بیرجند- مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: اگر حوزه علمیه بخواهد پاسخگو باشد و در تمام عرصه‌ها حضور فعال و تعیین‌کننده داشته باشد، قطعاً باید از سرمایه‌های غنی علمی برخوردار باشد.

لزوم برخورداری طلاب از سرمایه‌های غنی علمی/  استقلال حوزه‌های علمیه در سایه مردمی بودن آن است
به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام سیّد مصباح عاملی، روز دوشنبه در مراسم تکریم و معارفه مدیر حوزه علمیه خراسان‌جنوبی در خصوص بایسته‌های حوزه انقلابی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر بر حوزه انقلابی تأکید دارند و ما را بر حرکت بر این مسیر موظف کرده‌اند.
وی افزود: اگر حوزه علمیه بخواهد انقلابی باشد، باید الزاماتی داشته باشد که نخستین بایستگی، بایستگی علمی است. 
مدیر حوزه علمیه خراسان بیان کرد: اگر هدف، تشکیل یک جامعه نمونه اسلامی است، اولین الزام، علم است، علمی که امروز مورد نیاز است و با رویکردهای فقه حکومتی بتواند حرکت کند.
عاملی ادامه داد: اگر به علومی که در حوزه‌ها متعارف است، بسنده کنیم و نتوانیم رویکردهای مناسبی در رابطه با این علوم داشته باشیم، امکان پاسخگویی نیازهای جامعه وجود نخواهد داشت.
وی بیان کرد: نخستین الزام در یک حرکت تحولی انقلابی، علم و فقاهت با رویکردهایی است که امروزه به آن‌ها نیاز داریم.
مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه طلبه‌هایی که وارد حوزه می‌شوند، باید قبل از هرچیز در مسیر تعلیم و تزکیه قرار گیرند، اظهار کرد:  اگر می‌خواهیم حوزه انقلابی داشته باشیم باید معنای انقلاب را در حوزه درست فهم کنیم.
عاملی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند(اصل الاصول در حوزه‌های علمیه، فقاهت و اجتهاد است)، افزود: این فقاهت و اجتهاد باید برای هر انسان و در هر عصر و شرایطی پیام خاص خود را داشته باشد و پاسخگویی متناسب با مقتضیات زمان را داشته باشد.
وی با بیان اینکه از ابتدا باید سعی کنیم طلبه را با روحیه جهادی بپرورانیم، تصریح کرد: امام خمینی(ره) معمار این حرکت انقلابی و حکومت دینی بود و مقام معظم رهبری ادامه‌دهنده راه آن بزرگ مرد تاریخ است و باید از ایشان الگو بگیریم.
مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه تعلیم و تزکیه دو بال است که باید با آن حرکت کنیم، اظهار کرد: زمانی که طلبه وارد مدرسه علمیه می‌شود باید فضای مدرسه و ساکنان مدرسه، علم، عمل، تعلیم و تزکیه را نشان دهند و از همین مدارس باید بزرگ مردانی خارج شوند که در آینده سکان‌دار حکومت‌های انقلابی و نظام‌های دینی باشند.
عاملی ادامه داد: حضور روحانی در هر مکان باید مانند شمعی باشد که نورافشانی کرده و دیگران را هدایت کند. 
وی با بیان اینکه تحول، تدریجی و لحظه‌ای رخ نمی‌دهد، افزود: ابتدا باید تحول از درون انسان آغاز شود و این تحول درونی در تحولات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و بقیه شئون زندگی انسان بازتاب خواهد داشت.
وی با بیان اینکه باید جهادی عمل کرد، اظهار کرد: مدیری می‌تواتد تحول ایجاد کند که آرمانگرا بوده و برای کاسبی به میدان نیامده باشد.
مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مدیر باید تحول‌گرایی، آینده‌نگری، تحول‌خواهی و عشق به تحول داشته باشد، اظهار کرد: مدیر باید مخلص، انقلابی، دغدغه‌مند برای دین، حوزه علمیه جامعه بوده و جهادگر باشد.
عاملی با بیان اینکه استقلال حوزه‌های علمیه در سایه مردمی بودن آن است، یادآور شد: اگر مدیری با داشتن این ویژگی‌ها پا به میدان گذاشت، تحول، اجتناب‌ناپذیر است.
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.