شورای صنفی نمایش براساس تعریفی که طبق آن فعالیت می‌کند این‌گونه تعریف می‌شود که: این شورا برای نظارت بر ثبت و حسن اجرای قراردادهای منعقده سینمایی بین تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و سینماداران و حل اختلاف آنان و با هدف امکان گردآوری اطلاعات و پردازش و ارائه آن به صاحبان فیلم و سینما فعالیت می‌کند. شورای صنفی نمایش با ترکیبی از نمایندگان سینماداران، تهیه‌کنندگان و کارگردانان و یک نماینده ازطرف اداره کل نظارت و ارزشیابی از سال ۱۳۸۱ در خانه سینما ایجاد شد.

شورای صنفی نمایش یا ابزار سیاسی وزارتخانه؟

قدس آنلاین- تشکیل این شورا که درراستای واگذاری فعالیت‌های صنفی ازسوی دولت به سینماگران انجام شد، با استقبال خانه سینما مواجه شد. شورای صنفی نمایش براساس موارد مندرج در آئین‌نامه خود و متناسب با اقبال مخاطبان از فیلم‌های درحال نمایش و ملاحظه میزان فروش فیلم‌ها و مقایسه آن با کف فروش، مدت‌زمان نمایش فیلم را تنظیم می‌کند و به تصویب می‌رساند و همچنین وظیفه ثبت قرارداد فیلم‌ها را برعهده دارد.

شورای صنفی نمایش شاید در تعریف کلی ارائه‌شده از فعالیت آن، مسئولیت تعیین‌کننده‌ای در حوزه اکران ندارد، اما عملاً آنقدر قدرت دارد که گروهی برای از دست ندادن قدرت حاصل از در اختیار داشتن این شورا از راه‌انداختن هر جنجالی خودداری نکنند. عملکرد چندماهه اخیر این شورا، گروهی از منتقدان را به واکنش واداشته و آنان معتقدند این تشکل به یک ابزار سیاسی برای پیشبرد سیاست‌های وزارت ارشاد تبدیل شده است.

توصیه آری، تخلف نه

سیدضیا هاشمی، تهیه‌کننده سینما و عضو شورای صنفی اکران در این‌زمینه می‌گوید: شورای صنفی اصولاً هیچ دخالتی درباره این‌که کدام فیلم در کدام سینما اکران شود ندارد و بیشتر یک جایگاه ثبتی است و درواقع کارش نظارت و کنترل بر این است که در حق صاحب فیلم یا صاحب سینما اجحاف نشود. وقتی صاحب فیلم و سینمادار برای اکران فیلم برنامه‌ریزی می‌کنند و یک‌سری قواعد را بین خودشان ایجاد می‌کنند، درخواستشان را به شورای صنفی می‌آورند و شورای صنفی فقط طبق قوانین این قرارداد را ثبت می‌کند. شورای صنفی فقط ناظر بر قرارداد طرفین، البته براساس قواعد و قوانین است و حق هیچ دخالتی هم ندارد. البته پیش آمده که شورا برای تنظیم بازار به فیلم‌ساز و صاحب سینما برای اکران فلان فیلم توصیه کند و البته امتیازی هم به فیلم‌ساز باید بدهد و فقط اینجاست که می‌تواند از قدرتش آن هم برای حمایت از فیلم‌ساز و سینمادار استفاده کند.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سؤال که آیا به‌نظر شما شورای صنفی نمایش توانسته تاکنون به وظایفش درست عمل کند، می‌گوید: اگر بگویم تاکنون همه‌چیز سر جایش بوده، نه نبوده است! چون این شورا می‌توانسته خیلی کارهای دیگری انجام بدهد که نداده است. پیش آمده که شورای صنفی در حمایت‌ها و نظارت‌هایش احتیاط کرده، ولی تخلف نکرده است.

