اداره کل فناوری لیزر با قدرت بالا وزارت دفاع ایالات متحده بودجه‌ای ۳ میلیون دلاری را برای ساخت لیزری با فناوری نانو اختصاص داد.

اختصاص بودجه ۳ میلیون دلاری برای ساخت لیزر نانویی

به گزارش قدس آنلاین، ویدونگ ژاو، استاد رشته مهندسی برق دانشگاه تگزاس موفق به دریافت بودجه ۳ میلیون دلاری از اداره کل فناوری لیزر با قدرت بالای وزارت دفاع ایالات متحده شده است تا با استفاده از آن در مدت پنج سال اقدام به ساخت لیزر نیمه‌هادی با توان بالا و ابعاد بسیار کوچک کند.

ظاهرا قرار است چند دانشگاه مختلف با همکاری یکدیگر طرح پژوهشی لیزر کوچک و کارا با فناوری نانو را تولید کنند.

ژاو می‌گوید که ما به جنبه‌های مختلف لیزرها نگاه می‌کنیم؛ جایی که لیزرهای مادون قرمز با توان بالا می‌توانند برای مقاصدی نظیر تولید، امنیت و نظامی مناسب باشند.

وی معتقد است که به دنبال پاسخ‌دهی به این نیاز در کاربردهای مختلف هستیم؛ اگر ما بتوانیم با استفاده از فناوری‌ نانو یک لیزر نیمه‌هادی بسازیم، با وجود افزایش توان، ابعاد لیزر به شدت کاهش می‌یابد.

از جمله کاربردهای این لیزر می‌توان به برش دقیق و ماشین‌کاری سه‌بعدی اشاره کرد به‌طوریکه در ابزارهای رومیزی قابل استفاده بوده و حتی می‌توان ابعاد ماشین‌آلات برش‌دهی را نیز کوچک کرد.

پیتر کراچ از محققان این پروژه نیز گفته است که «ژاو یکی از پیشروان فناوری‌ نانو و اپتیک است و این امتیاز جدید می‌تواند روی چگونگی استفاده از لیزر تأثیرگذار باشد؛ اگر ابعاد لیزرها کاهش یابد، وزن‌ آنها کم شده و هزینه تولید نیز پایین خواهد آمد و می‌توان از این لیزرها در حوزه‌های مختلف استفاده کرد به‌طوریکه امکان حضور لیزر در پلت‌فرمهایی فراهم می‌شود که پیش از این امکان‌پذیر نبوده است.

تولید لیزر فناوری‌ نانو به شکلهای مختلفی امکان‌پذیر است؛ برای مثال، از نقاط کوانتومی می‌توان لیزر تولید کرد.

حدود ۱۵ سال پیش برای نخستین بار از نقاط کوانتومی کلوئیدی (CQDs) برای ساخت لیزر استفاده شد؛ بیشتر لیزرهای حاوی نقاط کوانتومی دارای محدودیت در ایجاد پالس نور در حد چند نانوثانیه هستند.

از نانوذرات نقره نیز می‌توان لیزر تولید کرد؛ برخلاف لیزرهای رایج که از سیگنال نشر یافته با استفاده از آئینه فیدبک می‌گیرند، لیزر مبتنی بر نانوذرات نقره با جفت شدن میان نانوذرات نقره کار می‌کنند.

این نانوذرات ۱۰۰ نانومتری نقش آنتن را ایفا می‌کنند تا نشر شدید نور اتفاق بیفتد.

فاصله میان دو ذره به‌گونه‌ای تنظیم شده‌ است که با طول موج نور نشر یافته متناسب باشد؛ در این پروژه از مولکولهای فلورسانت آلی برای ایجاد انرژی ورودی استفاده شده که برای تابش لیزر ضروری هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.