اراک- مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی گفت: مشکل اصلی در حوزه پسماند و زباله‌های شهری و عفونی، نحوه مدیریت است، در واقع در بخش زباله‌های عفونی با چالش عدم بی‌خطرسازی زباله‌های مطب‌ها و درمانگاه‌ها مواجه هستیم.

استان مرکزی با چالش زباله‌های خطرناک مطب‌ها و درمانگاه‌ها مواجه است

به گزارش قدس آنلاین، سعید محمودی افزود: روزانه ۳۰۰ تا ۳۴۰ تن پسماند به محل دفن پسماند این استان منتقل و به صورت کاملا غیر اصولی دفن می شود، در صورتی که برای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر طبق ماده ۱۹۳ قانون برنامه پنجم دفن زباله‌ها ممنوع شده است .

وی بیان کرد: شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت باید مجهز به سیستم‌هایی باشند که حداکثر بازیافت در آنها صورت پذیرد و درصد کمی از زباله ها که غیرقابل بازیافت باشد، به صورت کاملا مهندسی دفن شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: در استان معمولا ۱۰ تا ۱۵ درصد پسماندها بازیافت و مابقی به محل دفن منتقل می‌شوند. در ساوه و اراک سیستم پردازش وجود دارد که این سیستم مشکلاتی دارد و همیشه در مدار نیست، سیستم تولید کمپوست خمین نیز از سال ۹۴ مشغول فعالیت است .

وی در خصوص پسماند زباله‌های عفونی گفت: از ۲۰ بیمارستان استان تنها یک بیمارستان دستگاه اتوکلاو ندارد و مابقی مجهز به این سیستم هستند. این دستگاه ها در اغلب موارد برای بی خطرسازی حجم زباله‌های عفونی بیمارستان‌ها کفایت می‌کنند اما، این اقدام باید بر اساس مدیریت صحیح انجام شود .

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی عنوان کرد: پسماند بیمارستان بی‌خطرسازی و به محل دفن پسماندهای عفونی منتقل می‌شود و در این مورد تاکید شده است که باید ترانشه این زباله‌ها از زباله‌های عادی جدا باشد و آهک زنی شود.

محمودی بیان کرد: موضوع مهم در بخش پسماند عفونی مربوط به زباله‌های مطب‌ها و درمانگاه‌هاست. تنها کاری که در اراک برای این موضوع انجام شده تعامل با شهرداری اراک است. شهرداری اراک با اینکه وظیفه ورود به بخش زباله‌های عفونی را ندارد، خودرویی برای جمع‌آوری زباله‌های عفونی در نظر گرفته و زباله‌های عفونی مطب‌ها و درمانگاه‌ها را به محل دفن منتقل می‌کند، اما این زباله‌ها بی‌خطرسازی نمی‌شود .

وی عنوان کرد: محیط زیست براساس قانون با انجام بازدیدهای ادواری به صورت مشترک با نهادهای مرتبط در استان بر نحوه اجرای ضوابط پسماندهای بیمارستانی نظارت کامل دارد و با متخلفین برخورد می‌شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: معمولا جمع‌آوری نامناسب و غیراصولی زباله‌های عفونی استان در بخش مطب‌ها و درمانگاه‌ها حادتر است و این مشکل در استان پابرجاست .

محمودی با تاکید بر اینکه نقش محیط زیست نظارت است، عنوان کرد: باید ترانشه مهندسی در محل دفن زباله در نظر گرفته شود تا از آلودگی آب و خاک جلوگیری شود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.