اصفهان - قائم مقام توانمندسازی سازمان بهزیستی گفت: اگر بهزیستی نتواند امسال برنامه‌های حمایتی از بیماران روانی را اجرایی کند تا پایان سال ۹۷ همه بیماران روانی را تحت پوشش بیمه قرار می دهد.

بیماران روانی تا پایان سال ۹۷ تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گیرند

به گزارش قدس آنلاین، قاسم عبدالله زاده ظهر یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اصفهان ضمن تبریک روز خبرنگار با اشاره به اینکه جامعه هدف سازمان بهزیستی بیشتر با معضلات و چالش‌های فرهنگی و اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کند، اظهار داشت: مباحث اقتصادی کمتر از مسائل اجتماعی این جامعه را درگیر ساخته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از سال ۵۹ تاکنون محور فعالیت‌های سازمان بهزیستی بر مبنای پیشگیری، توانبخشی و توانمندسازی بوده است، افزود: توانبخشی در بعد جسمانی و توانمندسازی در بعد اجتماعی و اقتصادی بوده است و بیشترین تمرکز در بخش توانمندسازی در حوزه اشتغال و مسکن بوده است.

اشتغال و مسکن مهم‌ترین نیاز جامعه هدف سازمان بهزیستی است

قائم مقام توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه بخش‌های دیگر سازمان بهزیستی از جمله معاونت پیشگیری و مشارکت‌های مردمی جنبه‌های دیگر توانبخشی به جامعه هدف بهزیستی را پوشش می‌دهند، ابراز داشت: اشتغال و مسکن مهم‌ترین نیاز جامعه هدف سازمان بهزیستی است که برای تحقق این نیاز باید شرکای اجتماعی سازمان بهزیستی را همراهی کنند.

وی اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت مسکن مددجویان بهزیستی از محل شرکای اجتماعی سازمان جمع آوری شد، اضافه کرد: در سال گذشته حدود هشت هزار و ۵۰۰ منزل مسکونی به مددجویان سازمان بهزیستی تحویل شده است.

عبدالله زاده در ادامه با اشاره به اینکه در چهار سال گذشته در حوزه اشتغال مددجویان سازمان بهزیستی توانستیم با کمک خیرین و بانک‌ها و کارفرماها بیش از ۴۷ هزار تسهیل‌گری اشتغال را ایجاد کنیم، افزود: از این تعداد ۲۴ هزار نفر از تسهیلات بانکی استفاده کردند و مابقی نیز از سایر موارد بهره بردند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در آینده‌ای نزدیک کارها با مبنای خدمات الکترونیکی شکل می‌گیرد و از این رو می‌توان در حوزه اشتغال معلولان فعالیت‌های بیشتری را انجام داد، تصریح کرد: این روند در کل کشور رو به پیشرفت است.

قائم مقام توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به اینکه به دلیل نبود سرمایه‌های اجتماعی مناسب از قابلیت بسیاری از معلولان استفاده نمی‌شود، ابراز داشت: برای مثال معلولان ناشنوا به خوبی می توانند در محیط های پر سر و صدا کار کنند، تایپ فوق‌العاده دارند و همچنین از حافظه بالایی برای حفظ شماره تلفن و ... برخوردار هستند و می‌توانند اپراتورهای خوبی باشند.

وی با تاکید بر اینکه اگر مردم نسبت به توانمندی‌های معلولان سازمان بهزیستی توجه داشته باشند سهم مشارکت معلولان بیش از وضعیت فعلی خواهد بود، افزود: درست است که در کشور اشتغال کم است اما برخی مشاغل هستند که کسی دنبال آن شغل نمی‌رود.

سهم بهزیستی از مسکن اجتماعی دولت سالانه ۲۵ هزار واحد است

عبدالله زاده در ادامه با اشاره به اینکه معلولان نباید نگران تامین مسکن خود باشند، گفت: دولت در برنامه ششم توسعه طرح مسکن اجتماعی را با محوریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دستور کار قرار داده و در این راستا سهم سازمان بهزیستی را نیز در هر سال ۲۵ هزار واحد مسکونی تعریف شده است که اگر ۱۰ هزار از این تعهد محقق شود اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان تحقق تعهدات دولت نسبت به استخدام معلولان ادامه داد: در سال گذشته ۱۲۰ نفر از جامعه معلولین در سازمان‌های دولتی استخدام شده‌اند که البته این سهمیه معلولان نیست چرا که دستگاه‌های دولتی در خصوص استخدام معلولان مقاومت می‌کنند.

قائم مقام توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه بسیاری از معلولان با شکایت به دیوان عالی اداری موفق به استخدام و ادامه کار در سازمان‌های دولتی شده‌اند، افزود: قانون در خصوص استخدام بخش دولتی و حتی غیر دولتی که معلولان سهم دو تا پنج درصدی دارند، محقق نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کشور ایران نیازهای واقعی افراد جامعه به خوبی تقسیم نشده است، تصریح کرد: در کشور ایران حق استفاده از منابع دولتی و عمومی تقسیم‌بندی خوبی ندارد و هر کس زور بیشتری دارد بیشتر برداشت می‌کند و توزیع عادلانه ثروت را در کشور شاهد نیستیم.

عبدالله زاده در خصوص برنامه بهزیستی برای حمایت از بیماران روانی در جامعه تصریح کرد: آنچه در قانون برنامه چهارم آمده بود، سازمان بهزیستی موظف به تحت پوشش قرار دادن بیماران روانی بود و این در حالی است که وزارت بهداشت نیز باید در کنار بهزیستی تخت بیمارستانی ایجاد می کرد که این امر محقق نشد.

از بیماران روانی انتظار بهبودی نداریم

وی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی از تعهدی که در برنامه‌های مختلف در خصوص حمایت از بیماران و معلولان برای این سازمان پیش‌بینی کرده‌اند جلوتر است و همه تعهدات خود را انجام داده، تاکید کرد: بیماران روانی مزمن مشکلاتی را دارند که خانواده را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند و بر این اساس سازمان بهزیستی برنامه‌هایی را دارد که در صورت تحقق بیماران روانی را مورد حمایت قرار خواهد داد و برای آنها مستمری تعیین می‌شود.

قائم مقام توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور گفت: چنانچه سازمان بهزیستی نتواند در سال جاری برنامه‌های خود در خصوص حمایت از بیماران روانی اجرایی کند تا پایان سال ۹۷ همه بیماران روانی را تحت پوشش قرار خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه ما از بیماران روانی انتظار بهبودی نداریم، افزود: در خصوص اشتغال این بیماران نیز کار درمانی را تجویز می‌کنیم چراکه انتظار درآمدزایی را نیز از این بیماران نداریم و بیشتر در راستای اقدامات پیشگیرانه از پیشرفت بیماری گام برمی داریم.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.