یکی از فواید اجرای چنین دوره‌ها و طرح هایی این است که به ما یاد می‌دهد در درون خود یک ارزیابی انتقادی داشته باشیم و ببینیم ایراد کارمان کجاست تا ضمن شناسایی آسیب‌ها، راهکارهای مناسب برای حل آن‌ها را یافته و به کار گیریم

تمدن نوین اسلامی با تکیه بر علوم انسانیِ غربی، محقق نمی‌شود

قدس آنلاین- دکتر غلامعلی حداد عادل طی سخنانی در آیین افتتاحیه سومین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی که با حضور شخصیت‌های مطرح حوزوی و دانشگاهی در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه با وجود همه ادعاها در دنیای کنونی، تمدن اسلامی به معنای واقعی نداریم، اظهار داشت: امروز وقتی می‌خواهیم از تمدن اسلامی حرف بزنیم، خواه ناخواه باید به گذشته تاریخی خود رجوع کنیم، زیرا اکنون ما تمدن اسلامی نداریم و به همین خاطر است که می‌بینیم کشورهای اسلامی در دنیای کنونی چندان اثرگذار نیستند و نقش کلیدی را به عنوان مثال در نهادی چون سازمان ملل متحد ندارند.

نشانه آشکاری وجود ندارد

وی افزود: در قرن معاصر به طور خاص هیچ نشانه آشکاری از تمدن اسلامی بجز حرکتی که انقلاب اسلامی ایران شروع کرد وجود نداشته که تازه همین هم جرقه‌ای برای حرکت به سمت اهداف متعالی بوده، چنان که همواره رهبر معظم انقلاب تأکید می‌فرمایند، ما باید با تلاش مضاعف و بهره گیری از توان نخبگان علمی بخصوص جوانان به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: تمدن اسلامی اساساً با تکیه بر علوم انسانی غربی حاصل نمی‌شود، بنابراین حتی اگر بنا بر ضرورت می‌خواهیم علوم انسانی را از غرب بگیریم، این کار باید آگاهانه باشد.

وی گفت: البته منظور ما از علوم انسانیِ اسلامی این نیست که با همه دستاوردهای علوم انسانیِ غربی مخالف هستیم، اما به هر حال باید توجه داشت که انسان شناسی اسلام با انسان شناسی غرب دو چیز متفاوت است. ما با تکیه بر علوم انسانی بومی و اسلامی است که می‌توانیم زمینه‌های تحقق تمدن نوین اسلامی را محقق سازیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین تصریح کرد: متاسفانه جریانی در فضای دانشگاهی کشور وجود دارد که به علوم انسانیِ اسلامی اعتقاد ندارد، حال آنکه حرکت در این مسیر یک ضرورت برای ایران اسلامی به شمار می‌رود. باید از سرمایه‌های موجود بویژه نخبگان و دانشجویان رشته‌های علوم انسانی در این باره به شایستگی استفاده کرد.

ارزیابی انتقادی داشته باشیم

حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با بیان اینکه اجرای طرح‌هایی چون طرح ملی نخبگان علوم انسانی می‌تواند تا حدود زیادی خلأهای موجود در کشور را در عرصه علوم انسانی پر کند، ابراز داشت: یکی از فواید اجرای چنین دوره‌ها و طرح هایی این است که به ما یاد می‌دهد در درون خود یک ارزیابی انتقادی داشته باشیم و ببینیم ایراد کارمان کجاست تا ضمن شناسایی آسیب‌ها، راهکارهای مناسب برای حل آن‌ها را یافته و به کار گیریم.

وی افزود: بی شک ما در سایه علوم انسانی متحول و بر پایه رویکرد اسلامی است که می‌توانیم به تحول و اصلاح فرهنگی نیز امیدوار باشیم و اینکه اساساً چه ارتباطی میان این مسائل با کلان مقوله فرهنگ وجود دارد، باید موضوع مورد بحث و نقد نخبگان علوم انسانی باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(علیه‌السلام) گفت: واقعیت آن است که دنیای غرب، نظریات فرهنگی را در درون خود شکل داده و برای نیازهای اقتصادی و سیاسی خود از آن‌ها استفاده می‌کند، به همین سبب است که در درون خود، چندان احساس چالش نکرده و ایده‌ها و نظریات را در خدمت نیازهای اقتصادی و سیاسی جامعه‌اش به کار می‌گیرد.

طرح ملی گفتمان نخبگان نخستین گام

حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز طی سخنانی در این مراسم با تاکید بر ضرورت استفاده از کاربست‌های خاص علمی و فرهنگی در راستای تحول در علوم انسانی اظهار داشت: این مسئله پذیرفتنی نیست که ما در کشور، علوم انسانیِ بیماری داشته باشیم، بنابراین باید متناسب با فرهنگ اسلام و نیازهای روز در جهت تحول مطلوب در علوم انسانی بر پایه رویکرد دینی گام برداریم.

وی اضافه کرد: مجموعه دفتر تبلیغات اسلامی، بخصوص پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در همین راستا گام‌های خوبی را در سال‌های اخیر برداشته که یکی از آن‌ها اجرای طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی با حضور استادان و کارشناسان خبره علوم انسانی کشور است که امسال سومین دوره آن در شهر مقدس قم برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است، پس از برگزاری آیین افتتاحیه، حدود ۴۰۰ تن از دانشجویان نخبه رشتههای علوم انسانی و علوم اسلامی دورههای تخصصی گفتمان علوم اسلامی را با حضور استادان برجسته حوزه و دانشگاه می‌گذرانند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.