آستان قدس در سراسر کشور ایجاد شد.

شمیم رضوی در دهستان های محروم خراسان شمالی وزیدن گرفت

قدس آنلاین- گروه استانها - سمانه محمدزاده: محمد اکبرزاده در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: این نمایندگی به تصمیم تولیت آستان قدس در آبان ماه ۹۵ رسما به حضور قائم مقام تولیت آستان قدس تاسیس شد.

وی، فعالیت دفاتر استانی آستان قدس رضوی را در دو محور ارزیابی کرد و افزود: ترویج معارف قرآنی و فرهنگ و سبک زندگی رضوی، رسیدگی به امور محرومین و مستضعفین ازجمله وظایف مهم دفاتر استانی آستان قدس رضوی است.

وی در خصوص رسیدگی به امور محرومین و مستضعفین در حوزه‌های مختلف گفت: تغذیه، بهداشت، امکانات رفاهی، ایجاد کار و اشتغال ازجمله وظایف مهم معاونت امداد نمایندگی آستان قدس رضوی است.

اکبر زاده اظهار کرد: بر اساس اعتقاد طولانی و باور عمیقی که آستان قدس رضوی نسبت به پیگیری امور مستضعفین و محرومان در سال‌های گذشته داشته، امسال نیز در زلزله اخیر در اردیبهشت ماه در بین زلزله‌زدگان خراسان شمالی حضور پررنگ داشت.

این مسئول تصریح کرد: حضور آستان قدس و امدادرسانی در هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه ازجمله زلزله از سال‌های طولانی جزو برنامه‌های آستان قدس بوده است.

وی افزود: بر این اساس آستان قدس با حضور در بین زلزله‌زدگان خراسان شمالی، اولویت را در جهت کاهش مشکلات و درد مردمان این منطقه قرار داده است.

وی عنوان کرد: قائم‌مقام تولیت آستان قدس و معاونین آستان طی چند روز از مناطق زلزله‌زده خراسان شمالی بازدید  و نیازها و مشکلات زلزله‌زدگان بررسی کردند.

 سرپرست نمایندگی آستان قدس رضوی در خراسان شمالی گفت: دراین زلزله اخیر آستان قدس دو هزار پُرس غذای گرم و سه هزار پرس غذای سرد را در بین زلزله‌زدگان توزیع کرد.

اعزام ۲۵۰۰ زائر اولی

اکبرزاده همچنین گفت: در راستای کمک به محرومان و مستضعفین ۲۵۰۰ نفر از زائران خراسان شمالی که تاکنون توفیق تشرف به حرم رضوی را نداشتند به همت دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در خراسان شمالی به حرم رضوی مشرف شدند.

وی افزود: در ایام نوروز امسال بیش از ۲۷۰۰ خدمت رایگان پزشکی به نیازمندان مناطق محروم استان خراسان شمالی توسط گروه های جهادی صورت گرفته است.

وی گفت: این گروه ها متشکل از ۲۵ متخصص دندانپزشک، پزشک عمومی، ماما با حمایت و برنامه‌ریزی آستان قدس رضوی خدمات رایگان پزشکی را به نیازمندان مناطق محروم استان خراسان شمالی ارائه کرده‌اند.

همچنین در ایام نوروز ۵ گروه جهادی عمرانی نیز به مناطق مختلف استان اعزام شدند که ۷۵ میلیون تومان اعتبار در اختیار این گروه ها قرار داده شده که این اعتبار صرف آبرسانی- ساخت مسکن، سرویس های بهداشتی مساجد روستا ها و... هزینه شد.

مسئول دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در خراسان شمالی گفت: هم زمان با دهه فاطمیه نیز از سوی دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در خراسان شمالی ۱۵روحانی به مناطق مختلف استان اعزام شدند.

اکبرزاده همچنین افزود: در ایام ماه مبارک رمضان ۴۰ هزار پرس افطاری بین محرومین نیز توزیع شد.

وی اظهار کرد: تسهیل ازدواج جوانان محروم و ترویج فرهنگ نذر و وقف نیز از مهمترین اهداف این دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در خراسان شمالی در سال جاری است.

۶۰۰ خادم یار آستان قدس رضوی

وی در ادامه با بیان اینکه۶۰۰ نفر از شهروندان توانمند در حوزه های مختلف خادم یار آستان قدس رضوی شدند اظهار کرد: این افراد در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، بهداشت و درمان و سایر ثبت نام کرده اند.