کار شورا حمایت است

محمدقاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران با بیان این‌که با توجه به وظایف شورای صنفی نمایش هیچ‌کس تعریف درستی از این تشکل ندارد، می‌گوید: ما چند صنف داریم که درخصوص اکران تصمیم‌گیری می‌کنند. این‌ها شامل انجمن سینماداران، انجمن تهیه‌کنندگان و کانون کارگردانان هستند که هرکدام نماینده‌هایشان را انتخاب می‌کنند تا در شورای صنفی شرکت کنند.

و شورای صنفی نمایش در تنها موردی که می‌تواند درخصوص فیلم‌ها تصمیم‌گیری کند، نظارت است؛ این‌که بین سرگروه‌ها و صاحبان فیلم قراردادی منعقد می‌شود و به شورای صنفی می‌آیند و شورا نگاه می‌کند که آیا این فیلم پروانه نمایش داشته باشد یا نه، بعد این قرار داد در این شورا به ثبت می‌رسد، وگرنه کار شورا دخالت نیست.

وی با بیان این‌که شورا می‌تواند به‌عنوان طرف مشورت و کارشناس، آن هم فقط برای تنظیم بازار بین طرفین قرارداد قرار بگیرد، اضافه می‌کند: مورد دیگری هم هست؛ آن هم این‌که اگر اداره ارشاد بیاید و جلوی اکران فیلمی‌را بگیرد، حالا به هردلیل، شورا می‌تواند طبق قرارداد دخالت کند. وگرنه شورای صنفی نمایش در این حد که بخواهد بگوید چه فیلمی‌ در چه فصلی اکران شود هیچ اجازه‌ای ندارد. ما فقط تابع قراردادی هستیم که بین دفاتر پخش و سینمادار بسته می‌شود و موظفیم از درست اجرا شدن قرارداد درطول اکران فیلم مطمئن شویم. شورای صنفی نمایش برای این است که از هر دو طرف یعنی فیلم‌ساز و سینمادار حمایت کند.

گاهی مصلحت‌اندیشی می‌کنیم

در این میان اما عبدالله علیخانی تهیه‌کننده سینما با ابراز ناراحتی از این‌که حتی برخی از همکاران خودش هم شناخت درستی از شورای صنفی نمایش ندارند، می‌گوید: شاید دلیل این بی‌اطلاعی این است که اصلاً تاکنون کاری به این شورا نداشته‌اند. ولی به هرشکل نادانسته این شورا را قضاوت می‌کنند. اصل ماجرا این است که قبل از شروع سال جدید آیین‌نامه‌ای می‌نویسد که البته من کاری به خوب و بد بودنش ندارم و این مسئله البته در جای خودش قابل‌بحث است. خود شورا اولین کسی است که موظف است به آن آیین‌نامه‌ای که نوشته عمل کند، چون اگر قرار باشد شورا از آیین‌نامه عدول کند، یکی از گروه‌ها مقابلش می‌ایستد. دو نفر یکی از کانون کارگردانان و دیگری از وزارت ارشاد در تمام طول سال بر حسن اجرای آیین‌نامه نظارت دارند.

شورای صنفی نیامده است که برای سینما بحران درست کند. البته پیش آمده زمانی‌که آیین‌نامه نوشته می‌شده است، تصمیمی‌ گرفته شده که به مذاق خیلی‌ها خوش نمی‌آید و به‌ضررشان تمام می‌شود. ولی درطول سال هیچ تصمیمی ‌به‌دور از آیین‌نامه و بر ضد مصالح هر دو طرف قرارداد گرفته نمی‌شود.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سؤال که شورای صنفی تا چه اندازه از وزارت ارشاد حرف‌شنوی دارد می‌گوید: اصلاً به این شکل نیست که شورای صنفی بخواهد به هر حکم فرمایشی وزارت ارشاد تن بدهد که اگر موردی هم پیش بیاید، بازهم این مصلحت‌اندیشی طرفین قرارداد است که در اولویت قرار دارد، وگرنه صرفاً طبق خواسته ارشاد عمل نمی‌کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.