کاندیدای شهرداری شهر تهران با تأکید بر ضرورت احیای بافت فرسوه مشارکت مردم را منوط به سهم داشتن در منافع بازسازی بافت فرسوده دانست.

احیای بافت فرسوده تهران با مشارکت و منفعت ساکنان محلات

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی افشانی از نامزدهای شهرداری تهران ظهر امروز در نشستی رسانه‌ای به تشریح برنامه‌های خود برای شهرداری تهران پرداخت.

وی در این نشست خبری با تأکید بر این نکته که نقد عامل اصلاح مدیران است، گفت: من نقد را مبتنی بر مبنای درست آن قبول دارم.

کاندیدای شهرداری تهران همچنین با تأکید براینکه یکی از مهمترین وظایف رسانه هدایتگری جامعه است، گفت: هیچ کس حق ندارد توسط رسانه از احساسات مردم تجارت کند.

افشانی در خصوص برنامه‌های خود برای شهر تهران با بیان اینکه شعار وی شهر ریسک پذیر و شهروند مشارکت پذیر است، گفت: مشکلات شهر تهران بیش از آن است که فکر می‌کنیم، اگر فقط پول درآوریم مشکلات این شهر حل خواهد شد. ما قبل از اینکه بخواهیم پول دربیاوریم باید برنامه داشته باشیم که چگونه هزینه کنیم. باید اهداف و راهبردهایمان برای رسیدن به آن را مشخص کنیم و سیاست‌ها و روشهای اجرایی را هم جز به جز مشخص کنیم.

وی بر این نکته تأکید کرد که در صورتی که شهرداری تهران با بحران مالی مواجه است اولویت، هزینه کردن با بیشترین راندمان مسئله اول است.

کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه غرق شدن در مسائل روزمره موجب می‌شود از اولویت‌های واقعی شهر بی‌خبر بمانیم، گفت: ریسک پذیری شاخص بهبود کیفیت زندگی در شهر است و در شهر ریسک پذیر مردم راضی‌تر و شادتر هستند.

افشانی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مردم تهران ترافیک، آلودگی هوا و غیره را اولین مشکل خود می‌دانند، گفت: در این خصوص باید اقدام کرد تا بتوان در این شهر زندگی کرد و در برنامه ارائه شده به شورای شهر نیز ارتقای ریسک پذیری شهر، توسعه محله‌ای، بازآفرینی محل و هوشمندسازی شهر را مطرح کرده‌ایم.

وی با انتقاد از عملکرد کمیسیون ماده ۵ گفت: در شهر تهران هم طرح تفصیلی داریم و هم طرح جامع با این وجود کمیسیون ماده ۵ طرح‌های جامع و تفصیلی را به کلی نابود می‌کند.

کاندیدای شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه شاخص‌های ریسک پذیری در ۱۸۹ پایتخت وشهر دنیا بررسی شده است، گفت: در این ارزیابی تهران رتبه ۱۷۹ از ۱۸۹ را داراست ولذا نیازمند توجه و دقت بیشتر به این موضوع است.

افشانی در ادامه به برخی از اصول زیست‌شناسی در برنامه خود پرداخت و گفت: یکی از این اصول حمل و نقل شهری است که باید مطمئن، ایمن و با قیمت مناسب باشد.

کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، توسعه خطوط ریلی مترو نیز از جمله تأکیدات این کاندیدای شهرداری شهر تهران است.

وی در ادامه به موضوع تقویت حس محله پرداخت و گفت: باید آدم‌ها حس محلی کنند تا این احساس کمک می‌کند از سلامت محلی مراقبت شود.

کاندیدای شهرداری تهران در خصوص حل مشکلات تهران نیز براین نکته تأکید کرد به عنوان فردی که بیش از ۳۰ سال فعالیت عمرانی و اجرایی دارد می‌گویم سیاستمداری که مردم را به بهشت وعده دهد احتمالا آنها را به جهنم می‌برد.

افشانی در پاسخ به سوالی در خصوص توجه به شفاف سازی در امور شهرداری تهران نیز گفت: تنها زمانی مردم به میل و اراده خود پول پرداخت می‌کنند که بدانند این پولها به درستی هزینه می‌شود و اگر این چنین شد می‌آیند اما اگر این اعتماد ایجاد نشود هرگز این مشارکت مردمی محقق نمی‌شود و اعتماد مردمی زمانی محقق می‌شود که سیستم شهرداری کاملا شفاف باشد اگر کسی بخواهد از آگاه شدن مردم جلوگیری کند حتما باید در خصوص او دلنگران بود.

وی در ادامه به موضوع ضرورت توجه به مسکن در شهر پرداخت و گفت: دسترسی همه گروه‌های اجتماعی مسکن کارآمد با تمرکز به بافت‌ فرسوده شهر یکی از الزامات است و یکی از تبعیضهای خوب و شایسته تبعیض به نفع مردم مستضعف و نیازمند است.