وی با بیان اینکه هر کس در منطقه خود می تواند خادم امام رضا (ع) باشد افزود: شهروندان علاقه مند می توانند در کانون ها ثبت نام کنند و خادم یار باشند، خادم یاران بر اساس نیاز و اولویت ها در این استان فعالیت خواهند داشت.

وی گفت: ۹۰ کانون خادم یاری تولیت آستان قدس در مراکز شهرستان ها و دهستان های این استان تشکیل شد.

اکبرزاده با بیان اینکه از مجموع این تعداد ۴۵ کانون مربوط به مراکز شهرستان ها و ۴۵ مورد نیز در دهستانها است اظهار کرد: کانون ها همچون دفاتر نمایندگی هستند که محلی برای ارائه خدمات خواهد شد.

وی همچنین اشاره ای به فعالیت های عمرانی و عام المنفعه در مناطق روستایی و محروم استان نیز کرد و گفت: با پیگیری و مساعدت تولیت آستان قدس و دستگاه های اجرایی این استان ۸۰ قنات در سطح استان لایروبی خواهد شد که برای این امر از ناحیه آستان قدس ۴۰ میلیارد ریال و از محل اعتبار استانی نیز ۴۰ میلیارد ریال اختصاص خواهد یافت که به صورت مشارکتی اجرا خواهد شد.

وی از ایجاد دو استخر ذخیره آب نیز در دو روستای این استان اشاره کرد و افزود: هر کدام از این استخر ها ۲۰۵هکتار زمین را تحت پوشش قرار می دهد که ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال توسط آستان قدس کمک شد.

اکبرزاده هدف اصلی این برنامه های را همکاری دادن مردم در اجرای طرح های عمرانی ذکر کرد تا ازمهاجرت مردم به مناطق حاشیه شهر و محروم جلوگیری شود.

سرپرست دفتر نمایندگی آستان قدس در خراسان شمالی با اشاره به وجود بیش از ۳۰ موقوفه در حوزه آستان قدس در استان، گفت: درحال انجام پیگیری های لازم برای هزینه کرد درآمد موقوفات در خود استان هستیم.

سرپرست دفتر نمایندگی آستان قدس در خراسان شمالی با بیان این که موقوفه های رضوی در استان کم است، عنوان کرد: چند موقوفه در فاروج و اسفراین داریم که با توجه به نیت واقفان در حال انجام پیگیری های لازم برای هزینه کرد درآمد موقوفات در خود استان هستیم.ا

حمایت از ۵ دهستان

اکبر زاده با بیان اینکه پنج دهستان محروم خراسان شمالی مورد حمایت آستان قدس قرار می گیرد گفت: نیازهای تک تک روستاهای این ۵ دهستان مطالعه شده و در نشست های مختلفی که داشتیم براساس نیازها و ضریب محرومیت برنامه هایی در نظر گرفته شده است که به مرور اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: روستاهای قوشخانه بالا و پایین، جیرستان، سنگر و بام هدف محرومیت زدایی آستان قدس هستند که در مرحله اول برای اجرای طرح ۴۰ میلیارد ریال برای هر دهستان اختصاص خواهد یافت که هم اکنون در مرحله مصوب شدن است.

اکبرزاده، برگزاری تجلیل از امام زادگان و بقاع متبرکه، دیدار عمومی با مدد جویان، محرومین و نیروهای نظامی و انتظامی را ازجمله برنامه‌های دفتر آستان قدس در خراسان شمالی دانست.

وی دیدار با خانواده شهدا، ملاقات با زندانیان، دیدارهای مردمی، عیادت از بیماران در بیمارستان ها و حضور در مناطق محروم شهری و روستایی را از جمله برنامه های حضور کاروان خادمان رضوی بود .

وی همچنین در خصوص ایجاد نمایندگی محصولات فرهنگی آستان قدس رضوی در استان گفت: در تلاش هستیم دو نمایندگی انتشارات کتاب را در بجنورد راه اندازی کنیم.

اکبرزاده افزود: همچنین در تلاش هستیم تا در آینده ای نه چندان دور کتابخانه ای را در استان احداث کنیم که با شورای شهر و راه و شهرسازی نشست هایی در این زمینه برگزار شده است که اگر راه و شهرسازی زمینی را در اختیار آستان قدس قرار دهد، آستان قدس این آمادگی را دارد که ۵۰ درصد هزینه های آن را پرداخت کند. و یا یک مجموعه ای که سالن و کتابخانه داشته باشد تا دارالشفاء در این استان راه اندازی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.