شهرکرد- با اجرایی شدن طرح تربیت پرستاری هم حرفه پرستاری و هم سلامت مردم به خطر می افتد.

تربیت پرستار بیمارستانی سلامت مردم را به خطر می اندازد

دو سال پیش بود که برای اولین‌بار بحث تربیت پرستار بیمارستانی توسط وزارت بهداشت مطرح شد. در این طرح بیمارستان‌هایی که توانایی و امکانات لازم را دارند وارد فیلد آموزشی می‌شوند که در همان زمان اعلام شد این بیمارستان‌ها شامل بیمارستان‌های خصوصی و بیمارستان‌های دانشگاه آزاد نیز می‌شوند. براین‌اساس قرار بود امکانات و شرایط بیمارستان‌ها براساس شاخص‌هایی که از سوی وزارت بهداشت تعیین می‌شود توسط دانشکده‌های پرستاری مورد بررسی قرار گیرد و در واقع محوریت اجرای طرح به عهده دانشکده‌ها باشد. بر اساس این طرح، بیمارستان‌هایی که دارای امکانات در زمینه آموزش هستند، ظرفیت خود را اعلام می‌کنند تا تفاهمنامه همکاری بین این بیمارستان‌ها و دانشکده‌های پرستاری امضا شود تا دانشجویان پرستاری حوزه بالینی، کارآموزی و کارورزی خود را در بیمارستان بگذرانند.

گفته می‌شد که قبل از انعقاد تفاهمنامه، شرایط و امکانات بیمارستان توسط دانشکده مورد بررسی قرار می‌گیرد، چنانچه بیمارستان شرایط لازم را داشت، همکاری صورت می‌گیرد و به همین دلیل ممکن است میزان پذیرش دانشجو افزایش پیدا کند زیرا فیلد بیشتری در اختیار دانشکده قرار خواهد گرفت. استدلال مسئولان وزارت بهداشت این است که سیستم درمان کشور با کمبود شدید پرستار به ویژه در بیمارستان های کلان شهرها و شهرهای بزرگ مواجه است و برخلاف آنچه برخی افراد عنوان می کنند مشکل کمبود پرستار است نه استخدام. حریرچی ، قائم مقام وزارت بهداشت معتقد است، متولی آموزش وزارت بهداشت است و این افراد به صورت کاملا علمی آموزش خواهند دید. با این حال فعالان جامعه پرستاری معتقدند این همه ی ماجرا نیست و گروهی در وزارت بهداشت، اهداف دیگری را در راستای اجرای این طرح دنبال می کنند که عملا به بهره کشی از نیروی غیرمتخصص پرستاری و تضعیف آکادمیک این رشته منجر خواهد شد. این ایده با مخالفت‌های زیادی از سوی جامعه پرستاری مواجه شده است. فعالان پرستاری معتقدند اجرای چنین طرحی همچون طرح تربیت بهیار یک‌ساله عملا آینده پرستاری را تحت تأثیر قرار خواهد داد و آن را از حالت آکادمیک خارج خواهد کرد. در نتیجه همین اعتراضات منسجم جامعه پرستاری این طرح اردیبهشت امسال از دستور کار وزارتخانه خارج شد.

رئیس شورای دانشجویی نظام پرستاری شهرکرد در این راستا در گفتگو با قدس آنلاین گفت: مسئله‌ای که جامعه پرستاری به شدت در مورد آن احساس خطر می‌کند این است که همزمان با برگزاری کنکور سراسری سال ۹۶ برخلاف دوره‌های قبلی جذب پرستار می‌خواهند در این دوره هزار و ۴۰۰ نفر ظرفیت برای پذیرش دانشجو در رشته پرستاری اضافه کنند. درحال‌حاضر  به چند بیمارستان خصوصی ظرفیت تربیت پرستار را داده‌ و اعلام کرده‌اند که شما می‌توانید برای سال آینده این تعداد را جذب کنید.

محمد حسنی تاکید کرد: یکی از مسائلی که باید مورد نظر وزارت بهداشت قرار گیرد، بحث بیکاری پرستاران در کشور است.

وزارت  بهداشت راه خود را می رود

وی افزود: مسئولان وزارت بهداشت با این کار می‌خواهند پرستاری را از حالت آکادمیک خارج کنند چون آنها مدعی هستند وقتی بیمارستان خودش مستقیم نیروی پرستار جذب می‌کند دیگر چه نیازی به دانشکده است. ادامه‌دارشدن این روند خطرات دیگری هم دارد، از جمله اینکه وزارت بهداشت با جاانداختن طرح تربیت پرستار بیمارستانی، لیسانس را از سطح دانشکده پرستاری حذف و تنها به کارشناسی ارشد و PhD منحصر می‌کند. به عبارتی رشته پرستاری که صد سال سابقه آکادمیک دارد به همین راحتی از حالت آکادمیک خارج می‌شود، به این شکل هم صنف پرستاری ضربه می‌خورد و هم مردمی که خدمات‌گیرنده هستند.

رئیس شورای دانشجویی نظام پرستاری شهرکرد تصریح کرد: علی رغم اعتراضات گسترده جامعه پرستاری اعم از نهادها و تشکلات صنفی و حرفه ای، اساتید، پرسنل و دانشجویان پرستاری در خصوص اجرای طرح تربیت پرستاری در مراکز آموزشی، وزارت  بهداشت همچنان راه خود را ادامه می دهد.

حسنی افزود: با وجود قول و قرار هایی که از طرف وزارت بهداشت مبنی بر لغو ابلاغیه ۲۳ اردیبهشت داده شد اما باز هم ابلاغیه به قوت خود باقی است و هر چند در مکاتبات اصلاحی وزارت به سازمان سنجش عبارت ابلاغیه حذف گردید اما در اصل ماجرا تغییری ایجاد نشد.

وی تصریح کرد:اعلام کد مجزا برای عرصه های آموزشی بیمارستان ها خلاف آیین نامه می باشد، طبق آیین نامه می بایست ابتدا بیمارستان ها از لحاظ زیر ساختی مورد بررسی قرار بگیرد و بیمارستان های متقاضی دارای تمامی استاندارد های آموزشی باشند همچنین می بایست طبق ماده ۱ بند ۷ آیین نامه کارگروهی جهت اجرایی شدن این برنامه تشکیل می شد.

حسنی خاطر نشان کرد: از وزارت بهداشت انتظار می رود در پذیرش دانشجویان در عرصه آموزشی تجدید نظر و طبق آیین نامه ای که مورد توافق جامعه پرستاری می باشد اقدام نماید.

رئیس شورای دانشجویی نظام پرستاری شهرکرد در ادامه گفت:هدف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای این طرح کاهش بار مالی و عدم وجود نیروی کافی پرستاری بوده که با  اجرا شدن این طرح حرفه پرستاری و سلامت مردم به خطر می افتد.

وی افزود: به همین منظور روز یکشنبه ۱۵ مرداد ساعت ۹ صبح برنامه ای تحت عنوان تشکیل زنجیره انسانی توسط دانشجویان و پرستاران در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد جهت جلوگیری از اجرایی شدن طرح وزارت بهداشت برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.