کاندیدای شهرداری تهران بر این نکته تأکید کرد که به دنبال آن هستیم که حاشیه شهر و محلاتی که دچار مشکل هستند مشکلشان حل شود و این با مشارکت مردم محقق می شود.

افشانی تأکید کرد: باید نگاهمان را از چاه های نفت برداریم و وقتی این نگاه اصلاح شود و قرار باشد مردم هزینه ها را پرداخت کنند آن گاه توجه ما به سوی مردم برمی‌گردد.

افشانی همچنین در تغییرات احتمالی در سطوح مدیریتی و کارکنان شهرداری تهران در صورت انتصاب وی به عنوان شهردار گفت: حتماً تعدادی مدیر جابه‌جا خواهند شد اما بر اساس شاخص‌هایی که من اعتقاد دارم که مبتنی بر دانش و تخصص و تجربه مرتبط باشد و مدیرانی که تخصص در کار ندارند باید تغییر کنند.

وی در بیان انتقاد در امور شهر تهران گفت: اگر یک مهندس شهرساز در شهرداری تهران شهردار بود اجازه نمی‌داد اتوبان و بزرگراهی احداث شود که محله‌ای را نصف کند و هویت مردم را از محله بگیرد.

کاندیدای شهرداری تهران همچنین با تأکید بر اینکه سهم عمده‌ای از بودجه شهر تهران اختصاص به مباحث عمرانی وحمل و نقل دارد، به ضرورت حضور شهرداری با تحصیلات عمرانی و شهرسازی تأکید کرد.

افشانی استقراض شهرداری از بانکها را مورد انتقاد قرار داد و گفت: نمی‌دانم در کجای دنیا می‌توان پذیرفت که در حالی نرخ تورم یک رقمی است با بهره بالای ۲۰ درصد از بانکها اتخاذ شود و آن کسی که اینگونه وامها را دریافت کرده است احتمالاً به این فکر می‌کرده که خودش این سودها را نپردازد.

وی همچنین از احداث پل طبقاتی صدر انتقاد کرد و گفت: وقتی این پل ساخته می‌شد به عنوان یک مهندس چه رنجی می‌بردم این پل می‌توانست به راحتی زیر زمین انجام شود که هم چشم‌انداز محله آسیب نبیند و هم با مباحثی از جمله آلودگی صوتی مواجه نباشند.

کاندیدای شهرداری تهران برای جلوگیری از مشکلات مالی شهر بر این نکته تأکید کرد که از یک طرف صرفه جویی در پروژه‌های عمرانی و هزینه‌های جاری را انجام داد و از سوی دیگر باید شهر را شناخت و راه‌های درآمد را دانست.

افشانی در مشارکت مردم در امور شهر تهران تأکید کرد و با بیان اینکه باید تسهیل کننده بخش خصوصی باشیم، گفت: از صندوق توسعه ملی می‌توان اعتبارات ۴ درصدی گرفت تا مردم بتوانند در ساخت ورزشگاه و فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی مشارکت کنند.

افشانی همچنین در تغییرات احتمالی در سطوح مدیریتی و کارکنان شهرداری تهران در صورت انتصاب وی به عنوان شهردار گفت: حتماً تعدادی مدیر جابه‌جا خواهند شد اما براساس شاخص‌هایی که من اعتقاد دارم که مبتنی بر دانش و تخصص وتجربه مرتبط باشد و مدیرانی که تخصص در کار ندارند باید تغییر کنند.

کاندیدای شهرداری تهران به تعامل موثر خود با دولت اشاره کرد و گفت: با ارتباطاتی که داریم می‌توان برخی از مشکلات را برطرف کرد. منطق من چنگ انداختن به هیچ کسی نیست بلکه تعامل با تمام نهادهای تصمیم گیری است.

افشانی همچنین در ارتباط موثر با مجلس جهت قانونگذاری و رفع مشکلات شهر تهران تأکید کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص پرداخت بدهی‌های شهرداری با اشاره به تخصص خود در زمینه امور عمرانی و شهرسازی گفت: قیمت تمام شده در پروژه‌های مختلف بررسی می‌شود و این نکته که چقدر پرداخته‌ایم و مبتنی بر این پرداخت بدهی‌ها انجام می‌شود.

وی تأکید کرد که پروژه‌های شهر تهران یک به یک نگاه شود و اگر تمام قد پشت آن بایستیم به جایی می‌رسد و پس از گذشت یک سال شاهد اعتراضات به شهرداری نداشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت بازسازی بافت فرسوده شهر پرداخت و او بر این نکته تأکید کرد: در بازسازی محلات شهر محله محوری و تقسیم منافع به محله و ساکنان محل را در اولویت قرار خواهیم داد تا از این طریق بخش خصوصی و مردم برای مشارکت در بازسازی بافت فرسوده مشارکت کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.