بجنورد- معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی از پایان مرمت بنای عمارت مفخم خبر داد.

مرمت بنای عمارت مفخم پایان یافت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرسان شمالی، علی اکبر وحدتی گفت: با توجه به آسیبهای وارد شده به بنای عمارت و آیینه خانه مفخم بر اثر زلزله  اواخراردیبهشت ماه سال جاری در استان، پس از بازدید و بررسیهای کارشناسی صورت گرفته و اهمیت بنای عمارت مفخم، مرمت اضطراری نمای غربی آن که دارای بیشترین آسیبهای مشهود بود در دستور کار قرار گرفت و با تلاشهای صورتگرفته و با استفاده از اعتبارات تخصیص یافته سال ۹۵، طی بازه زمانی دوماهه مرمت آن تکمیل شد.

وی گفت: با توجه به وارد آمدن آسیبهای سازه ای جدی به بناهای مذکور که منجر به تعطیلی موزه های مرکز استان شده این بنا نیازمند تهیه طرح استحکام بخشی و آغاز عملیات اجرایی است که علیرغم پیگیریهای انجام شده تاکنون از محل منابع ملی و استانی اعتباری بدین منظور تخصیص نیافته است.

وحدتی افزود:  امید است با حمایتهای مسئولین استان و مرکز  و با عنایت به مصوبه دولت درباره اختصاص مبلغ ۷۸۱ میلیارد و ۷۱۰ میلیون ریال برای جبران خسارات و بازسازی تاسیسات زیربنایی و سایر بخش‌های خسارت دیده ناشی از زلزله استان و  اهمیت بناهای مذکور که به عنوان شاخص ترین بناهای تاریخی استان مطرح است و همچنین ضرورت بازگشایی این موزه ها، اعتبارات لازم جهت تسریع در عملیات مرمت تکمیلی به این اداره کل تخصیص یابد.

گفتنی است: بنای تاریخی عمارت مفخم که از ساختمانهای ارزشمند بازمانده از دوران قاجاریه است بین سالهای ۱۳۰۰ تا۱۳۰۸ ه.ق مقارن حکومت ناصرالدین شاه به دستوریارمحمدخان شادلو(سردار مفخم) حاکم بجنورد ساخته شده است؛نمای جنوبی بنا با کاشی های هفت رنگ معقلی و معرق به شیوه زیبایی تزئین شده است.

در گذشته این بنا به عنوان اندرونی ( ایچری ) کاربرد داشته که دارای ۳۵ اتلق و تالار است کاربری عمارت مفخم به عنوان موزه از سال ۱۳۸۴ در شورای فنی تصویب و با جذب اعتبار فعالیت جدی جهت راه اندازی موزه در اردیبهشت سال ۸۸ آغاز و فاز اول ( موزه باستان شناسی ) در ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ به بهره برداری رسید .

بنا در دو طبقه که طبقه همکف به عنوان موزه مردم شناسی تعریف شده  و طبقه اول به عنوان موزه باستان شناسی  بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی در خود جای داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.